The Mock-up as a Didactic Resource for the Teaching of Mathematics in Architecture
Main Article Content
Abstract
This article presents the teaching experience of using the model as a didactic resource to teach mathematics in architecture. For architects, the concepts of graphic representation, projection and generation of models constitute a main axis in their training; however, mathematical tools are fundamental for this purpose. In this sense, models allow the projection of ideas to scale, generating an object that is easy to visualize and understand from the students' perspective, which is why they are an important didactic resource for the teaching-learning process. This work details the contents of the subject of Mathematics, describes the activity carried out by the students, the application of mathematics and the correlation of mathematical concepts with the models, and finally presents conclusions about the experience.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
D. J. Mota Villegas and R. E. Valles Pereira, “El número áureo Como Elemento motivador hacia el estudio de las matemáticas,” INNOVA Research Journal, vol. 5, no. 2, pp. 157–173, 2020.
O. J. Padrón Martínez, “¿Qué dicen los docentes paraguayos en cuanto al afecto en el aprendizaje de la Matemática?: Una mirada desde el Curso Ñanduti,” Revista Iberoamericana de Educación Matemática, vol. 24, no. 43, 2016.
F. Caballero Jiménez and J. G. Espínola Reyna, “El Rechazo Al Aprendizaje de las Matemáticas a causa de la violencia en el bachillerato tecnológico,” Ra Ximhai, pp. 143–162, 2016.
R. Duval, “A cognitive analysis of problems of comprehension in a learning of mathematics,” Educational Studies in Mathematics, vol. 61, no. 1-2, pp. 103–131, 2006.
P. Salinas and J. A. Alanís, “Hacia un nuevo paradigma en la enseñanza del Cálculo dentro de una institución educativa,” Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, vol. 12, no. 3, pp. 355-382, 2009.
S. A. Hernández, W. R. Acosta and B. S. Marrón, “Funciones matemáticas a través del enfoque Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Arte y Matemática (CTIAM),” Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas, no. 108, pp. 161-177, 2021.
A. E. Merino, M. E. Cueva and C. A. Guachamín, “Superficies regladas en GeoGebra como vínculo entre la Matemática y la Arquitectura”, 2020.
L. A. Morales and T. Guzmán, “El vídeo como recurso didáctico para reforzar el conocimiento,” Memorias del Encuentro Internacional de Educación a Distancia, 2014.
P. Marqués, “Los medios didácticos,” Universidad Autónoma de Barcelona, 2005.
P. Morales, “Elaboración de Material Didáctico,” Red Tercer Milenio. Tlalnepantla. México, 2012.
W. Knoll and M. Hechinger, Maquetas de Arquitectura: Técnicas y Construcción. Barcelona: Gustavo Gili, 2001.
M. T. Pérez, J. I. Ferreiro, R. E. Pigem, R. Tomás, M.G. Serrano and M. C. Díaz, “Las maquetas como material didáctico para la enseñanza y aprendizaje de la lectura e interpretación de planos en la ingeniería,” in XVIII Congreso Internacional de Ingeniería Gráfica: diseño e innovación, Barcelona, 2006.
C. E. Garelik, L. Pugni, M. V. Pistonesi, M. P. Martinez and E. Llorens, “Desafío pedagógico en la Universidad Nacional de Río Negro. La Matemática Aplicada vinculada a un objeto arquitectónico,” in 3º Jornadas sobre las prácticas docentes en la Universidad Pública. “El proyecto político académico de la Educación Superior en el contexto nacional y regional”, 2020.
J. L. González, “Recursos, Material didáctico y juegos y pasatiempos para Matemáticas en Infantil, Primaria y ESO: consideraciones generales,” Málaga: Didáctica de las matemáticas, Universidad de Málaga, 2010.
P. J. Navarrete, “Importancia de los materiales didácticos en el aprendizaje de las matemáticas,” Tesis de grado, Universidad de Jaén, 2017.
E. Aragón, C. C. Castro, B. A. Gómez and R. G. Plascencia, “Objetos de aprendizaje como recursos didácticos para la enseñanza de matemáticas,” Apertura: Revista de Innovación Educativa, vol. 1, no. 1, pp. 100-111, 2009.
G. Vargas, “Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje,” Cuadernos Hospital de Clínicas, vol. 58, no. 1, pp. 68-74, 2017.
M. Cubalo, “Enseñar Con Tecnologías. la maqueta como herramienta con valor didáctico–disciplinar y los modos de aproximación al conocimiento en la enseñanza del proyecto arquitectónico,” Itinerarios Educativos, no. 8, pp. 77–97, 2016.
D. Burns, Systemic action research: A strategy for whole system change. Bristol: Policy Press, 2007.
H. Sánchez and C. Reyes, “Metodología y diseños en la investigación Científica,” Lima: Editorial Visión Universitaria, 2015.
R. Hernández, C. Fernández and P. Baptista, “Metodología de la investigación,” México D.F: McGraw-Hill Interamericana Editores, 2014.