Aproximación a la realidad aumentada y virtual como herramienta didáctica pedagógica: Tecnología con un enfoque a las etnociencias

Authors

  • Daysi Pamela Castellanos Quiroga Universidad Central del Ecuador
  • Mauricio Xavier Melo Castro Universidad Central del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1784

Keywords:

education, technology, virtual reality, augmented reality, ethnosciences

Abstract

Technology and education must advance at the same time, therefore, it is necessary to adapt these concepts to the teaching process of students of future generations, but without losing the concept of what education really is and its proper use through technologies. Th ere is a new trend in educational technology that encompasses two instances, known as Augmented Reality and Virtual Reality, Th e recompilation of experiments in diff erent important institutions demonstrates the success of this trend in the fi eld of education and its potential integration with ethnosciences, however are little known and used by teachers today, especially in our environment, therefore it is necessary to know its use and benefi ts, in addition to educational applications, generating a culture that uses these tools for the benefi t of society.

References

Daura, F. T.–B. (2016). El desafío de enseñar a la generación Net. En Aprender a enseñar. Buenos Aires: falta la editorial
Galán, L. (2014). Realidad aumentada. Interacción persona-ordenador. Ciudad: editorial.
Google. (09 de 10 de 2018). Google-Expeditions. Obtenido de Https://edu.google.com/
Gallego, M. R. (2011). Didáctica y currículum para el desarrollo profesional. Ciudad: editorial.
González, G. E. (2016). Procesos pedagógicos y didácticos de una sesión de aprendizaje. Lima: editorial
Medina, A. y Mata, F. (2002). Didáctica general. Madrid: Pearson.
Ocaña, M. C. (2013). Integración de las TACS en educación. Valencia: editorial
Porras, P. A. (2000). Realidad virtual. Puebla: editorial
Muñoz, C. M. (2017). “Aplicaciones de la realidad aumentada”. En La educación. Madrid: E-Innova Bucm.

Published

2019-04-12

Issue

Section

ETNOMATEMÁTICA