Smoke it to legalize!

Contributions of Ecuadorian music in the deconstruction of the hegemonic discourse on marijuana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/csociales.v1i45.5391

Keywords:

Marijuana, recreational consumption, Ecuadorian music, cannabis music

Abstract

The article analyzes how independent Ecuadorian music songs question the official discourse on marijuana -associated to crime and delinquency- to produce new aesthetics, politics, and ethics, around its nature and consumption, which generates collective tensions and resistance that go beyond the musical field. Methodological tools of autoethnography were used to select 5 songs: "Ojos que matan", "Sangre Cannabinol", "María (La Wirsh), "Coima", and "Santa Mariguana"; each one corresponds to a different musical genre. We analyze: 1) authorship, musicians, band's trajectory; 2) the aesthetics of the cover, clothing and performance; 3) the lyrics, especially the part that alludes to marijuana; and, 4) how these aesthetics and lyrics are interpreted as questioning the political and media truth, to provide new frameworks of interpretation to a prohibitionist discourse established in absolute truths; but which is opposed to the subjective and collective experiences of marijuana consumption in musical contexts, and, therefore, loses its objective character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bellón, M. (2018). El abc del Rock. Todo lo que hay que saber. Bogotá: Editorial Debolsillo.

Blanco, M. (2012). ¿Autobiografía o autoetnografía? Desacatos, 169-178.

Caiuby Labate, B., & Rodrígues, T. (2023). The impacts of the drug war on Indigenous Peoples in Latin America: An overview. Akademiai Kiadó Journal of Psychedelic, 1-9.

Delgado, E. (1971). Onsta la Yerbita [Grabado por L. Destellos]. Lima, Perú.

Godoy Aguire, M. (2018). Pasiilo: historia, innovación e impacto. Quito: Casa de la Cultura Benjamín Carrión.

Gortaire, F. (2008). Coima [Grabado por K. M. Langolier]. Quito, Ecuador.

Idrovo, H. (2013). Santa Mariguana [Grabado por H. Idrovo]. Quito, Ecuador.

Inti-Illimani (1971). La Cucaracha. Santiago de Chile, Chile.

Jaramillo, J. (1970). Ojos que Matan.

Moscovici, S. (2003). Notas hacia una descripción de la representación social. Revista Internacional de Psicología Social, 1(2), 67-118.

Muller, C., & Schumann, G. (2011). Drugs as instruments: A new framework for non-addictive psychoactive drug use. Behavioral and brain sciencies , 293- 347.

Muscaria (1998). Sangre Cannabinol. Quito, Ecuador.

Ramírez, P., Marín, I., Hijonosa, M., & Torres, Á. (2023). La prensa ecuatoriana y el tratamiento que da al cannabis. Rimarina: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 38-45.

Real Academia de la Lengua Española RAE. (21 de Agosto de 2023). Definición de Droga. Obtenido de Diccionario de la Lengua Española: https://dle.rae.es/droga

Real Academia de la Lengua Española RAE. (2023 de Agosto de 2023). Definición de Marihuana. Obtenido de https://www.rae.es/dpd/marihuana

Reynolds, S. (2010). Después del Rock: psicodelia, postpunk, electrónica y otras revoluciones inconclusas. Buenos Aires: Caja Negra.

Rodríguez Mera, A. (2023). Dos visiones mediáticas, un objeto de regulación: legitimación para unos, criminalización para otros. Quórum Académico, 14-48.

Rodríguez, A. (2022). La vida social del cannabis. Disputas públicas y colectivas por derechos. Política y Sociedad, 2-14.

Scribano, A., & de Sena, A. (2009). Costrucción del conocimiento en latinoamérica: algunas reflexiones desde la autoetnografía como estrategia de investigación. Cinta Moebio, 1-15.

Shapiro, H. (2010). Historia del Rock y las Drogas. Barcelona: Ma Non Troppo.

Sudakaya (2003). María (La Wirsh). Ambato, Ecuador.

Tenorio R, R. (2013). Ecuador y la Marihuana. Quito: Editorial El Conejo

Published

2023-12-21

How to Cite

Endara Ibarra, F. (2023). Smoke it to legalize! : Contributions of Ecuadorian music in the deconstruction of the hegemonic discourse on marijuana. Revista Ciencias Sociales, 1(45), 85–100. https://doi.org/10.29166/csociales.v1i45.5391