Shakespeare’s influence in contemporary ecuadorian television

Main Article Content

Daniel Montenegro

Abstract

Abstract: Contemporary Ecuadorian televisión carries several stigmas regarding its content. From that starting point, it has been difficult to establish their logis and relationship with the public. However, by making a through review of some of the most popular shows and its narrative qualities, we will be able to find significant links with the history of literature. This paper is part of an ongoing investigation that seeks meeting points, both in form and in depth, among some popular ecuadorian tv shows and William Skakespeare´s work. This approach will detect the authors inevitable influence in the representation of love, popular behavior or power. As a result, it will also encourage to bring down the prejudices that still remain about ecuadorian tv shows.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Montenegro, D. (2020). Shakespeare’s influence in contemporary ecuadorian television. Textos Y Contextos, 1(20), 135–146. https://doi.org/10.29166/tyc.v1i20.2167
Section
Misceláneas

References

Álvarez, R. (2013). The Wire Toda la Verdad. Principal de los Libros. Barcelona. España.

Aristóteles (2013). Poética. Alianza Editorial. Madrid. España.

Barthes, R. (1974). El Placer del Texto y Lección Inaugural. Siglo XXI Editores. México.

Benjamin, W. (1989). Discursos Interrumpidos I. Taurus. Buenos Aires. Argentina.
Bloom, H. (1994). El Canon Occidental. Anagrama. Barcelona. España.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama. Barcelona. España.
Cueva, A. (2007). Agustín Cueva. Pensamiento Fundamental. Corporación Editora Nacional. Quito. Ecuador.
Deleuze, G y Guattari, F. (2002). Capitalismo y Esquizofrenia. Mil Mesetas. Pretextos. Valencia. España.

Eco, U. (2004) La Historia de la Belleza. Random House Mondadori. Barcelona. España.
Fernández, C., J. C. Revilla y R. Domínguez (2011). Las emociones que suscita la violencia en televisión. Comunicar N°36: 95-103.
Fernández, C., J. C. Revilla y R. Domínguez (2011). Identificación y especularidad en los espectadores de violencia en televisión: una reconstrucción a partir del discurso. Comunicación y Sociedad Vol. XXIVN°1: 7-33.
Freire, I. (2014). Análisis de las prácticas de mujeres docentes universitarias en entornos con discursos masculinizantes, Tesis de Maestría, Quito, Ecuador.
Freire, I. y Castillo, A. (2016). Las comedias de situación (sitcom) producidas por la televisión ecuatoriana y los estereotipos de género. Chasqui, no 131, pp. 383-400.
Galán, E. (2006). Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de la ficción televisiva. En: ECO-POS, pp. 58-81.

García Canclini, N. (2006). El consumo cultural: una propuesta teórica. En El consumo cultural en América Latina, de Guillermo Sunkel, 72-95. Colombia: Convenio Andrés Bello.
González Castro, V. (2004). Para entender la Televisión. Editorial Félix Varela. La Habana.
Gordillo, I (2007). Viejos y nuevos formatos en la televisión del siglo XXI. Chasqui, no 99, pp. 66-71.

Hall, S. (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. Sage Publications. Londres.
Imbert, G. (2004). La tentación del suicidio: representaciones de la violencia e imaginarios de muerte en la cultura de la posmodernidad. Editorial Tecnos. Madrid. España.

INEC. (2012). Encuesta del Uso del Tiempo. http://www.ecuadorencifras.gob.ec/uso-del- tiempo-2/.
Jakobson, R. (1975). Ensayos de Lingüística General. Seix Barral. Barcelona.

Levi-Strauss, C. (1978). Antropología Estructural. Paidós. Barcelona. España.

Lyotard, J (1987). La Condición Postmoderna. Ediciones Cátedra. Madrid. España.
Marché, S. (2014). Cómo Shakespeare lo Cambió Todo. Penagos. México D.F.. México.

Miramón, M. (2013). Michel Foucault y Paul Ricoeur: dos enfoques de discurso. La Colmena, no 78, pp. 53 -54.

Montalvo, J. (1968). Prosas Juan Montalvo. Casa de las Américas. La Habana. Cuba.
Panchi, M. (2013). La Estética de la Transgresión: Análisis y Dinámicas del Sensacionalismo en la Televisión Ecuatoriana. FLACSO. Quito. Ecuador.
Thompson, J. (1998). Los Media y la Modernidad. Paidós. Barcelona. España.

Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Ediciones Manantial. Buenos Aires. Argentina.
Redondo, M. (2011). El sensacionalismo y su penetración en el sistema mediático español. Valladolid. España.

Ricaurte, C. (2005). ¿Se puede hacer comicidad sin conocer aquello que se caricaturiza?, El Universo, Ecuador 22 de enero, 2006.
Shakespeare, W. (1994). Shakespeare Tragedias. Editorial Planeta. Barcelona. España.
Shakespeare, W.
Spinoza, B. (1987). Ética. Alianza Editorial. Madrid. España.

Superintendencia de Telecomunicaciones del Ecuador (2015). Plan Nacional de Desarrollo de Banda Ancha. Ministerio de Telecomunicaciones y Sociedad de la Información. Recuperado de: www.telecomunicaciones.gob.ec/plan-nacional-de-desarrollo-debanda-ancha/

Vallejo, E. (2016). Representaciones Sobre la Población Afroecuatoriana en la Comedia de Televisión Ecuatoriana. (Tesis de Maestría). FLACSO. Quito. Eccuador

Zizek, S. (2003). El Espectro de la Ideología. FCE. Buenos Aires. Argentina.