Think & Do Social and Solidarity Economy (SSE) la diversidad de propuestas formativas e instituciones para la educación en la ESS
Main Article Content
Abstract
This article is born from the reflective experience carried out in the RIPESS Lac education commission, with the aim of reviewing the educational experiences for the social and solidarity economy, the theoretical and practical contributions and how these make possible the articulation of the economy.
The role of self-convened education experiences is also highlighted, and self-managed from collectives, as spaces for reflection and epistemological diversity that must be made visible as part of the ecosystem of the Social and Solidarity Economy (SSE), a mapping proposal is presented from the education commission.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and assign to the Economics Magazine the right of the first publication, with the work registered under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0, which enables third parties to redistribute, commercial or non-commercial, of what has been published as long as the article circulates completely and without changes.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (for example, add it to an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly and clearly specify that the article was published for the first time. once in Revista Economía. In case of reproduction, a note similar to the one presented below must be included: This text was originally published in the Revista Economía No.…, volume…, number of pages, year of publication.
- Authors are suggested to publish their work on the internet (for example, on institutional or personal pages) of the final version published by Revista Economía since this can lead to greater and faster dissemination of the published article.
References
Berlien Araos, K. (2018). Experiencia didáctica para reflexionar colectivamente respecto de la sustentabilidad económica. El juego de los chocolates. millcayac: Revista Digital de Ciencias Sociales, 5(9), 335-352. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6531579.pdf
Cárdenas, J. C. y Ramos, P. A. (2006). Manual de juegos económicos para el análisis del uso colectivo de los recursos naturales. Lima: Centro Internacional de la Papa. https://economia.uniandes.edu.co/files/profesores/juan_camilo_cardenas/docs/Archivos%20para%20descargar/manual_juegos_cardenas_ramos.pdf
Coraggio, J. L. (2012). La economía social y solidaria (ess): niveles y alcances de acción de sus actores. El papel de las universidades. En C. Puig (coord.), Economía social y solidaria: conceptos, prácticas y políticas públicas (pp. 15-39). Instituto Hegoa, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. https://base.socioeco.org/docs/libro_ess.pdf
De Sousa Santos, B. (2018). Introducción a las epistemologías del sur. En M. P. Meneses y K. Bidaseca (coords.), Epistemologías del sur / Epistemologias do Sul (pp. 25-61). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (clacso)-Centro de Estudos Sociais (ces). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181124092336/Epistemologias_del_sur_2018.pdf
Foucault, M. (1969). L’Archéologie du savoir. Éditions Gallimard.
Freire, P. (1970). Pedagogía do oprimido (11.ª ed.). Editora Paz e Terra.
Hernández Arteaga y C. Pérez Muñoz (eds.). (s. a.). Economía social y solidaria en la educación superior: un espacio para la innovación (tomo 1). Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia.
Karamoko, V. y Meite, Y. (2020). Contradictions et tensions au sein d’une coopérative de vendeuses de produits vivriers à Abobo N’dotré (Côte-d’Ivoire). En J. Stoessel-Ritz y M. Blanc (dirs.), Comment former à l’économie sociale et solidaire? (pp. 159-192). Presses Universitaires de Rennes.
Olivera, J. H. (1977). Economía clásica actual. Ediciones Macchi.
Ostrom, E. (2015). Governing the Commons. The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781316423936
Polanyi, K. (1944). The great transformation. The political and economic origins of our time. Farrar & Rinehart. https://inctpped.ie.ufrj.br/spiderweb/pdf_4/Great_Transformation.pdf
Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En D. Assis Clímaco (ed.), Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Antología esencial (pp. 777-832). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (clacso). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140424014720/Cuestionesyhorizontes.pdf
Quiroz-Niño, C. y Meredith, M. (2020). La competencia reflexiva del personal académico en los estudios y prácticas de la economía social y solidaria. En I. Hernández Arteaga y C. Pérez Muñoz (eds.), Economía social y solidaria en la educación superior: un espacio para la innovación (tomo 1) (pp. 21-51). Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. https://dx.doi.org/10.16925/9789587602234
Remy, J., Voyé, L. y Servais, É. (2005). Négociations et transaction sociales. Négociations, (3), 81-95.
Ojeda, C. (2001). Francisco Varela y las ciencias cognitiva. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 39(4), 286-295.
Soto Andrade, J. (2007). La cognición hecha cuerpo florece en metáforas. En A. Ibañez y D. Cosmelli (eds.), Nuevos enfoques de la cognición. Redescubriendo la dinámica de la acción, la intención y la intersubjetividad (pp. 71-89). Universidad Diego Portales.
Stein, N. S. (2020). Una mirada desde el sistema: políticas públicas para vincular la educación superior y la economía social. El programa argentino de educación en economía social y cooperativismo en la universidad. En I. Hernández Arteaga y C. Pérez Muñoz (eds.), Economía social y solidaria en la educación superior: un espacio para la innovación (tomo 1) (pp. 181-213). Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. https://dx.doi.org/10.16925/9789587602234
Stoessel-Ritz, J. y Blanc, M. (2020). Comment former à l’économie sociale et solidaire? Presses universitaires de Rennes.
Thayer, W. (1996). La crisis no moderna de la universidad moderna. (Epílogo de «El conflicto de las facultades»). Editorial Cuarto Propio. https://issuu.com/umce/docs/revistasfilosofia
Unigarro Gutiérrez, M. A. (2017). Modelo Educativo Crítico con enfoque de competencias. Universidad Cooperativa de Colombia. http://dx.doi.org/10.16925/greylit.1833