Convenio TIR como dinamizador de la distribución internacional por carretera

Authors

  • Virginia Elizabeth Molina Andrango Central University of Ecuador

Keywords:

Ground Transportation, TIR Agreement, efficient in time, efficient in quality, effective

Abstract

The multiple issues on the transportation field, specifically  across borders was studied; as well as the implications of the universal system TIR ( Transports Internationaux Routiers or International Road Transports) in the transit and customs controls for road transportation.  All of this in order to find proven and harmonized mechanisms to boost the International Distribution Road; and also to identify key success factors in the logistics operations to contribute to effective multimodality.

The description, interpretation and analysis was made based on limited information that is spread out on the network to propose a solution that is based on the "know-how"; relating the general to specific elements; and vice versa.

This means reducing the difficulties faced by carriers while offering a new international control system replacing traditional national procedures to the Customs Authorities. This will not only replace but homologate these procedures to ensure efficient collection and flow of international trade.

In conclusion, to boost competitiveness, trading and economic development in a country is necessary a comprehensive strategy of international transport and distribution. This can be achieved with the implementation of an agreement with the TIR.  Allowing an effective system, efficient in time and efficient in quality for ground transportation that would provide industry competitiveness; boosting the economy; resulting in the reduction of time and costs; giving a quality service without letting any intermediate handling of the goods transfers. With the use of integrated information systems and international guarantees.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Virginia Elizabeth Molina Andrango, Central University of Ecuador

Facultad de Ingeniería, Ciencias Físicas y Matemática

Instituto de Investigación y Posgrado

References

Buendia A., “Estadísticas de Transporte Terrestre, Flujograma de Procesos y Afectación de Medidas Comerciales de la CAN”, Quito, 2010, pp. 35.

Robuste A. F., “Logística del Transporte”, Barcelona, Edicions UPC, 2005, pp. 13

Cámara de Comercio Internacional. Incoterms 2010 [Online]. Available: http://www.incoterms-2010.com/productos-gratuitos

Código Orgánico de la Producción, Comercio e Inversiones, “Libro V De la Competitividad Sistémica y de la Facilitación Aduanera”, Quito, 2010.

Comisión Económica para Europa de las Naciones Unidas – CEE ONU, “Manual TIR”, Nueva York y Ginebra, Novena Edición, 2010, pp. 6-7.

Comunidad Andina de Naciones, Decisión 399, “Transporte Internacional de Mercancías por Carretera”, Lima, 1997.

Comunidad Andina de Naciones, Decisión 617, “Tránsito Aduanero Comunitario”, Lima, 2006.

Comunidad Andina de Naciones, Decisión 636, “Modificación de la Decisión 617 sobre Tránsito Aduanero Comunitario, en lo relativo a los artículos 10,33,43 y su tercera disposición transitoria”, Lima,

Comunidad Andina de Naciones, Decisión 467, “Norma Comunitaria que establece las infracciones y el régimen de sanciones para los transportistas autorizados del Transporte Internacional de Mercancías por Carretera”, Lima, 1999.

Long D. C., “Logística Internacional, Administración de la Cadena de Abastecimiento Global”, México DF, Editorial Limusa, 2006, pp. 8.

Gremar K. y Chacon S., “Diagnóstico de Obstáculos al Comercio Intrasubregional para productos Industriales y Agropecuarios”, 2007, pp. 44

Iniciativa para la Integración de la Infraestructura Regional Sudamericana IIRSA, “Facilitación del Transporte en los pasos de Frontera de Sudamérica”, 2002.

Ministerio de Coordinación de la Producción, Empleo y Competitividad MCPEC, “Lineamientos de Política Logística Nacional”, Quito, 2010.

Ministerio de Coordinación de la Producción, Empleo y Competitividad MCPEC, “Componente A: Formulación de la Política Nacional de Logística, Presentación Final”, Quito, 2010.

Ministerio de Coordinación de la Producción, Empleo y Competitividad MCPEC, “Componente B: Formulación del Plan Estratégico para el desarrollo empresarial de servicios logísticos y de transporte, sector carretero, Diagnóstico”, Quito, 2010, pp. 69-72, pp.130-32.

Ministerio de Coordinación de la Producción, Empleo y Competitividad MCPEC, “Componente B: Formulación del Plan Estratégico para el desarrollo empresarial de servicios logísticos y de transporte, sector carretero, Presentación Final”, Quito, 2010.

Castellanos R.A., “ Manual de la gestion logistica del transporte y distribucion de mercancias”, Barranquilla, Ediciones Uninorte, 2009, pp. 12.

Servicio Nacional de Aduana del Ecuador, “Reglamento al Título de la Facilitación Aduanera para el Comercio, del Libro V del Código Orgánico de la Producción, Comercio e Inversiones”, 2011, Quito, pp. 8.

The World Bank, “Doing Business 2016 Economy Profile Ecuador”, 13th Ed, pp. 14-75

World Economic Forum, [Online]. Available: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2015-2016.pdf

Published

2019-02-27

How to Cite

Molina Andrango, V. E. (2019). Convenio TIR como dinamizador de la distribución internacional por carretera. INGENIO, 1(2), 55–70. Retrieved from https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/INGENIO/article/view/1627