La trascendencia de la narrativa en la educación inicial

Authors

  • Sandra Elizabeth Pachacama Mayorga Universidad Central del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.29166/anales.v1i372.38

Keywords:

Characters, Antagonistic, Good, Bad, Emotion, Momentum, Glee, Analysis, Stylistics

Abstract

The author of this paper analyzes both positive and negative consequences of children's narrative fiction in children. It finds out in this narrative a genuine learning opportunity. It issues fables, stories and fairy tales, so toddlers learn to differentiate between antagonistic characters.

Something worth to mention, is the pedagogical rescue of fairy tales against the anachronistic criteria that show them something negative. Study this literature as a producer of intelligence, subtlety, fear, disrespect, sadness and of course, joy fulness.

The author has a very clear notion that the preschooler is not interested in stylistic analysis nor in the cumbersome way to tell.

Author Biography

Sandra Elizabeth Pachacama Mayorga, Universidad Central del Ecuador

Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación

References

• Hernan Díaz Fanuel, LEER Y MIRAR EL LIBRO DE TEXTO, Edit. Cargraphics S.A , Colombia, 2007 P. 16

• LEY ORGANICA DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL (LOEI), DEL 31 DE MARZO DEL 2011, Ecuador p.85

• Antonio Orlando Rodríguez, Panorama histórico de la literatura infantil, Bogotá, CERLALC, 1994, P. 1939

• Psicopatología y Psicopedagogía del Cuento Infantil, Casa de la Cultura Ecuatoriana, página 131, Quito

• Ley 115 de 1994 Decreto del Congreso de Colombia,Por lo cual se expide la Ley General de Educación

• Web site Ministerio de Educación , Ecuador

• Cassany , Daniel, Enseñar Lengua, Edit. GRAO, España 2008

• Henan Díaz Fanuel, Leer Y Mirar El Libro De Texto, Edit. Cargraphics S.A, Colombia, 2008 P. 16

• Antonio Orlando Rodríguez, Panorama Histórico De La Literatura Infantil, Bogotá, CERLAC, 1994

• Guevara, Darío, Psicopatología y Psicopedagogía del Cuento Infantil, Casa de la Cultura Ecuatoriana, página 131, Quito Ecuador

• LEY ORGANICA DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL (LOEI), DEL 31 DE MARZO DEL 2011, Ecuador p.85

• REGLAMENTO LEY ORGANICA DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL (LOEI), DEL 26 DE JULIO DEL 2012, Ecuador p.6 Ecuador p.85

• Cassany , Daniel, Enseñar Lengua, Edit. GRAO, España 2008

http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/1994/ley_0115_1994.html, recuperado 02 de abril del 2012

http://www.educacion.gob.ec/index.php/educacion-inicial-eei recuperado el 02 de abril del 2012

Published

2014-12-02

Issue

Section

EDUCACION