Changes and implications in the Andean Peruvian cinema around armed conflict

Main Article Content

Mauricio José Godoy Paredes
https://orcid.org/0000-0001-5202-8636
Eduardo Renato Hurtado Sipión
https://orcid.org/0000-0003-4915-3166

Abstract

In the 1990s, in the midst of an armed conflict and an authoritarian government, a movement emerged in the Andean region of Ayacucho that has been redefining the cinema in Peru. With a home video technology, a new regional cinema in Peru was developing as a vehicle for the Andean and Amazonian populations to express a set of their own stories little considered by capital cinema. One of those who promoted this movement, which was also its main reference, was Palito Ortega (1967-2018). With a prolific career in 20 years, Ortega portrayed oral traditions and Andean myths, but mainly represented the political violence that plagued his region from a heartfelt, realistic and testimonial perspective. His vast production began as an "artisanal" and empirical cinema, gradually transiting to a more professional work, reaching multiple audiences without losing its aesthetics. This article analyzes the transformations in the forms of production of Peruvian regional cinema and its implications for truth-telling in Peru through the trajectory of Palito Ortega. The changes in the script, in the acting cast, the photography and sound through the years enable a sensation of realism and authenticity in the scenes of detention and torture of civilians; an also, reach a wider audience as a piece of cultural and historical memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Godoy Paredes, M. J., & Hurtado Sipión, E. R. (2023). Changes and implications in the Andean Peruvian cinema around armed conflict. Textos Y Contextos, 1(27). https://doi.org/10.29166/tyc.v1i27.4065
Section
Dossier

References

Ansión, J. (1987). Desde el rincón de los muertos. El pensamiento mítico en Ayacucho. Grupo de Estudios para el Desarrollo.

Bedoya, R. (1995). 100 años de cine en el Perú: Una historia crítica (2.ª ed.). Fondo de Desarrollo Editorial de la Universidad de Lima.

Bedoya, R. (2016a). El cine peruano en tiempos digitales. Universidad de Lima.

Bedoya, R. (2016b). Miedo y memoria en el cine andino de horror. L’Âge d’or. Images dans le monde ibérique et ibéricoaméricain [En ligne], 9, 1-10.

Bustamante, E. (2017). Del willakuy al cine d e horror andino. En L. Kogan, G. Pérez Recalde, y J. Villa (Eds.), El Perú desde el cine: plano contra plano (85-97). Universidad del Pacífico.

Bustamante, E. (2018). El nuevo cine peruano: un panorama. MLN - Modern Language Notes, 133 (2), 435-451. doi:10.1353/mln.2018.0027

Bustamante, E. y Luna Victoria, J. (2017). Las miradas múltiples. El cine regional peruano (Tomo II). Universidad de Lima.

Castro, R. (2016). Cuentos de la Cripta. Filmes de horror y crisis social en los Andes. Revista Chilena de Antropología Visual (27), 1-22.

Comisión de Entrega de la Comisión de la Verdad y Reconciliación (CVR) (2004). Hatun Willakuy. Versión abreviada del informe final de la Comisión de la Verdad y Reconciliación. Autor.

Del Pino, P. (2018). Cine ayacuchano y filmación de la violencia. Entrevista con Palito Ortega Matute. En C. Milton (Ed.), El arte desde el pasado fracturado peruano (177-203). Instituto de Estudios Peruanos.

Degregori, C. (2014). Heridas abiertas, derechos esquivos. Derechos humanos, memoria y Comisión de la Verdad y Reconciliación (Obras Escogidas IX). Instituto de Estudios Peruanos.

Dettleff, J. (2020). Ausencia de justicia e imposibilidad de reconciliación en el cine del posconflicto peruano. Cuadernos del CLAEH, 39 (111), 101-115. doi 10.29192/claeh.39.1.5.

García Miranda, N. (2013). Cuando el cine era una fiesta: La producción de la ley No. 19327. Grupo Chaski.

Herrera, J. (2002). La pobreza en el Perú en 2001. Una visión departamental. Instituto Nacional de Estadística e Informática, Institut de Recherche Pour le Développement

Huayhuaca, J.C., Rodríguez Larraín, C., León Frías, I. Bedoya, R., García, N., Ledgard, R., Bullita, J.M. y De Cárdenas, F. (1981). El cine peruano entre la realidad y deseo (Mesa redonda, Primera parte). Hablemos de Cine, XVII (73-74), 16-21.

León Frías, I. y De Cárdenas, F. (Eds.) (2017). Hablemos de Cine: Antología (Volumen 1). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Milton, C. (2014). Art from Peru’s fractured past. En C. Milton (Ed.), Art from a fractured past. Memory and truth-telling in post-Shining Path Peru (1-34). Duke University Press.

Rivera, C. (1993). María Marimacha. Los caminos de la identidad femenina. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Santur, P. (2017). Impacto de la legislación peruana de fomento al cine en la penetración de filmes locales al mercado de multisalas (2000-2013). CIC - Boletín del Centro de Investigación de la Creatividad, 1 (3), 47-52.

Ulfe, M. (2017). Arte y memoria o cuando lo cultural se transforma en una plataforma de hacer política. En G. Borea (Ed.), Arte y antropología: estudios, encuentros y nuevos horizontes (267-280). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Ulfe, M. (2020). Filming horror in post-conflict Peru: making and marketing La casa rosada. En C. Vich y S. Barrow (Eds.), Peruvian cinema of the twenty-first century. Dynamic and unstable grounds (103-120). Palgrave Macmillan.

Películas consultadas

Berrocal, L. (Director). (2003). Gritos de libertad [Película]. Wari Films Producciones.

Berrocal, L. (Director). (2003). Mártires del periodismo [Película]. Wari Films Producciones.

Catacora, O. (Director). (2017). Winaypacha [Película]. Cine Aymara Studios.

Eusebio Morales, M. (Director). (2010). Supay, el hijo del condenado [Película].

Eusebio Ordaya, M. (Director). (2001). Qarqacha, el demonio del incesto [Película]. Cinecultura Producciones.

Eusebio Ordaya, M. y Huertas, J. (Directores). (1996). Lágrimas de fuego [Película]. Wari Films Producciones.

Lora, J. (Director). (2007). La casa embrujada [Película]. Lora Avi Studios.

Martínez, J. (Director). (2003). Pishtaco [Película]. Magnum Producciones.

Ortega, P. (Director). (1997). Dios tarda pero no olvida [Película]. Kactus Producción Cinematográfica.

Ortega, P. (Director). (2000). Sangre inocente [Película]. Vision Creative Films

Ortega, P. (Director). (2002). La maldición del jarjacha 1 [Película]. Perú Movie EIRL, Roca Films.

Ortega, P. (Director). (2003). La maldición del jarjacha 2 [Película]. Roca Films, Fox Perú Producciones.

Ortega, P. (Director). (2012). El rincón de los inocentes [Película]. Perú Movie EIRL, Fox Perú Producciones, Andina Compañía Cinematográfica.

Ortega, P. (Director). (2014). El demonio de los Andes [Película]. Perú Movie EIRL y Andina Compañía Cinematográfica.

Ortega, P. (Director). (2018). La casa rosada [Película]. Perú Movie EIRL y Andina Compañía Cinematográfica.

Parra, L. (Director). (2006). Uma, cabeza de bruja [Película]. Amaru Producciones Cinematográficas.

Vallejo, H. (Director). (2020). Manco Cápac [Película]. Pioneros Producciones.