Las bases cognitivas, fisiológicas y neuro-biológicas de la educación
DOI:
https://doi.org/10.29166/anales.v1i372.1289Keywords:
curriculum, Ignorance, Autpoiesis, Knowledge, SpecialistsAbstract
Formal education has been, throughout history a tool to maintain inequality and achieve social control either by lack of access to knowledge or since the Industrial Age—and also by means of the massification of compulsory education—in a system of conditioning social, economic and political aspects. The widespread acceptance of formal education as a yardstick to measure the individual's ability to integrate into society has relegated those without it to a lower stage, socially and cognitively speaking. Educational methodologies since ancient times have kept the paradigm of a separation between those who "know" and those who "don’t know ,” thus creating a “Mandate or order that someone superiormakes an inferior observe and keep.” Contrary to expectations, the massification of compulsory formal education has not changed this, rather, it has exacerbated this situation. The lack of knowledge of those who work within the formal educational system in regards to the functioning of life processes and biological structures—including the particulars related to physiological and neuro-biological development— This has led to the mass creation of citizens which are systematically limited in their human potential, as well as the regulated and generalized discrimination of those who do not have the certification of having completed their cognitive conditioning process, which is paradoxically, the main cause of the educational crisis. 230 words
References
• Wikipedia. Educación. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Educaci%C3%B3n
• Real Academia Española. (2001) Diccionario de la lengua española. (Vol. 1, pp. 864). Madrid, España: Editorial Espasa Calpe, S.A..
• Conjunto de conocimientos, principios, ideas, etc., que se enseñan a alguien. Diccionario de la lengua española, (pp. 925).
• Diccionario de la lengua española, (pp. 843).
• Diccionario de la lengua española, (Vol 2, pp. 1817).
• Itálicos del autor.
• Boorstin, Daniel J.. (1998). The Seekers, The Story of Man´s Continuing Quest to Understand His World. (pp. 21-23). Londres: Phoenix Press.
• "La guerra del Peloponeso (431–404 a. C.) fue un conflicto militar de la Antigua Grecia que enfrentó a la Liga de Delos (conducida por Atenas) con la Liga del Peloponeso (conducida por Esparta). Wikipedia. Guerra del Peloponeso. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Guerra_del_Peloponeso.
• Boorstin, The Seekers, pp. 25.
• Wikipedia. Sócrates. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/S%C3%B3crates.
• Boorstin, The Seekers, pp. 25.
• Boorstin, The Seekers, pp. 25.
• Wikipedia. Treinta Tiranos. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Treinta_Tiranos.
• Boorstin, The Seekers, pp. 25.
• Wikipedia. Sócrates. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/S%C3%B3crates.
• Boorstin, The Seekers, pp. 30.
• Apología de Sócrates al jurado de Jenofonte. La Apologia de Sócrates. http://www.filosofia.org/cla/pla/img/azf01043.pdf; Wikipedia. Apología de Sócrates (Jenofonte). Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Apolog%C3%ADa_de_S%C3%B3crates_(Jenofonte).
• Wikipedia. Sócrates. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/S%C3%B3crates.
• Wikipedia. HIstory of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education.
• Wikipedia. Secret Society. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Secret_society; H. Schurtz, (1902). Alterklassen und Mannerbunde, Berlin; Reimer Verlag; A. Van Gennep, The Rites of Passage. (1961). Chicago: University of Chicago Press.
• Wikipedia. Secret Society. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Secret_society.
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education.
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education.
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education.
• Wikipedia. Concilio de Letrán. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_educationhttp://es.wikipedia.org/wiki/Concilio_de_Letr%C3%A1n_III.
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education.
• "Especializar. Limitar aló a uso o fin determinado. 2. Cultivar con especialidad una rima determinada de una ciencia o de un arte." Diccionario de la lengua española, Vol 1, pp. 975. O sea, quienes se consideran ser especialistas, son personas que han limitado sus conocimientos a un área específica.
• Especialista. Que cultiva o practica una rama determinada de un arte o ciencia. Diccionario de la lengua española, Vol. 1, pp. 975.
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education.
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education. Wikipedia. Currículo oculto. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Curr%C3%ADculo_oculto.
• Wikipedia. Currículo oculto. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Curr%C3%ADculo_oculto.
• Wikipedia. Industrial Revolution. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_educationhttp://en.wikipedia.org/wiki/Industrial_Revolution.
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education
• Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education. Wikipedia. History of Education. Octubre 28, 2013; Wikipedia. María Montessori. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori / http://es.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori.
• Wikipedia. Summerhill School. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Summerhill_School.
• Hock, Dee. (1999). Birth of the Chaordic Age. (pp. 28-29). San Francisco: Berret-Koehler Publishers, Inc..
• Hock, Dee. Birth of the Chaordic Age, pp. 104-105.
• Wikipedia. Hysteresis. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis / Wikipedia. Histéresis. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Hist%C3%A9resis
• Wikipedia. Hysteresis. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis Lecciones de Electrónica. Capítulo VII, Magnetismo. Octubre 28, 2013./ http://www.ifent.org/lecciones/cap07/cap07-06.asp /
• Hock, Birth of the Chaordic Age, pp. 104-105.
• Wikipedia. Psicología conductista. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Psicolog%C3%ADa_conductista / Wikipedia. Conductismo. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Conductismo / Skinner, B. (1974/1977). Sobre el conductismo. Barcelona: Fontanella.
• Wikipedia. B. F. Skinner. Octubre 28, 2013.http://en.wikipedia.org/wiki/B._F._Skinner /Wikipedia. Burrhus Frederic Skinner. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Burrhus_Frederic_Skinner.
• Wikipedia. History of neuroscience. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_neuroscience.
• Varela, Francisco, Maturana, Humberto. (2004). El árbol del conocimiento. México D.F.: Editorial Lumen.
• Wikipedia. Autopoiésis. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Autopoiesis.
• Wikipedia. Humberto Maturana. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Humberto_Maturana: Transformación en la convivencia.
• Wikipedia. Jean Piaget. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget
• Acumulaciones de plomo, de arsénico, de organo-clorados o inclusive partículas radiactivas, son un ejemplo de esto.
• Wikipedia. Jean Piaget. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget / http://es.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget /
• Wikipedia. Developmental psychologist. Octubre 28, 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Developmental_psychologist / Wikipedia. Psicología del desarrollo. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Psicolog%C3%ADa_del_desarrollo
• Wikipedia. Psicología evolutiva. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Psicolog%C3%ADa_evolutiva
• Psichopedagogía.com. Teoría de Piaget. Octubre 28, 2013. http://www.psicopedagogia.com/articulos/?articulo=379
• UNID, Materia en línea, Maestría en Educación. Los cuatro períodos de desarrollo de Piaget. http://moodle.unid.edu.mx/dts_cursos_mdl/maestria_en_educacion/teo_aprendiz_instruc/documentos/DesarrolloPiaget2.pdf
• Wikipedia. Jean Piaget. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget
• Jean Piaget Society. Developmental Social Cognitive Neuroscience. Octubre 28, 2013. http://www.piaget.org/Symposium/2007/.
• Zelazo, Philip David, Chandler, Michael, Denver, John, Crone, Evelyn, Editores. (Agosto 28, 2012). Developmental Social Cognitive Neuroscience. Londres: Psicology Press Ltd. Fishpond.com.au. http://www.fishpond.com.au/Books/Developmental-Social-Cognitive-Neuroscience-Philip-David-Zelazo-Edited-by-Michael-Chandler-Edited-by/9780415647212.
• Wild, Rebeca. (2011). Etapas de desarrollo. Barcelona: Herder. http://thebrain.mcgill.ca/flash/i/i_09/i_09_p/i_09_p_dev/i_09_p_dev.html / Wild, Rebeca. Etapas de desarrollo.
• Jean Piaget proponía de 0 a 2 años de edad. Wild, Rebeca. Etapas de desarrollo. pp. 29-41.
• Jean Piaget proponía de 3 a 7 años de edad. Wild, Rebeca. Etapas de desarrollo. pp. 43-54.
• Jean Piaget proponía de 7 a los 12 años de edad. Wild, Rebeca. Etapas de desarrollo. pp. 55-72.
• Jean Piaget proponía de los 12 años de edad en adelante, siendo esta una de las críticas que se han hecho a su teoría, puesto que no consideraba desarrollos posteriores considerables en la etapa de las operaciones formales. Wild, Rebeca. Etapas de desarrollo. pp. 73-84.
• Wild, Rebeca. Etapas de desarrollo. pp. 85-119.
• Wikipedia. Bonsái. Octubre 28, 2013. http://es.wikipedia.org/wiki/Bons%C3%A1i