Cyberspace as a teaching strategy for the development of mathematical skills in elementary school students
Main Article Content
Abstract
Cyberspace is presented as an alternative to improve the educational processes that are currently evident, specifically in the field of mathematics. Throughout history, people have presented difficulties in terms of logical processes and problem solving. Therefore, the research was elaborated with the objective of providing a new, updated and meaningful learning opportunity, cyberspace a teaching strategy for the development of mathematical skills in Elementary Sublevel students. The level of research is descriptive where it points out the main characteristics of the phenomenon, at the same time, it is correlational which favored the comparison between the variables in order to enrich the information. The type of research used was documentary, giving the possibility of providing a theoretical basis and extracting data from INEVAL. A quantitative approach was applied with a population of 1,000 data and a sample of 516. Among the most noteworthy results, it was found that students have a low level in the subject of mathematics. In addition, it was highlighted that 83.1% of the students show more interest and motivation to learn, which is where virtual spaces such as Minecraft Education appear as an alternative for the development of mathematical skills.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
D. V. Wampash Antuash, El bajo rendimiento académico en matemáticas, con los estudiantes del sexto C de Educación General Básica de la Unidad Educativa Tres de Noviembre de la ciudad de Cuenca, 2018. [Online]. Available: https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/16100 [Accessed: Dic. 8, 2024].
E. M. Orbea Jiménez, Y. M. García García, D. H. Martínez Rubio y J. M. Orbea García, «Incidencia de la discalculia en el aprendizaje de Matemática, estudiantes del Colegio "José María Velaz" del Cantón La Maná,» Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 5, nº 1, pp. 606-618, 2024. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1615
Y. Martínez y L. Mayorga, «Dificultades en torno al proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática» Mérito Revista de Educación, vol. 2, nº 6, pp. 171-183, 2020. https://doi.org/10.33996/merito.v2i6.263
D. Mora, «Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas» Revista de Pedagogía, vol. 24, nº 70, pp. 181-272, 2003.
L. Cháves y H. Vásquez, «El ciberespacio, fuente de control y vigilancia para los ciudadanos» Perspectivas en inteligencia, vol. 11, nº 20, pp. 347-357, 2019.
E. Santana y Z. Báez, «Ciberespacio y Cibermundo: delimitaciones conceptuales desde el materialismo sistémico» Ciencia y Sociedad, vol. 47, nº 1, pp. 45-56, 2022.
M. Montiel, «Los cibermedios como nuevas estructuras de comunicación social» Revista de Ciencias Humanas y Sociales, vol. 1, nº 33, pp. 34-48, 2000. https://doi.org/10.1016/j.jpowsour.2004.12.025
F. García, «Videojuegos y virtualidad narrativa,» ICONO 14, vol. 4, nº 2, pp. 1-24, 2006.
A. Hermann, «Pedagogía del Ciberespacio: hacia la construcción de un conocimiento colectivo» Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, vol. 1, nº 11, pp. 83-103, 2011.
J. Plaza, Minecraft Education Edition: una forma didáctica para potenciar la agilidad de resolución de problemas matemáticos, 2022. [Online]. Available: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/82497. [Accessed: Dic. 8, 2024].
M. Saldaña, «Minecraft Education como herramienta de aprendizaje en la formación de estudiantes unversitarios» REDHCS, vol. 30, nº 20, pp. 1-18, 2022.
D. Barrera y V. Urquizo, Habilidades Matemáticas en los estudiantes de la Unidad Educativa Once de Noviembre, 2020.
M. Velasco, «Habilidades Matemáticas» FEDUMAR, vol. 8, nº 1, pp. 15-18, 2021. https://doi.org/10.31948/rev.fedumar
N. Herrera Villamizar, W. Montenegro Velandia y S. Poveda Jaimes, «Revisión teórica sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas» Revista Virtual Universidad Católica del Norte , vol. 1, nº 35, pp. 254-287, 2012. [Online]. Available: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/revistaucn/article/view/361 [Accessed: Dic. 8, 2024].
I. Chong de la Cruz, Métodos y técnicas de la investigación documental, México, 2007.
E. Nieto, «Tipos de investigación,» Universidad Santo Domingo de Guzmán, vol. 2, nº 1, pp. 1-2, 2018.
C. Ramos, «Los alcances de una investigación,» Ciencia América, vol. 9, nº 3, pp. 1-5, 2020.
R. Sampieri, C. Fernández y L. Baptista, Definiciones de los enfoques cuantitativo y cualitativo, sus similitudes y diferencias, RH Sampieri, Metodología de la Investigación, 2014.
L. Ventura, «¿Población o muestra?: Una diferencia necesaria» Revista Cubana de Salud Pública, vol. 43, nº 4, pp. 349-648, 2017.
P. López, Población muestra y muestreo, vol. 9, nº 8, pp. 69-74, 2004.
R. Hernández , C. Fernández y M. Baptista, Metodología de la investigación, 6th ed., Mc Graw Hi Education, 2014. [Online]. Available: https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/.../metodologia_de_la_investigacion_roberto_hernandez_sampieri.pdf [Accessed: Dic. 8, 2024].
Instituto Nacional de Evaluación Educativa, Educación en Ecuador: Resultados de PISA para el desarrollo, Quito: INEVAL, 2018.
S. Fernández, J. Sánchez, A. Córdoba y A. Largo, Estadística descriptiva, Esic Editorial, 2002.
F. Quevedo, «Medidas de tedencia central y dispersión» vol. 11, nº 3, pp. 1-20, 2011.
A. Estrada y C. Díaz, «Errores en el cálculo de probabilidaddes en tablas de doble entrada en profesores en formación» UNO, Didáctica de las matemáticas, vol. 44, nº 1, pp. 48-58, 2007.
D. Sánchez , P. Morales y E. Pico, «Entornos virtuales de aprendizaje para el fortalecimiento de la enseñanza-aprendizaje de la geometría analítica en educación básica superior», Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 4, nº 1, pp. 2054-2074, 2023. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.397
J. Ayil, «Entorno virtual de aprendizaje: una herramienta de apoyo para la enseñanza de las matemáticas» RITI, vol. 6, nº 11, pp. 34-39, 2018.
T. Bermúdez, «Aportes de los entornos virtuales en educación secundaria», Journal Scientific MQR Investigar, vol. 7, nº 3, pp. 901-3918 , 2023.
M. Río, K. Strasser y M. Superreguy, «¿Son las habilidades matemáticas un asunto de género? Los estereotipos de género acerca de las matemáticas en niños y niñas de Kínder, sus familias y educadoras», Calidad en la educación, vol. 1, nº 45, pp. 20-53, 2016.
UNICEF, Transformar la educación mediante una financiación equitativa, 2023. [Online]. Available: https://www.unicef.org/es/informes/financiacion-educacion-2023 [Accessed: Dic. 8, 2024].
W. Yaselga y C. Morocho, «Las Tics como estrategias para fortalecer el aprendizaje de las matemáticas de EGB subnivel básico superior», Revista Multidisciplinaria Proyecto, vol. 1, nº 1, pp. 29-46, 2024. [Online]. Available: https://revista.proyecto2000.edu.ec/index.php/inicio/article/view/4 [Accessed: Dic. 8, 2024].
F. Sánchez, «Educación, cibercultura e inteligencia colectiva», Gazeta de antropología, vol. 30, nº 1, pp. 2340- 2792, 2014. [Online]. Available: https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/view/1309 [Accessed: Dic. 8, 2024].
O. Vega, «De las TIC en la educación a las TIC para la educación», Revista Vector, vol. 11, nº 1, pp. 24-29, 2016. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/.../De-las-TIC-en-la-educacion-a-las-TIC-para-la-educacion-Of-ICT-in-education-to-ICT-for-education.pdf [Accessed: Dic. 8, 2024].
Y. Pérez y R. Ramírez, «Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos: Fundamentos teóricos y metodológicos», Revista de investigación, vol. 35, nº 73, pp. 169-194, 2011. [Online]. Available: https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1010-29142011000200009&script=sci_abstract&utm [Accessed: Dic. 8, 2024].
J. Torres Guzmán, Desarrollo de un entorno virtual en Minecraft Education para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, 2024. [Online]. Available: https://rraae.cedia.edu.ec/vufind/Record/UNACH_65620c224ede715c4a253e24bdcd64df?sid=3012190&utm [Accessed: Dic. 8, 2024].