Martínez y Mallarmé: El libro total en la nueva novela
DOI:
https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1881Keywords:
Total book, Visuality, Totality, IntertextAbstract
From the inmense intertextual variety presented on Juan Luis Martinez’s La nueva novela, this article analyzes Mallarmé’s poetic presence and the way it
influences the general fonction of this controversial book, being bonded to the idea of total book defended by the french poet. In La Nueva Novela an idea of
totality is set up, being able to enhance an ambixious and impossible relationship between the conception of total Book. Also, Martinez’s knowledge is shown along with the ideas given by Mallarmé: poetic language independence and the end of representation, and the way how the chilean poet presents these elements inside the formal structure of his experimental book.
References
Araya, P. (2006). “L’imagination matérielle: écriture, texte, page, livre. Pour une approche de La nueva novela de Juan Luis Martínez”. fi le:///D:/Usuario/Down-
loads/L_imagination_materielle_ecriture_texte.pdf.
Blanchot, M. (2005). El libro que vendrá. Madrid: Trotta.
Chartier, R. (1996). El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Barcelona: Gedisa.
Derrida, J. (1989). “Mallarmé” (Francisco Torres, trad.). Anthropos, Revista de Documentación Científica de la Cultura, Suplemento, 13 pp. 59-69.
Elizondo, S. (2008). Stéphane Mallamé. CDMX: Universidad Nacional Autónoma de México.
Gache, B. (2006). “La poética visual como género híbrido: entre las fronteras entre leer y ver”. Páginas de guarda: revista de lenguaje, edición y cultura escrita. (2) pp. 137-152.
Herrera, J. (2007). “La nueva novela de Juan Luis Martínez: poesía protohipertextual en el contexto de la videósfera”. Acta Literaria, 35, 9-27.
Jara, M.J. (2007). “Una lectura de Guillén y Martínez: lectores de Mallarmé”recuperado de https://web.uchile.cl/.../0,1255,SCID%253D21061%2526ISID%253D731,00.html
Liquete, C.L. (2000). “Una lectura de múltiples lecturas en torno a Un Coup de dés... de Mallarmé”. Recuperado de http://www.lapaginadenadie.com/t2/page3.asp?Id=87804&Rf=34&Rt=3&Np=342
Mallarmé, S. (2010). Un golpe de dados jamás abolirá el azar. Recuperado de https://issuu.com/pleamar/docs/golpe_de_dados
Martínez, J.L. (1985). La nueva novela. Recuperado de http://www.juanluismartinez.cl
———. (1978). La poesía chilena. Recuperado de http://www.juanluismartinez.cl
Miralles, D. (2004). Poéticas de la postmodernidad: literatura chilena neovanguardista durante la dictadura militar (1973-1990). (Tesis doctoral). Universidad de Oregon.
———. (s.f.). El cisne y el signo: nota sobre la metapoesía en un texto de Juan Luis Martínez. Recuperado de: http://www.archivochile.com/tesis/09a_narrpoe/09a_
narrpoe00004.pdf
Rancière, J.J. (2014). El reparto de lo sensible. Buenos Aires: Prometeo
———. (2009). La palabra muda. Buenos Aires: Eterna cadencia
Rioseco, M. (2013). Maquinarias deconstructivas: poesía y juego en Juan Luis Martínez, Diego Maquieira y Rodrigo Lira. Santiago: Cuarto Propio
Valente, I. (20 de noviembre de 1977). “La poesía experimental de Juan Luis Martínez”. El Mercurio.