BETWEEN REAL ESTATE DEVELOPMENT AND URBAN MOBILITY: THE BICYCLE AS A NEW SYMBOL IN THE CITY OF SAN JOSÉ, COSTA RICA

Main Article Content

Gustavo Adolfo Jiménez Barboza

Abstract

This article examines the instrumentalization of sustainable urban mobility —particularly the use of the bicycle— within the context of recent urban regeneration processes in San José, Costa Rica. Based on an interdisciplinary approach that integrates document analysis, press review, and the study of real estate advertising campaigns, it argues that the bicycle has become a symbol associated with consumption and a cosmopolitan lifestyle promoted by real estate developers, local governments, and multilateral agencies. Two cases—URBN in Barrio Escalante and Trillium in Barrio Luján—are analyzed to illustrate how sustainability discourses are used as legitimizing devices for a specific model of urban development. The article highlights the relationship between investment in cycling infrastructure and potential gentrification processes, revealing that non-motorized mobility interventions tend to disproportionately benefit neighborhoods undergoing revalorization. It concludes that, far from functioning as an instrument of urban inclusion, sustainable mobility operates as a form of differential capital that reproduces dynamics of exclusion under the rhetoric of competitiveness and progress.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Jiménez Barboza, G. A. (2025). BETWEEN REAL ESTATE DEVELOPMENT AND URBAN MOBILITY: THE BICYCLE AS A NEW SYMBOL IN THE CITY OF SAN JOSÉ, COSTA RICA. Textos Y Contextos, 1(31). https://doi.org/10.29166/tyc.v1i31.8346
Section
Investigación original

References

Abissi, M. 2019. Barrio Escalante se transforma luego del ‘boom’ de los restaurantes. La Nación., el 11 de agosto de 2019.

Alvarado, A., Jiménez, G. (2012). Urbanizaciones Cerradas en Costa Rica: un nuevo objeto de estudio Revista De Ciencias Sociales, (137). https://doi.org/10.15517/rcs.v0i137.8404 DOI: https://doi.org/10.15517/rcs.v0i137.8404

Alvarenga, P. (2005). De vecinos a ciudadanos. Movimientos comunales y luchas cívicas en la historia contemporánea de Costa Rica. Revista De Historia , 53-54, 269-273. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/historia/article/view/16256

Álvarez, A. (2023). Vallas publicitarias en el paisaje urbano: un estudio de las transformaciones urbanas en la Ruta 27 (trayecto Sabana-Lindora). Universidad de Costa Rica.

Araya, M. (2010). San José de “París en miniatura” al malestar en la ciudad : medios de comunicación e imaginarios urbanos (1. edición.). EUNED.

Arias-Arguedas, C., Richmond-Navarro, G., & Gómez-Ramírez, G. (2023). Crecimiento de la flota vehicular en Costa Rica y sus emisiones de gases de efecto invernadero. 16.

Brenes, E. (1995). Peatonización: una opción para el rescate urbano. Editorial Tecnológica de Costa Rica. https://revistas.tec.ac.cr/public/libros-gratis/Peatonizacion.pdf

Bulgarelli, J. (2019). Asentamiento informal: el lado oscuro de la dicotomía urbana. En La ciudad: espacio colectivo; intereses privados (pp.84-97). Editorial Tecnológica de Costa Rica

Carvajal, G., & Vargas, J. (1987). El surgimiento de un espacio urbano- metropolitano en el Valle Central de Costa Rica: 1950-1980. Anuario de Estudios Centroamericanos, 13(1), 71–94. http://www.jstor.org/stable/25661915

Chacón, V. (2010). Plan implica mayor espacio para peatones y siembra de árboles: Plantean renovación de Barrio Escalante. Semanario Universidad, el 24 de febrero de 2010.

Dávila, D. (2021). San José seguro: dispositivos tecnológicos de videovigilancia en el espacio público (Tesis de Licenciatura, Universidad de Costa Rica). https://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr/handle/123456789/18127

Delgadillo, V. (2014). Ciudad de México: Megaproyectos urbanos, negocios privados y resistencia social. En: R. Hidalgo y M. Janoschka, ed., La ciudad neoliberal. Gentrificación y exclusión en Santiago de Chile, Buenos aires, Ciudad de México, Madrid. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, pp. 199-216.

Durán, L. (2013). Cartografías josefinas: ventas ambulantes y espacio público. Editorial Universidad Nacional. https://www.academia.edu/42137517/Cartograf%C3%ADas_josefinas_Ventas_ambulantes_y_espacio_p%C3%BAblico_Heredia_Editorial_de_la_Universidad_Nacional_de_Costa_Rica_ISBN_978_9977_65_404_1

Fernández, F. (2023). El análisis de contenido como ayuda metodológica de investigación. Revista de Ciencias Sociales, (96), 35–53. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/sociales/article/view/56388

Gutiérrez, A. y Blanco, J. (2021). Transporte, movilidad y territorio: perspectivas a partir de la pandemia COVID-19. Revista Transporte Y Territorio, (25). DOI: https://doi.org/10.34096/rtt.i25.10954

Hall, C. (1984). El café y el desarrollo histórico-geográfico de Costa Rica. Revista Geográfica De América Central, 1(4), 108-111. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2925

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2020). Cantidad de población por provincia. San José. https://inec.cr/noticias/poblacion-total-costa-rica-5-044-197-personas

Jajamovich, G.: Delgadillo, V. (2020). La circulación de conocimientos, saberes y políticas urbanas en América Latina. Introducción. Revista Iberoamericana, XX (74), 7-11. https://doi.org/10.18441/ibam.20.2020.74.7-11

Janoska, M., Sequeria, J., Salinas, L (2013). Gentrification in Spain and Latin America – a Critical Dialogue: International Journal of Urban and Regional Research, 38 (4), 1234-1265. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-2427.12030

Jiménez, A. (2017). Tesis sobre la transformación territorial de San José en el neoliberalismo durante el siglo XXI: orígenes, procesos y resultados. Revistarquis, 13(2), 30-57. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/revistarquis/article/download/59808/60523/277345 DOI: https://doi.org/10.15517/ra.v13i2.59808

Jiménez, A. (2017). La ciudad como límite: crítica a un modelo de ciudad latinoamericana. La Brecha 4(1), 93-98. https://www.researchgate.net/publication/340256579_La_ciudad_como_limite_critica_a_un_modelo_de_ciudad_latinoamericana

Jiménez, G. (2018). La movilidad urbana en el Casco Central de la ciudad de San José, Costa Rica: el caso de las motilidades de vecinos y vecinas de Barrio Luján y Barrio Escalante. (Tesis de Maestría, Universidad de Guadalajara).

Jiménez, G. (2024). Movilidades precarias: experiencias de personas repartidoras de plataformas para el GAM de Costa Rica. Revistarquis, 14(1), 1-22. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/revistarquis/citationstylelanguage/get/chicago-author-date?submissionId=55530&publicationId=68439 DOI: https://doi.org/10.15517/ra.v14i1.55530

Jirón, P., Imilán, W. (2018). Moviendo los estudios urbanos: La movilidad como objeto de estudio o como enfoque para comprender la ciudad contemporánea. Quid 16. Revista del Área de Estudios Urbanos, (10), 17–36.

Kaufmann, V, Bergman, M., y Joye, D. (2004). Motility: Mobility as capital. International Journal of Urban and Regional Research, 28: 745–56. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0309-1317.2004.00549.x

Madrigal, J. (2008). Transformaciones en el imaginario de barrio de la ciudad de San José: un estudio de Barrio Luján. (Tesis de Licenciatura, Universidad de Costa Rica).

Montes, A. & Durán, L. (2021). Tres apuntes sobre la ciudad neoliberal en Costa Rica (1980-2017). Revistarquis, 8(1), 1-23. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/revistarquis/article/download/35793/36658/116246 DOI: https://doi.org/10.15517/ra.v8i1.35793

Montes, A. (2022). La confluencia de intereses público-privados entre el marketing urbano e inmobiliario. El caso del proyecto Mitikah Ciudad Viva The public-private confluence of interests between urban and. Revista Interdisciplinaria sobre Estudios Urbanos, Decumanus, 7(7), 103-124. https://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/decumanus/article/download/4856/5469/19487 DOI: https://doi.org/10.20983/decumanus.2021.2.6

Mora, T. (2021). Por amor a Chepe”: colectivos urbanos, espacio público y políticas de recuperación en el centro de la ciudad de San José, Costa Rica (Tesis de Licenciatura, Universidad de Costa Rica) https://ruie.ucr.ac.cr/catalogo/Record/INII-UIR-CD-21955?sid=859482

Municipalidad de San José, G. L. (2011). Plan Director urbano de San José. Revista Geográfica De América Central., 1(29), 59-106. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2956 Municipalidad de San José (2019). Reformas a los Reglamentos de Desarrollo Urbano del Cantón de San José. San José, Costa Rica: Diario Oficial La Gaceta N. º29.

Movernos Seguros. (2025). Estadísticas Costa Rica. https://movernosseguros.org/datos/estadisticas-costa-rica/

Lindon, A. (2009). La construcción socioespacial de la ciudad: sujeto cuerpo y sentimiento. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad. 1 (1), 6-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273220612009

Pérez, B. (2017). Uso de la bicicleta en Costa Rica: repaso histórico y caracterización del tipo de ciclistas y su movilidad en el entorno vial nacional. Infraestructura Vial. 19 (33). https://doi.org/10.15517/iv.v19i33.32920 DOI: https://doi.org/10.15517/iv.v19i33.32920

Quesada, F. (2007). La Modernización entre Cafetales: San José, Costa Rica, 1880-1930. Helsinki: Universidad de Helsinki

Rodríguez, J., Salas, F., Sánchez, A., & Vuuurmans, D. (2017). Manifiesto futurible de la movilidad equitativa en el espacio público urbano [Seminario de Graduación para optar por el grado de Licenciatura en Arquitectura]. Universidad de Costa Rica.

Roy, A. (2009). The 21st-Century Metropolis: New Geographies of Theory. Regional Studies, 43(6), 819–830. https://doi.org/10.1080/00343400701809665 DOI: https://doi.org/10.1080/00343400701809665

Secretaría Técnica del Plan Nacional Urbano (2004) Informe de la Comisión de Repoblamiento y Regeneración Urbana de San José. Compañía Nacional de Fuerza y Luz.

Silva, A. (2006). Imaginarios urbanos (5. ed., corregida y ampliada). Arango Editores.

Stein, B. (2011). Bike Lanes and Gentrification: New York City’s Shades of Green. Progressive Planning, 188, 34–37. https://www.plannersnetwork.org/wp-content/uploads/2011/07/PNmag_Summer_Stein.pdf

Stehlin, J. (2015). Cycles of investment : bicycle infrastructure, gentrification, and the restructuring of the San Francisco Bay Area. Environment and Planning A, 47, 121–137. DOI: https://doi.org/10.1068/a130098p

Van Lidth De Jeude, M., Schütte, O., & Quesada, F. (2016). The vicious circle of social segregation and spatial fragmentation in Costa Rica’s greater metropolitan area. Habitat International, 54, 65–73. https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2015.10.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2015.10.001

Vargas, B., & Carlos, M. (2020). Del barrio al paseo gastronómico: el contexto del proceso de transformación de Barrio Escalante. Nuevos usos, prácticas y sus consecuencias. Quivera. Revista de Estudios Territoriales, 2(20), 15-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40158030001

Vargas, B. (2020). La transformación de un barrio capitalino: la experiencia desde los y las residentes del barrio Escalante junto con el comercio gastronómico. Territorios, (43), 1-22. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.7810 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.7810

Villalobos, M., Coto, W., Quiros, J., & Villalobos, J. (2022). Memoria histórica del río Ocloro, Barrio Luján, San José, Costa Rica, 1960-2017. Diálogos, 23(1), 1-23. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/article/view/50806 DOI: https://doi.org/10.15517/dre.v23i2.50806

Velásquez, T. (2023). Does cycling infrastructure prioritize gentrifying neighborhoods? The case of Mexico City. Journal of Urban Affairs, 1–24.

Yúdice, G. (2002). El recurso de la cultura: usos de la cultura en la era global (Primera edición ed.). Gedisa.

Zukin, S. (2010). The Cultures of Cities (Oxford and Cambridge ed.). Blackwell Publishers.