El objeto de la profesión del guionista

Authors

  • Cristian Londoño Proaño Universidad Tecnológica Indoamérica. sede Quito, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.29166/anales.v1i374.1378

Keywords:

script, Screenwriter, Communication, Professions, Cinema, Televisión

Abstract

In the present text the object of the screenwriter’s profession will be discussed. Different theoretical authors of the script and scriptwriters will be interviewed considering that increasingly the media industry needs new stories, and thanks to the new technologies, the profession of the scriptwriter has undergone changes.

Author Biography

Cristian Londoño Proaño, Universidad Tecnológica Indoamérica. sede Quito, Ecuador

Docente

References

Douglas, P. (2011). Cómo escribir una serie dramática de televisión. Barcelona: Alba Editorial.

Elliot, D y Ozar, D. (2010). Explanation and a Method for the Ethics of Journalism. En Meyers, C. (2010). Oxford Scholarship. (2010, febrero, 16) (pp. 9 a 24). Recuperado 19 de mayo de 2017, a partir de http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780195370805.001.0001/acprof9780195370805-chapter-1

García-Noblejas, J. (1998). Prólogo del libro de Ronald Tobías - El guión y la trama. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

García-Noblejas, J. (2007). Ficción y verdad práctica: entre lo verosímil y lo necesario. Poetics & Christianity. Third Conference: “Mimesis, Truth and Fiction”, Rome. Recuperado de http://bib26.pusc.it/csi/conv/09semrf/Noblejas_article2.pdf

Llano, A. (2000). Actualidad del humanismo clásico. Conferencia en la Fundación Universitaria Española, Madrid.

McKee, R. (2005). El guion, sustancia, estructura, estilo y principios de la escrituras de guiones. Barcelona: Alba Editorial.

Ortiz, P. (2007). Waldo Salt, ética, estética y poética: el viaje del guionista (1937-1987). Artigrama, núm. 22, 855-871. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

Seger, L. (1999). Cómo llegar a ser un guionista excelente. Madrid: Ediciones RIALP S.A.6

Tubau, D. (2006). Las paradojas del guionista. Barcelona: Alba Editorial.

Tubau, D. (2011). El guión del siglo XXI. Barcelona: Alba Editorial.

Viñuela, E. (2013). El videoclip del siglo XXI: el consumo musical de la televisión

a Internet. En Musiker: cuadernos de música, (20), 167-185. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Published

2017-09-15

Issue

Section

LETRAS