A tour of the imaginary of revolution through the Curricular Pensum of the School of Sociology of the Central University of Ecuador

Authors

Keywords:

Historical sociology, critical thinking, marxism, revolution, pensum

Abstract

This article traces the development of the thinking of the School of Sociology and Political Science [ESCP] at the Central University of Ecuador from the 1960s onwards. The first moment was when the sociological field was closely linked to anthropology. The second moment was when critical thought arose and positioned itself, where Marxism was its central axis, and revolution its clearest possibility. Finally, in its third moment, sociological thought was anchored in the technical-professional. In methodological terms, this journey was possible from the review of academic curricula, since they are the devices where the training of sociologists is materialized, but, in addition, it is there where the theories that were discussed at each historical moment are shown.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Patricio Pilca, Central University of Ecuador

Teacher - Researcher, from the Central University of Ecuador.

References

Acosta, A. (2003). Breve Historia económica del Ecuador. Quito: Editora Nacional.

Acosta, A. (2009). El Estado plurinacional, puerta para una sociedad democrática.

Plurinacionalidad. Democracia en la diversidad.

Acosta, A. (2000). La trampa de la dolarización. Mitos y realidades para la reflexión.

En A. Acosta, & Juncosa, J., Dolarización. Informe urgente (pp. 9-42). Quito: Abya Yala.

Campuzano, A. (2005). Sociología y Misión Pública de la Universidad en el Ecuador: Una crónica sobre educación y modernidad en América Latina. En: Espacio Público y privatización del conocimiento. Estudios sobre políticas universitarias en América Latina. Buenos Aires: CLACSO.

Cueva, A. (1976). Notas sobre el Desarrollo de la Sociología Ecuatoriana. Revista Ciencias Sociales, I, 23-32.

Moreano, A. (1994). ¿Y la cantante calva? La universidad y los nuevos movimientos sociales. Universidad, Estado y Sociedad.

Moreano, A. (1982). Capitalismo y Lucha de Clases en la primera mitad del siglo XX. En: Ecuador: Pasado y Presente (pp. 137-224). Quito: Alberto Crespo Encalada.

Moreano, A. (2009). Desvanecimiento y (re) construcción del pensamiento crítico. Ecuador Debate #77.

Moreano, A. (1984). La escuela de Sociología y la realidad nacional. Ciencias Sociales # 15 - 16.

Quintero, R. (2001). Diseño de las carreras de Sociología y Ciencias Políticas. Quito.

Quintero, R. (1998). Pensum de estudios Escuela de Sociología y Ciencias Políticas, 1998- 1999. Quito.

Sociología, E. d. (2005). Reforma académica de la Escuela de Sociología y Ciencias Políticas.

Quito.

Published

2022-09-01

How to Cite

Pilca, P. . (2022). A tour of the imaginary of revolution through the Curricular Pensum of the School of Sociology of the Central University of Ecuador. Sociología Y Política HOY, (7), 113–131. Retrieved from https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/hoy/article/view/4056