Vulnerable groups in the field of communication ethics research in Spain
Main Article Content
Abstract
This research analyzes scientific articles and doctoral theses on communication that take vulnerable groups as an object of study, with the aim of determining how research on this topic has evolved and to confirm whether it is an emerging object of study in research on communication ethics in Spain. We resorted to the location and content analysis of 51 doctoral theses defended between 2007 and 2018 and 35 scientific articles derived from R&D projects and published in the same period. The results obtained expose the dominant epistemological trends in research on vulnerable agents in terms of phases, objectives, objects, collectives, and themes addressed. As a result, this study confirms vulnerable agents as an "emerging" object within the area of communication but warns of a null route of this thematic in the work agenda of research on communication ethics.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acción contra el hambre (ONG). (2023, 12 de febrero). ¿Qué es una persona vulnerable? Significado y preguntas frecuentes. https://www.accioncontraelhambre.org/es/persona-vulnerable-significado
Alto Comisionado de la ONU para los Derechos Humanos (2023, 10 de febrero). No discriminación: grupos en situación de vulnerabilidad. https://www.ohchr.org/es/special-procedures/sr-health/non-discrimination-groups-vulnerable-situations
Arcila-Calderón, C., Piñuel-Raigada, J. L. y Calderín-Cruz, M. (2013). The e-research on media & communications: Attitudes, tools and practices in Latin America researchers. Comunicar, 40, 111-118. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-01
Caffarel, C.; Gaitán, J. A.; Lozano, C. y Piñuel, J. L. (2018). Tendencias metodológicas en la investigación académica sobre comunicación. Comunicación Social ediciones.
Casado, M. A. y Fernández-Quijada, D. (2013). El estado de la investigación española en políticas de la Comunicación: una revisión bibliométrica (2002-2011). Trípodos (32), 113-132. https://core.ac.uk/download/pdf/39028822.pdf
Chambers, R. (1983). Rural development: putting the last first. Prentice Hall. https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/handle/20.500.12413/178
Díaz-Campo, J. (2015). Análisis bibliométrico de las tesis doctorales sobre Ética de los Medios de Comunicación presentadas en España (1979-2013). Doxa Comunicación, 20, 65-88. https://revistascientificas.uspceu.com/doxacomunicacion/article/view/665
Díaz-Campo, J. y Segado-Boj, F. (2017). Análisis de la investigación sobre ética de la comunicación en España (1980-2015). Estudios sobre el Mensaje Periodístico 23(2), 759-772. https://doi.org/10.5209/ESMP.58014
Díaz-Nosty, B.,y De-Frutos-García, R. (coords.) (2016). Rumbos de la investigación en España sobre Comunicación. eBook.
Feito, L. (2008). Vulnerabilidad. Anales Del Sistema Sanitario De Navarra, 30, 7–22. https://doi.org/10.23938/ASSN.0199
Fernández Quijada, D., y Masip, P. (2013). Tres décadas de investigación española en Comunicación: hacia la mayoría de edad. Comunicar, (41)15-24.https://doi.org/10.3916/C41-2013-01
Forero Bordamalo, C. (2015). La producción de comunicación pública dirigida al colectivo inmigrante latinoamericano en Madrid. Una aproximación desde sus publicaciones. [Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional – Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/29588/
García Jiménez, L. (2007). Las teorías de la comunicación en España. Un Mapa sobre el territorio de nuestra investigación (1980-2006). Tecnos.
Kottow, M. H. (2003) The vulnerable and the susceptible. Bioethics. (17) 460-471. https://doi.org/10.1111/1467-8519.00361
López-Berna, S., Papí-Gálvez, N., & Martín-Llaguno, M. (2011). Productividad científica en España sobre las profesiones de comunicación entre 1971 y 2009. Revista Española De Documentación Científica, 34(2), 212–231. https://doi.org/10.3989/redc.2011.2.801
Lozano-Ascencio, C., y Gaitán-Moya, J. A. (2011). Dedicación a la investigación y a la docencia universitaria en comunicación: compatibilidad y perfiles en España, Europa y América Latina. En J.L. Piñuel; C. Lozano-Ascencio; A. García (Eds.). Investigar la comunicación en España (págs. 587-595). Facultad de CC. de la Comunicación. (Fuenlabrada). U. Rey Juan Carlos.
Lozano-Ascencio, Carlos; Gaitán-Moya, Juan-Antonio; Caffarel-Serra, Carmen; Piñuel-Raigada, José-Luis (2020). “Una década de investigación universitaria sobre Comunicación en España, 2007-2018”. Profesional de la información, 29, 4, e290412. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.12
Maciá Barber, C. (2013). Ética periodística, I+D+i y transferencia de conocimiento. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 853-862. https://doi.org/gv3n
MapCom. (2020). Mapas de la Investigación en Comunicación en las universidades españolas de 2007 a 2018. Memoria científico-técnica de proyectos Individuales. Agencia estatal de investigación. Ministerio de Ciencia, innovación y Universidades.
Martínez-Nicolás, M. (2020). La investigación sobre comunicación en España (1985-2015). Contexto institucional, comunidad académica y producción científica. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 383-414. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1432
Moragas Spa, M. (1981). Teorías de la comunicación: estudios sobre medios en América y Europa. Gustavo Gili.
Organización de las Naciones Unidas. (2015). 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/08/estados-miembros-aprueban-por-consenso-el-contenido-de-la-futura-agenda-de-desarrollo/
Organización de Naciones Unidas (ONU) (11 de febrero de 2023). Poblaciones vulnerables ¿Quiénes son? https://www.un.org/es/fight-racism/vulnerable-groups
Peñafiel Saiz, C., Ronco-López, M., Videla-Rodríguez, J. J. y Echegaray-Eizaguirre, L. (2019). Percepción y análisis de la comunidad universitaria sobre el sistema actual de investigación de la comunicación en España. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1521-1541. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1397/80es.html
Piñuel Raigada, J. L., Lozano Ascencio, C., y García Jiménez, A. (eds.) (2011). Investigar la Comunicación en España. Asociación Española de Investigación en Comunicación (AE-IC).
Piñuel Raigada, J.L. (2011). La docencia y la investigación universitarias en torno a la comunicación como objeto de estudio en Europa y América Latina. SLCS. http://www.cuadernosartesanos.org/067/cuadernos/15_espanol.pdf
Redondo, M.; Sánchez-García, P. y Etura, D. (2017). Investigación de la enseñanza ética de los periodistas en España. Análisis bibliométrico y prescripciones formativas aplicadas (2005-2015). Revista Latina de Comunicación Social, 72, 235-252. https://doi.org/gv3q
Redondo-García, M., & Caffarel-Serra, C. (2022). Investigación de la ética periodística en España (2007-2018). Evolución y prospectiva. Revista Mediterránea De Comunicación, 13(2), 13–30. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.20550
Rodrigo Alsina, M., y García Jiménez, L. (2010). Communication theory and research in Spain: A paradigmatic case of a socio-humanistic discipline. European journal of communication, 25, (3) 273-286. https://doi.org/10.1177/0267323110373458
Rojas Gamboa E. (2005) Perfiles educativos: análisis preliminar de temas emergentes. I Encuentro internacional de editores y autores de revistas de educación.
San Felipe Frías, María (2019). La construcción periodística de la pobreza infantil: cobertura informativa de la prensa española y valoración de las ONG. [Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional – Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/55004/
Saperas Lapiedra, E. (2016). Cuatro décadas de investigación comunicativa en España. Los procesos de institucionalización y de profesionalización de la investigación (1971-2015). Anuario electrónico de estudios en comunicación social “Disertaciones”, 9, (2), 27-45. https://doi.org/10.12804/disertaciones.09.02.2016.02
Vásquez, Y. y Teyes R. (2012). Los procesos de investigación sincrónicos y diacrónicos en la teoría de Jean Piaget. Revista interdisciplinaria de la Escuela de Educación de la Facultad de Humanidades y Educación de LUZ, 4, 7, 46 – 69. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/academica/v4n7/art05.pdf