The Process of Industrial Design as a Tool for Business Management

Main Article Content

Flavio Arroyo
Dely Bravo

Abstract

Industrial design is a valuable tool that companies can implement in their favour, unfortunately there are few who are aware that for the emergence of them, innovation should be developed through design for both products and services, by disseminating the Technologies, shortening the life cycle of products and business strategies that refer to the need to meet demands, that is, to identify opportunities based on strategic models that reinforce the competitiveness of companies, not forgetting the importance of innovation Of products, systems or services that handle environmentally friendly strategies, taking into account the implementation of the circular economy, which favors companies in their finances. Then the continuous adaptation and modification of your products through all means mentioned above will help to maintain your position or gain advantages over your competitors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Arroyo, F., & Bravo, D. (2020). The Process of Industrial Design as a Tool for Business Management. INGENIO, 3(1), 71–83. https://doi.org/10.29166/ingenio.v3i1.2398
Section
Artículos
Author Biographies

Flavio Arroyo, Universidad de Valladolid

Escuela de Ingenierías Industriales

Dely Bravo, Universidad Politécnica de Valencia

Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño. Cami de Vera

References

Fundación COTEC, Diseño e innovación. La gestión del diseño en la empresa, Madrid: Gráficas Arias Montano, S. A., 2008.

I. Buil, E. Martínez y T. Montaner, «Inportancia del diseño industrial en la gestión estratégica de la empresa,» Universia Business Review, pp. 52-67, 2005.

B. Borja de Mozota, «Design and competitive edge: A model for design management excellence in European SMEs,» Design Management Journal, pp. 88-103, 2003.

K. Clark y T. Fujimoto, Product Development Performance: Strategy, Organization, and Management in the World Auto Industry, Boston: Harvard Business School Press, 1991.

F. Giraldo y E. Orozco, «Métodos deductivo e inductivo. Obtenido,» 11 Marzo 2011. [En línea]. Available: https://proyectogrado.wordpress.com/2011/03/11/metodos-deductivo-e-inductivo/.

D. Becker, Color Trends and Selection for Product Design, Oxford: Elsevier Inc., 2016.

B. Hernández, «Bauhaus la escuela que unió arte y técnica,» Junio 2004. [En línea]. Available: http://www.tecnicaindustrial.es/tifrontal/a-1676-bauhaus-escuela-unio-arte-tecnica.aspx.

F. D'Alessio Ipinza, Administración y dirección de la producción : enfoque estratégico de calidad, Bogotá: Pearson Educación Ltda, 2002.

M. d. R. Rivera Sanclemente, La evolución de las estrategias de marketing en el entorno digital: implicaciones jurídicas (Tesis Doctoral), Madrid: Universidad Carlos III de Madrid, 2015.

M. Abdullah y R. Marshall, «A research overview of industrial design framework for modular product design,» Proceeding of the Design, pp. 95-104, 2010.

N. Cross, Metodos de Diseño, Estrategias para el diseño de productos, México D. F.: Editorial Limusa, 2002.

J. C. Jones, Design Methods, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 1992.

S. Liu y I. M. Boyle, «Engineering design: perspectives, challenges, and recent advances,» Journal of Engineering Design, pp. 7-19, 2009.

INTI, «Proceso de Diseño - Fases para el desarrollo de productos,» Boletín Informativo Nº 141, Buenos Aires, 2009.

L. E. Macías Martin y F. A. Bribiescas Silva, «Las competencias del diseño industrial en el ambito manufacturero en Ciudad Juarez.,» Nóesis, pp. 17-41, 2011.

G. Rodríguez, Manual de diseño industrial, México: Ediciones G. Gili, S.A., 1983.

W. Anthony, Study Guide for Human Resources Management, Cram101, 2013.

M. E. Porter, Estrategia competitiva, México: CECSA, 1982.

M. Aguilar Fernandez, «Los modelos mas populares de Estrategia empresarial,» UPIICSA XV, p. 6, 2007.

A. C. Hax y D. L. ‎Wilde, El modelo delta. Un nuevo marco estratégico, Dublin: Senate Hall Academic Publishing, 2003.

H. Blanco Rosales, «Hacia el perfeccionamiento empresarial: un enfoque gerencial,» CEEC, UH, La Habana, 2011.

OCDE, «Innovacion en las empresas una perspectiva microeconomica,» OCDE, París, 2012.

N. Zozaya, «La innovacion empresarial en España,» Ministerio de Industria, Turismo y Comercio, Madrid, 2005.

T. T. Sousa-Zomer, L. Magalhães, E. Zancul y P. A. Cauchick-Miguel, «Lifecycle Management of Product-service Systems: A Preliminary Investigation of a White Goods Manufacturer,» Procedia CIRP, pp. 31-36, 2017.