Experiencia etnoeducativa en la institución educativa rural bilingüe artesanal kamëntŝá, valle del Sibundoy, Colombia

Authors

  • Omar Jacanamejoy-Juajibioy Universidad de Nariño, Pasto-Colombia
  • Lilia Concepción Juajibioy Jamioy Institución Educativa Rural Bilingüe Artesanal Kamëntŝá, Sibundoy-Colombia
  • Hilbert Blanco-Álvarez Universidad de Nariño, Pasto-Colombia

DOI:

https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1767

Keywords:

ethnoeducation, cultural curriculum, ethnomathematics

Abstract

Th is article presents the ethno-educational experience of the Bilingüe Artisanal Kamëntŝá Rural Educational Institution located in the Sibundoy Valley, PutumayoColombia. In the fi rst part, the constituent elements of the institution’s curriculum are exposed, then the diffi culties in the implementation of an education that takes into account the cultural elements of the Kamëntŝá indigenous community are presented, later some learning obtained in a process of more than 20 years. Finally, the experience of teaching school mathematics and the problems that arise when trying to study the ethnomathematical elements of culture are exposed

References

Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. Madrid: Paidós Ibérica.

Colegio Bilingüe Artesanal Camëntsá. (2015). Proyecto educativo indígena Camëntsá. Sibundoy: Documento institucional.

Johsua, S. y Dupin, J. (1993). Introduction à la didactique des sciences et des matématiques. Paris, Presses Universitaires de France.

Ministerio del Interior & Cabildo Indígena Camëntsá Biyá de Sibundoy. (2012). Diagnóstico Plan Salvaguarda Camëntsá.

Ministerio de Educación Nacional-MEN (1994a). Ley General de Educación 115. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia. ———. (1994b). Decreto 1860 de 3 de agosto de 1994. Santa Fe de Bogotá.

Oliveras, M. L., & Blanco-Álvarez, H. (2016). Integración de las etnomatemáticas en el aula de matemáticas: posibilidades y limitaciones. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, 30(55), 455–480.

Patiño, E. (2004). Estado del arte de la etnoeducación en Colombia con énfasis en política pública. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Peinado, H. S., & Rodríguez, J. H. (2007). Manual de gestión y administración educativa. Bogotá: Editorial Magisterio.

Peña-Rincón, P., & Blanco-Álvarez, H. (2015). Refl exiones sobre cultura, currículo y etnomatemáticas. In K. de la Garza & R. Cortina (Eds.). Educación, pueblos indígenas e interculturalidad en América Latina (pp. 213-2 46). Quito: Ediciones Abya-Yala.

Published

2019-04-12

Issue

Section

ETNOMATEMÁTICA