“Guadalajara premium”. Inequality and social class perspectives in the contents of TikTok

Main Article Content

Erick Ricardo Barajas Guerra
https://orcid.org/0009-0009-5377-1689

Abstract

As part of the consequences of the recent COVID-19 pandemic, it generated a never-before-seen boom in digital platforms on a global scale. Technological development in the current capitalist society allowed communication to expand even further, enhancing digital social networks such as TikTok. It is important to understand this type of socio-technological phenomena in the context of the prevailing social inequality, which operates on a global scale, and which affects more intensely certain places and populations in the world, such as Latin America and the Caribbean, which is one of the most unequal regions in the world. The objective of this work is to generate evidence about how the naturalization of inequality is presented on digital platforms. Based on a theoretical framework on the phenomenon of inequality and social classes, and the qualitative methodological perspective of critical analysis of visual discourse, this study shows aspects related to the way in which TikTok creators consciously or unconsciously identify themselves with certain social classes, the mechanisms of spatiality of taste, the processes of commodification of life and the representation of everyday problems in what it means for them to “vivir en Guadalajara”.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Barajas Guerra, E. R. (2024). “Guadalajara premium”. Inequality and social class perspectives in the contents of TikTok. Textos Y Contextos, 1(29). https://doi.org/10.29166/tyc.v1i29.6655
Section
Dossier

References

Asociación de Internet MX. (2021). 16° Estudio sobre los Hábitos de los Usuarios de Internet en México 2020. https://irp-cdn.multiscreensite.com/81280eda/files/uploaded/16%20Estudio%20sobre%20los%20Ha%CC%81bitos%20de%20los%20Usuarios%20de%20Internet%20en%20Me%CC%81xico%202020%20versio%CC%81n%20pu%CC%81blica.pdf

Barba, C. (2021). El régimen de bienestar mexicano. Inercias, transformaciones y desafíos. México: CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46960-regimen-bienestar-mexicano-inercias-transformaciones-desafios

Bourdieu, P. (1997). Razones Prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Editorial Anagrama.

Bourdieu, P. (2001). Poder, Derecho y Clase Social. Bilbao, España: Editorial Desclée de Brouwer.

Boyer, R. (2022). Los Capitalismos ante el desafío de la pandemia. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Bremer, S. [@salvadorbremer]. (2023, 11 de agosto). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 17 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjBaR7vt/

Canales, A., & Castillo, D. (2022). Contra la Desigualdad. Contribuciones para un discurso de emancipación social. Mexico: Akal.

Castells, M. (2012). Comunicación y poder. México: Siglo XXI Editores.

Castro, R. (1996). “En busca del significado: supuestos alcances y limitaciones del análisis cualitativo”. En I. Szasz y S. Lerner (Eds.), Para comprender la subjetividad. Investigación cualitativa en salud reproductiva y sexualidad. México: El Colegio de México, 57-85.

CEPAL. (2016). La matriz de la desigualdad social en América Latina. Santiago, Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/c52907b3-a3dc-4866-8f4c-c19491c2b83a/content

COLMEX. (2018). Desigualdades en México/ 2018. México: El Colegio de México, BBVA Bancomer.

Durkheim, É. (2007). La división del trabajo social. México: Colofón.

Esping-Andersen, G. (1999). Social Foundations of Postindustrial Economies. London: Oxford University Press.

Fafyyy. [@isaa.vlds]. (2023, 7 de febrero). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 16 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjk3mHUq/

Fer. [@satanfer]. (2023, 25 de junio). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 13 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjhRX89X/

Giddens, A. (1995). La Constitución de la Sociedad: Bases para la teoría de la estructuración. Buenos Aires: Amorrortu.

Gigi. [@gigi.glez.m]. (2023, 22 de junio). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 11 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjM7VrwM/

Gloria. [@glorialua_]. (2022, 27 de julio). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 23 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZM62VDaW4/

Grbich, C. (2013). Qualitative data analysis, Second edition. Thousand Oaks, CA: Sage.

Guzso. [@guzso_]. (2023, 22 de junio). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 16 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjk3CCPc/

Ibanez-Ayuso, M. J., Limón Mendizabal, M. R., & Ruiz-Alberdi, C. M. (2022). Retos virales: Análisis del impacto de TikTok para los vínculos familiares. Revista de Ciencias Sociales, 28(3), 42-53. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28071865003

Kari. [@kariblogss]. (2022, 11 de diciembre). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 11 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjM7g2ES/

Kim. [@kim25699]. (2023, 30 de junio). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 16 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjk31h83/

Lefebvre, H. (1970). La Revolución Urbana. Alianza Editorial. https://www.hebracomunidad.org/wp-content/uploads/2018/07/La-revoluci%C3%B3n-urbana.pdf

López Romo, H. (2016). Los once tipos de familias en México. AMAI. Datos, diagnósticos, tendencias, (47), 26-31. https://www.amai.org/revistaAMAI/47-2016/AMAI_47_OCTUBRE_2016.pdf

Marx, K. (2000). Contribución a la crítica de la economía política. México: Siglo XXI Editores.

Moon. [@moon_rub]. (2022, 28 de diciembre). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 13 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjhRwXgS/

Moser, C. (2008). "Assets and Livelihoods: A Framework for AssetBased Social Policy". En C. Moser y A. Dani (Eds.), Assets, Livelihoods and Social Policy. Washington, D.C.: The World Bank, 43-81.

Nath. [@rnmh_]. (2022, 24 de julio). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 16 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjk3UV3m/

Ortiz, D. [@diegoortix04]. (2023, 16 de agosto). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 16 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjk3GpXB/

Ponce, L. [@_lizbeth402]. (2023, 3 de julio). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 11 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjM7uyaA/

Reygadas, L. (2004). Las redes de la desigualdad: un enfoque multidimensional. Política y Cultura (22), 7-25. https://www.scielo.org.mx/pdf/polcul/n22/n22a02.pdf

Rodríguez, A. [@antoniorodrguez95]. (2023, 26 de enero). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 11 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjM74NNv/

Rose, G. (2001). Visual Methodologies. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.

Sin nombre. [@dfmmar]. (2023, 7 de marzo). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 11 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjMvRrR5/

Sin nombre. [@valunu0]. (2023, 31 de julio). Clip de TikTok. TikTok. Consultado el 23 de septiembre de 2023. https://vm.tiktok.com/ZMjUxD6Pe/

Tilly, C. (2005). “Historical perspectivas on inequality”. En M. Romero y E. Margolis (Eds.), The Blackwell Companion To Social Inequalities. United Kingdom: Blackwell Publishing, 15-30.

Van Dijk, T. A. (2010). Análisis del discurso del racismo. Crítica y Emancipación, 2(3), 65-94. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20120301125018/CyE3.pdf

Wright, E. O. (2000). Class Counts. Student Edition. Cambridge: Cambridge University Press.