El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje

Authors

  • Luis Fernando Garcés Cobos Secretaría de Educación, Ciencia, Tecnología e Innovación - SENESCYT
  • Ángel Montaluisa Vivas Universidad Central del Ecuador
  • Edgar Salas Jaramillo Universidad Central del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1871

Keywords:

Significant learning, Cognitive structure, Cognitive assimilation, Constructivism, Learning styles

Abstract

Th is paper aims to provide some theoretical knowledge of meaningful learning of Ausubel and its relations with the model of learning styles Honey and Mumford. In this sense, the most relevant characteristics, requirements and necessary factors of meaningful learning is reviewed, to achieve the process of assimilating information in cognitive structure, ie, students should be able to develop abilities and skills. After an analysis of learning styles models -the Kolb and Honey Mumford, and its infl uence on the process of teaching and learning is done. Finally, we conclude that the teacher should know the learning styles and preferences of students to schedule methodological activities and activities that connect the cognitive structure of a prior discipline because there is no learning start from scratch.

References

Alonso, C. (1992). Estilos de aprendizaje: análisis y diagnóstico en estudiantes universitarios. Madrid: Universidad Complutense.
Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero
Alcalay, L. y Antonijevic, N. (1987). Variables afectivas. Revista de Educación (México),144, 29-32.
Ausubel, D., Novak., J, D., y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Ausubel. D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. 2ª edición, Barcelona: Paidós Ibérica.
Ayma, G. (1996). Curso: enseñanza de las ciencias: un enfoque Constructivista. Febrero UNSAAC.
Ballester, V. A (2002). El aprendizaje signifi cativo en la práctica. Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula. Barcelona. Seminario de Aprendizaje Significativo.
Carrillo, Mora, P. (2010). Sistemas de memoria: reseña histórica, clasificación y conceptos actuales. Primera parte: Historia, taxonomía de la memoria, sistemas
de memoria de largo plazo: la memoria semántica. Salud Mental. México, 33,85-93
Coll, Palacios, Marchesi (1992). Desarrollo psicológico y educación II. Madrid: Ed.Alianza.
Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2da. edición, México: Editorial McGrawHill.
Delors, Jacques (1994). “Los cuatro pilares de la educación”, en La Educación encierra un tesoro. El Correo de la UNESCO, México. pp. 91-103.
Dunn, R. y Dunn, K. (1978). Teaching Students throught their Individual Learning Styles: A practical aproach. New Jersey: Prentice Hall.
Fiszer, J. (S/F). ¿Aprendizaje signifi cativo o aprendizaje memorístico? Recuperado en http://www.mental-gym.com/Docs/ARTICULO_101. pdf.
Freedman, R., & Stumof, S. (1980). Learning Style Th eory: Less than Meets The Eye. Th e Academy of Management Review, 5(3), 445-447.
Gallego, D., y Nevot, A. (2008). Los estilos de aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista Complutense de Educación, 19(1), 95-112.
Gil, Pessoa (1992). Tendencias y experiencias innovadoras en la formación del profesorado de ciencias. Taller Subregional sobre Formación y Capacitación Docente. Caracas.
Gómez, L., Aduna, A., García, E., Cisneros, A., y Padilla, J. (2004). Manual de Estilos de Aprendizaje. México: Secretaría de Educación Pública.
Gómez, D., Oviedo, R., Gómez, A., y López, H. (2012). Estilos de aprendizaje en los estudiantes universitarios con base en el Modelo de Hemisferios Cerebrales.
Revista Académica de Investigación, 1-23.
González, M. (2000). Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. Revista Pedagogía Universitaria, (5) (2)
González, F.; Ibáñez, F.; Casali, J.; López, J. y Movak J, D. (2000). Una aportación a la mejora de la calidad de la docencia universitaria: los mapas conceptuales. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad Pública de Navarra, p. 17.
Guild, P. y Garger, S. (1998). Marching to Diff erent Drummers.USA: ASCD Association for Supervision and Curriculum Development.
Honey, P. & Mumford, A. (1986). Th e manual of learning styles. Maidenhead, Reino Unido: Berkshire.
Keefe, J. K. Profi ling and utilizing learning styles. Virginia, 1988.
Kolb, D., Rubin, I., McIntyre, J., James, M., & Brignardello, L. (1974). Psicología de las organizaciones: experiencias. México: Prentice Hall Hispanoamericana.
Legorreta, B. (2000). Fundamentos teórico-metodológicos de la educación a distancia: estilos de aprendizaje. Estado de Hidalgo: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.
Martínez, S. (4 enero de 1994). La memoria y su relación con el aprendizaje. Sinéctica 4, 10. Recuperado de files.iramirez.webnode.es/20000001238403393a7/
Memoria%20y%20aprendizaje.pdf
Méndez, R. (2006). Modelo de perfeccionamiento dirigido al mejoramiento de la gestión docente en el aula, basado en el constructivismo. Tesis doctoral. Universidad Santa María.[Tesis en línea]. Disponible en:http://www.monografias.com/trabajos40/gestion-docente/gestion-docente.shtml. Consultado el 0505-2011.
Moreira, M.A. (1993). A teoría da aprendizagem significativa de David Ausubel. Fascículos de CIEF Universidad de Río Grande do Sul Sao Paulo.
Moreira M.A. (octubre de 1985) Metodología da pesquisa e metodología de encino: uma aplicaçao práctica. En: Ciencia e Cultura, 37(10).
Muñoz, B., y Silva, C. (September de 2003). Four Dimensions to Induce Learning: The Challenge Profi le. (U. d. Navarra, Ed.) IESE Business School, 2-19.
Novak, J y Gowin, B. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Edic. Martínez Roca.
Pozo, J. (2010). Teorías cognitivas del aprendizaje. Facultadde Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid. Décima edición. Madrid, España: Ediciones Morata, S. L.
Rodríguez Cepeda (2018) Los modelos de aprendizaje de Kolb, Honey y Mumford: implicaciones para la educación en ciencias. Sophia Revista de investigaciones en educación. (14) (1) 1-2
Rodríguez, M. (2004). La teoría del aprendizaje signifi cativo. Centro de Educación a Distancia. España. [Artículo en línea]. Disponible en: http://cmc.ihmc.us/papers/cmc2004-290.pdf. Consultado el 04-05-2011.
Ortiz, N. (Lunes, 20 de septiembre de 2010). Mediación y Tecnología. Mediación de la trascendencia y del signifi cado. Guatemala. Recuperado de http://manoteciii.blogspot.com/2010/09/resumen-mediacion-de-la-trascendencia-y.html
Palomino, Delgado, Valcarcel (1996). Enseñanza termo-dinámica: un enfoque Constructivista. II Encuentro de Físicos en la Región Inka. UNSAAC.Gil, Pessoa
(1992). Tendencias y Experiencias Innovadoras en la Formación del Profesorado de Ciencias. Taller subregional sobre formación y capacitación docente. Caracas.
Palomino, Delgado, Valcarcel (1996). Enseñanza termo-dinámica: un enfoque constructivista. II Encuentro de Físicos en la Región Inka. UNSAAC.
Tulbure, C. (2012). Investigating the Relationships Between Teaching Strategies and Learning Styles in Higer Education. Acta Didáctica Napocensia, 5(4), 65-74.
Vaquerizo, Ma Belén y Orden, H., (10-13 de julio 2012). Experiencia de aprendizaje con metodologías activas y evaluación continua. Ciudad Real, 41-48.

Published

2019-04-12

Issue

Section

EDUCACION