The Techniques and forms of the baroque imagination and the birth of modern science

Authors

  • Ángeles Smart Universidad Nacional de Río Negro

DOI:

https://doi.org/10.29166/csociales.v1i44.4135

Keywords:

barroque, science, images, technique, rhetoric

Abstract

The goal of this paper consists in connect the techniques and forms of the art´s symbolic production in the XVII´s century with some of the discourses and scientific progress of the same period. Following Severo Sarduy´s considerations and specially taking into account the case of Galileo, but also -although in a less way- that of Kepler and Descartes, I will follow the trail of the bonds between aesthetic attitude and scientific convictions in this thinkers in order to show the continuity of both dimensions in human existence. The presuppose is that the relation between though and expression is always dynamic and reciprocal: many ideas, theories and conceptual systems are innate with their related expressive shapes. At the same time in the variety of imaginative articulations we can find the presence and manifestation of different orders and meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Gómez, J. (1995). Historia de la iglesia. Publicaciones Claretianas.

Boido, G. (1996). Noticias del planeta tierra. Galileo Galilei y la revolución científica. AZ editora.

Coffa, J.(1969). Copérnico. Centro Editor de América Latina.

Delumeau, J. (1977). La Reforma. Labor.

Galilei, G. [1610]. (2010). Sidereus Nuncius. Versión en castellano del Museo Nacional de Ciencia y Tecnología. Ministerio de Ciencia e Innovación de España. Prólogo de R. Nuñez Centella y J.M. Sánchez Ron.

Galilei, G. [1640]. (1953). Opere di Galileo Galilei

a cura di Fernando Flora. Riccardo Ricciardi Editore. En línea disponible en

https://it.wikisource.org/wiki/Lettere_(Galileo)/XXV

Kearney, H. (1970). Orígenes de la ciencia moderna (1500-1700). Guadarrama.

Koestler, A. (1981). Los Sonámbulos. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de México.

Koyré, A. (1955). Actitud estética y pensamiento científico. Rev. Critique, septiembre-octubre, pp. 835-847.

Koyré, A. (1980). Estudios Galileanos. Siglo XXI.

Rioja, A. (1991). Introducción, traducción y notas a Descartes, R. El Mundo o Tratado de la Luz. Alianza Editorial.

Sarduy, S. (1987). Ensayos generales sobre el Barroco. F.C.E.

Solís Santos, C. (2001). Los cometas contra Copérnico: Brahe, Galileo y los jesuitas. Theoría, Revista de teoría, historia y fundamentos de la ciencia. Vol. 16. n° 41, 353-385.

Wittkower, R. (1939). A Counter-Project to Bernini´s “Piazza di San Pietro”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes. Vol.III, N°1/2 , 88-106.

Published

2023-01-27

How to Cite

Smart, Ángeles . (2023). The Techniques and forms of the baroque imagination and the birth of modern science. Revista Ciencias Sociales, 1(44), 45–57. https://doi.org/10.29166/csociales.v1i44.4135