La comprensión y la competencia lectora
Keywords:
reading comprehension, reading competence, cognition, metacognition, didactics of language and literatureAbstract
Reading comprehension and reading competence are terms that are used in the educational fi eld in diff erent circumstances and sometimes they are considered synonymously. Th e truth is that these two terms, even though are complementary, they are also essentially diff erent. Reading competence includes the knowledge, skills and strategies that human beings develop throughout our lives and the ability to apply these in the diff erent contexts in which everyday life occurs. Th erefore, competition is of a social nature. While reading comprehension is the ability of individuals to apply cognitive and metacognitive thinking strategies when faced with a written text to understand it. Th at is, it is individual. Th ese two factors are key to the integral construction of a contemporary reader because they represent not only the understanding of the text but how the human being can apply these reading elements for the benefi t of society. Th e school must strengthen reading comprehension and competence, develop them in Aulik Processes, so that students are aware of the importance of reading both in their training and in their life outside of schooling.
References
Colomer, T., & Camps, A. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Madrid:
Celeste.
Del Prado, I. (2011). Aprendizaje signifi cativo (David Ausubel). Recuperado de
http://portal. educ. ar/debates/eid/docenteshoy/materialesescolares/aprendizaje-signifi cativo-davi. php.
Diez Mediavilla, Antonio (2017). “Nuevos retos de la comunicación y la formación
de los hablantes: leer en el siglo XXI”. [Con] textos, 5(20), 45-53.
Figueroa Sandoval, B., Aillon Neumann, M., Herrera Chandía, J., Yáñez Monje, V.,
& Palavecino Bustos, M. (2012). “El estudio de aprendizaje”, un modelo para el
desarrollo del conocimiento pedagógico. Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(2),
-68.
Gallart, Isabel Solé. (1992). Estrategias de lectura. Graó.
Jiménez Pérez, Elena. (2014) Comprensión lectora vs. Competencia lectora: qué son y
qué relación existe entre ellas. Investigaciones sobre lectura. Disponible en:
www.redalyc.org/articulo.oa?id=446243919005> ISSN
Lerner, D. (2003). Leer y escribir en la escuela. Lo posible, lo real y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.
Marina, J. A. (2011). El cerebro infantil: la gran oportunidad. Barcelona: Ariel.
Ministerio de Educación del Ecuador –MINEDUC–. (2016). Ajuste curricular
Quito: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2010a). Actualización y fortalecimiento curricular educación general básica 8º, 9º y 10º años. Quito: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2010b). Guía metodológica para la enseñanza
de Lenguaje y Comunicación. Quito: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2011a). Estándares de calidad educativa.
Quito: Ministerio de Educación
Ministerio de Educación del Ecuador. (2011b). Lineamientos curriculares para el
nuevo bachillerato ecuatoriano, área de Lengua y Literatura, primero, segundo y
tercer año de Bachillerato. Quito: Ministerio de Educación.
Navarro Soria, I., González Gómez, C., López Becerra, F., Fernández Carrasco, F.,
& Heliz Llopis, J. (2016). El mapa conceptual interactivo como herramienta
refl exiva para favorecer la construcción de un aprendizaje signifi cativo.
PISA (2009). La lectura en PISA 2009. Ministerio de España.
RAE, D. (2013). Diccionario Real Academia de la Lengua Española. Obtenido de
http://dle. rae. es/: http://dle. rae. es.
Rello Segovia, J. (2017). La mejora de la comprensión lectora a través de modelos interactivos de lectura. Tomado de http://www.tdx.cat/handle/10803/406141
Santini, M. (2006). Web pages, text types, and linguistic features: Some issues. ICAME journal, 30, 67-86.
Vallés Arándiga, A. (2005). “Comprensión lectora y procesos psicológicos”. Liberabit, 11(11), 41-48.
Werlich, E. (1979). Typologie der Texte. Heidelberg