La Maison de l'Amérique Latine y el Museo de Arte Contemporáneo de la Universidad de Chile: proyectos espejados para una propuesta local de la visualidad 1

Authors

  • Matías Allende Contador Allende Contador Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1872

Keywords:

Museum of Contemporary Art of the University of Chile, Maison de l’Amérique Latine, René Huyghe, Marcó Bontá, Contemporaneity

Abstract

Th e Museum of Contemporary Art of the Universidad de Chile, is the fi rst museum in collect current and experimental production, which determines its name throughout Latin America. Sheltered under the university structure, this Museum has the disjunctive of its antiquity, at the same time that it presents a contemporary exhibition program. Th is discussion could refer to the interwar artistic literature in France (1918-1939), that connection is not random, and go deeply into the rhetorical approaches, compared with another parisian institution such as the Maison de l’Amérique Latine, is a necessary task.

References

Agamben, Giorgio (2012). ¿Qué es lo contemporáneo? Trabajo presentado en el “Curso de Filosofía Teorética”, Facultad de Artes y Diseño de Venecia, Italia. https://etsamdoctorado.files.wordpress.com/2012/12/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf
Allende, Matías (2017). Alcanzar al tiempo y sobrepujar a la tradición. En VV.AA, Catálogo Razonado. Colección del MAC (pp. 18-27). Santiago de Chile: Museo de
Arte Contemporáneo, Facultad de Artes, Universidad de Chile.
Allende, Matías (2018). De Santiago a Caracas, de Caracas a Santiago. Primer intento de plantear una hipótesis sobre el concepto de cultura contemporánea en América Latina; o lo mismo que defi nir el color de las escamas de un salmón o encontrar a María Lionza. Anuario. Grupo de investigación Archivo MAC. 92- 107. http://www.mac.uchile.cl/content/documento/2018/enero/anuariogmac_web2.pdf
Barreiro-López, Paula (2015). Del ojo al espectador. Visualidad, crítica y nueva historia del arte.Revista Boletín de Arte. Nª15, 18-27. http://papelcosido.fba.unlp.
edu.ar/ojs/index.php/boa/article/view/14
Berríos, Pablo y Eva Cancino (2018). Un tiempo sin fi suras. La institución moderna del arte en Chile (1947-1968) Santiago de Chile: Estudios de Arte.
Bindis, R. (1960). La renovación pictórica chilena en el decenio 1950-1960. Anales de la Universidad de Chile (120). 171-174. doi:10.5354/0717-8883.2010.27388
Gagnon, C. (juin - été 1987). Interview avec René Huyghe. Vie des arts, vol. 32 (num. 127), pp: 57–75.
Géraldine, Masson. (juin 2011). Les réseaux professionnels du conservateur de musée  : d’une sociabilité informelle à une organisation institutionnelle (1870
– 1940). Trabajo presentado en el Séminaire doctoral commun d’histoire de l’art et d’archéologie Paris 1/Paris 4 - 2010/2011, París, Francia. https://hicsa.univ-paris1.fr/documents/pdf/Ecole%20doctorale/Geraldine%20Masson.pdf
Huyghe, René. (1949). Les Contemporains. Paris: Tisné.
Huyghe, René (Dir.). (1935). Histoire de l’art contemporain. La Peinture. París: Félix Alcan, 1935.
Ogaz, Damaso. (septiembre de 1957). Museo de Arte Contemporáneo celebró 10 años, Revista de Arte, Nº 9. Santiago de Chile. pp: 16-21.
Rouquié, Alain. (2016). Une maison pour l’Amérique Latine. L’Amérique Latine de A à Z. Revue Le Monde.París: Le Monde.
Suárez San Pablo, Fernando. (2015). La politique de restauration des peintures des musées nationaux (1930-1950). Les Cahiers de l’École du Louvre, Nº 7. http://
journals.openedition.org/cel/283; DOI: 10.4000/cel.283
VV.AA. (1945). Permanencia da França. Manifestação francesa. Río de Janeiro: Estados Unidos do Brasil.
VV.AA. (1946). Ars Americana est une exposition de peintures, art populaire et photos du Chili, l’Argentine et l’Uruguay. Paris: Maison de l’Amérique Latine.

Published

2019-04-12