Análisis de la producción investigativa sobre etnomatemática en Venezuela

Authors

  • Martínez-Padrón Oswaldo J. Universidad Técnica del Norte-Ecuador
  • Oliveras Contreras María L. Universidad de Granada-España

Keywords:

intercultural bilingual education, ethnomathematics, scientifi c production in Venezuela.

Abstract

is is the progress of a documentary research focused on the analysis of what wasresearched in Venezuela on Ethnomathematics, in connection with Intercultural Bilingual Education. It contemplates several things that go from the consideration of the titles to the monographs that report on fi ndings and other references. For now, an advance is presented showing a fi rst circumscribed look at several bibliometric references, strengthened by a conceptual analysis. Up to 2016, 83 completed projects, where 66% were developed in indigenous groups, with geometry work taking precedence

References

Asamblea de la República Bolivariana de Venezuela (2008). Ley de idiomas indígenas. Gaceta Ofi cial de la República Bolivariana de Venezuela .º 38.981, del 28 de julio de 2008, Caracas.

Biord Castillo, H. (2015). Diversifi cando la educación y educando para la diversidad: retos de un país pluriétnico y multicultural, Conferencia en la reunión anual de la , Los Teques, estado Miranda, Disponible: http://www.avec.org .ve/.../ diversifi candola_educacion_educandoparala diversidad.d...%20En%C2%A0cach%C3% A9, [Consulta: 2016, mayo 16]

Bishop, A. (1999). Enculturación matemática: la educación matemática desde una perspectiva cultural. España: Ediciones Paidós.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (2000). Gaceta Ofi cial de la República Bolivariana de Venezuela, 5453, marzo 3, 2000. http://www.mp.gob.ve/LEYES/, [Consulta: 2016, marzo 19].

D´Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, 5(1), 44-48.

D´Ambrosio, U. (1993). Etnociencias. Enseñanza de la matemática, 3(1), 4-15.

D´Ambrosio, U. (2005). Etnomatemática. Elo entre as tradições e a modernidades. Coleção Tendências em Educação Matemática. Brasil: Autêntica Editora.

D´Ambrosio, U. (2009). Etnomatemática e história da matemática. En M. Fantinato (Org.), Etnomatemática: novos desafíos teóricos e pedagógicos. Brasil: Editorada UFF.

Gerdes, P. (2007). Etnomatemática. Refl exões sobre Matemática e diversidade cultural Famalicão: Edições Húmus.

Gilmer, G. (1995). Una defi nición de etnomatemática. Boletín ISGEm, 11(1), 188. En H. Blanco (comp.). Boletines del grupo de estudio internacional de etnomatemática:ISGEm, 1985-2003, Disponible en http://www.etnomatematica.org/home/?page_id=112.[Consulta: 2013, mayo 11].

Iglesias, M. (2016). Formación inicial de los docentes en geometría y su didáctica. En Memorias IX Congreso Venezolano de Educación Matemática, 4-16. Maracay, Venezuela: Asociación Venezolana de Educación Matemática.

Knijnik, G. (2006). Educação matemática, culturas e conhecimento na luta pela terra. Brasil: Clarice Agnes.

Martínez-Padrón, O. J. (2013). Etnomatemática: una reseña crítica de sus acepciones. Revista Científi ca, (edición especial), 427-431, : https://doi.org/10.14483/23448350.4799

Martínez-Padrón, O. J. y Oliveras Contreras, M. L. (2015). Surcando caminos de interculturalidad sustentados en la etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 8(2), 341-363.

Oliveras Contreras, M. L. (2005). Microproyectos para la educación intercultural en Europa. Uno: Revista de Didáctica de las Matemáticas, (38), 70-81.

Rosa, M. y Orey, D. (2005). Las raíces históricas del programa etnomatemáticas. Relime, 8(3), 363-377.

Vallejo Ruiz, M. (2005). Estudio longitudinal de la producción española de tesis doctorales en educación matemática (1975-2002). https://hera.ugr.es/tesisugr/15389807.pdf, [Consulta: 2017, septiembre 11]. Yojcom, D., Castillo, E., Gavarrete, M. E., Tun, M., Pou Alberú, S., Flores, W. O.,

Morales, L., y Aroca, A. (2016). El programa etnomatemática en Centroamérica y Norteamérica. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 9(2), 202-237

Published

2012-12-01

Issue

Section

EDUCACION