Análisis de idoneidad didáctica sobre la geometría espacial en el currículo nacional intercultural bilingüe de Ecuador

Authors

  • Andrea Cruz Verdugo Universidad de Granada, España
  • María Eugenia Reyes Escobar Corporación Municipal de Puente Alto, Chile

DOI:

https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1766

Keywords:

suitability, didactic, spatial geometry, intercultural education

Abstract

In this study the concept of Didactical Suitablity is used, refering to the assessment Guidance (GVID) (Godino, 2013) composed by a system of indicators or criteria adapted to the Spatial Geometry by Cruz, Gea y Giacomone (2017). Th e application of this tool is presented in the epistemic analysis of the curriculum from Bilingual Intercultural Education (EIB) Kichwa, to clarify if its mathematical content about the three-dimensional spatial display in the fi rst educational levels has necessary elements to promote a suitable learning. Suggestions are made in order to help reaching high levels of suitability in the instructional processes.

References

Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Barcelona: P.P.U.

Cruz A., Gea M. y Giacomone B. (2017). Criterios de idoneidad epistémica para el estudio de la geometría espacial en educación primaria. En J. M. Contreras, P. Arteaga, G. R. Cañadas, M. M. Gea, B. Giacomone y M. M. López-Martín (Eds.), Actas del Segundo Congreso Internacional Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos (pp. 1-10). Granada: UGR. Disponible en, enfoqueontosemiotico.ugr.es/civeos.html

Godino, J. D. (2013). Indicadores de la idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 11, 111-132.

Godino, J.D., Batanero, C., Font, V. y Giacomone, B. (2016). Articulando conocimientos y competencias del profesor de matemáticas: el modelo CCDM. En C. Fernández et al. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIX (pp. 272-285). Málaga: SEIEM.

Hershkowitz, R. (1989), “Visualization in Geometry. Two Sides of the Coin”, Focus on Learning Problems in Mathematics, 11(1), 61-76.

Ministerio de Educación (2017). Currículo Intercultural Bilingüe Kichwa. Quit

Published

2019-04-12

Issue

Section

ETNOMATEMÁTICA