Burnout syndrome in students and professionals of the Occupational Therapy Career of the Central University of Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.29166/rfcmq.v48i1.4813Keywords:
mental fatigue, burnout, occupational therapy, health practiceAbstract
Introduction: Burnout syndrome is a very common phenomenon in different work environments; however, prevalence studies in occupational therapy professionals and students are limited.
Objective: To establish the presence of Burnout syndrome in students and professionals at practice centers of the Occupational Therapy Career from Universidad Central del Ecuador.
Material and methods: Cross-sectional, descriptive, observational study design in 177 students belonging to the Occupational Therapy Career and 35 professionals in the area who work in the practice centers linked to pre-professional practice. Emotional exhaustion, depersonalization and lack of personal fulfillment were determined in each subject using the Maslach Burnout Inventory Scale; the presence of a high level in the emotional exhaustion and depersonalization subscales and a low level of personal fulfillment defines Burnout syndrome. The prevalence of Burnout syndrome in students and professionals and the correlation with years of work practice and gender were calculated.
Results: 2.9% (1/35) of the professionals and 4.5% (8/177) of the students presented Burnout syndrome, which was related to the personal environmental variables included in the Maslach scale. From 45.83% to 82.14% of students presented low levels of emotional fatigue and depersonalization; on the other hand, from 37.14% to 52.94% presented average levels of personal fulfillment.
Conclusion: The prevalence of Burnout syndrome is low as in professionals as in students of the Occupational Therapy Career who do pre-professional practices in different institutions.
Downloads
Metrics
References
Ruiz-Frutos C, Delclós J, Ronda E, García A, Benavides F. Salud laboral. Conceptos y técnicas para la prevención de riesgos laborales. España: Elsevier Masson; 2014: p.496.
Mirás S. Evaluación del Síndrome de Burnout en un centro de salud. Rev. enferm. CyL. 2014; 6(2): p. 65-73.
Morales-Rodríguez F, Pérez-Mármol J, Brown T. Education Bumout and Engagement in Occupational Therapy Undergraduate Students and Its Associated Factors. Frontiers In Psychology. 2019; 10: p. 1-11.
El-Sahili Gonzáles LF. Burnout: Consecuencias y soluciones. México D.F: El Manual Moderno; 2015: p.142.
Cifuentes O, Cifuentes G. Normas legales en seguridad y salud en el trabajo. Bogotá - México D.F: Ediciones de la U; 2017: p.548.
Donoso P. Ergonomía en Medicina de Rehabilitación. Quito: Creactivo; 2014: p.154-157.
Rodríguez R, de Rivas Hermosilla, S. Los procesos de estrés laboral y desgaste profesional (burnout): diferenciación, actualización y líneas de intervención. Med Segur Trab (Internet) 2011; 57. Suplemento 1: 1-262: p.73
PAHO. Estrés laboral es una carga para los individuos, los trabajadores y las sociedades. [Online].; 2016 [cited 2019 marzo 12. Available from: https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=11973:workplace-stress-takes-a-t.
Guy J. La vida personal del psicoterapeuta: El impacto de la práctica clínica en las emociones y vivencias del terapeuta. Barcelona: Paidós; 1995: p.544.
Piñol I. El estrés del terapeuta ocupacional. [thesis]. Cataluña: Universidad Central de Cataluña; 2014.
Kim JH, Kim AR, Kim MG, Kim CH, Lee KH, Park D, et al. Burnout Syndrome and work-Related Stress in Physical and Occupational Therapists Working in Different Types of Hospitals: Which Group is the Most Vulnerable? International Journal of Environmental Research And Public Health. 2020; 17(14): p. 1-16.
Álvarez-Cabrera P, Castillo-Araya M, Cerezo-Robles F, Fernández-Ñave M. Inteligencia emocional y su relación con el síndrome de Burnout, estrés percibido y compromiso en una muestra de estudiantes universitarios de la ciudad de Arica. Ajayu. 2018; 16(2): p. 375-395.
González Gutierrez J, Moreno Rodríguez R, Peñacoba Puente C, Alcocer Costa N, Alonso Recio L, Del Barco Cerro P, et al. Burnout en terapia ocupacional: un análisis focalizado sobre el nivel de consecuencias individuales y organizacionales. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. 2003; 19(1): p. 59-73.
Yang K, Smallfield S. Exploring Sleep Health Among Occupational Therapy Students. Joumal of Occupational Therapy Education. 2020; 4(1): p. 1-19.
Fernández-Moreno M. Síndrome de burnout en terapia ocupacional. TOG (A Coruña). 2017; 14(26): p. 407-414.
Juy R. Síndrome del “estudiante quemado” en alumnos de terapia ocupacional. [thesis]. Salamanca: Universidad de Salamanca; 2016.
Martínez A. El síndrome de Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat. Academia. 2010;(112): p. 42-80.
Freudenberger H. Staff Burn-Out. Journal of Social Issues. 1974; 30(1): p. 159-165.
Carlotto M, Gonçalves S, Brazil Á. Predictores del Síndrome de Burnout en estudiantes de un curso técnico de enfermería. Perspectivas en Psicología. 2005; 1(2): p. 195-205.
Guillén-Graf A, Flores-Villalba E, Díaz-Elizondo J, Garza-Serna U, López-Murga R, Aguilar-Abisad D, et al. Incremento de síndrome de burnout en estudiantes de Medicina tras su primer mes de rotación clínica. Edumed. 2019; 20(6): p. 376-379.
Aranda C. Diferencias por sexo, síndrome de Burnout y manifestaciones clínicas, en los médicos familiares de dos instituciones de salud. Rev. costarric. salud pública. 2006 diciembre; 15(29): p. 1-7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Demetrio Zanafria Herrera, Juan Donoso Garrido, Wilson Manzano Sánchez, Katia Zurita Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.