Public university, students, reality, and limits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/csociales.v1i46.7554

Keywords:

Public university, University reform, Student movement, Emancipation, South America

Abstract

The text analyzes the current situation of public universities in Latin America, especially in Ecuador, examining their role in the sociopolitical and economic context of the region. The text explores the different stages of university reform in Ecuador since 1918, including the influence of the Córdoba Reform and the student movements of 1968. The influence of neoliberalism on higher education is criticized, and the idea of an emancipatory university that fosters criticism, social transformation, and democratic participation is promoted. The proposals for a higher education model that values local and popular knowledge and responds to the needs of society are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, M. A. (2018). Reforma universitaria en América Latina y Ecuador. La Tierra.

Althusser, L. (1974). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Nueva Visión.

Aveleyra, R. (2023). Educación superior en América Latina. CLACSO.

Barros, E. F., Valdés, H., Brdabehere, I. C., Sayago, G., Castellanos, A., Méndez, L. M., & Garzón, E. (2008). Manifiesto liminar de Córdoba - 21 de junio de 1918: La juventud argentina de Córdoba a los hombres libres de Sud América. Recuperado el 13 de noviembre de 2024, de http://redalyc.org/articulo.oa?id=37312909002

Banco Central del Ecuador (BCE). (2024). Informe estadístico mensual, junio 30 de 2024. BCE.

Beltrán Ayala, P. (2021). La educación superior ecuatoriana: Una mirada desde la política pública, previo a la LOES. UES.

CAF, Oficina de Políticas Públicas. (2023). Inclusión y juventudes en LAC (Vol. Serie Desafíos, Cuadernillo 1). Recuperado el 20 de agosto de 2024, de www.innovahub.org

Carvajal, I. (2016). Universidad, sentido y crítica. Centro de Publicaciones.

Consejo Nacional de Planificación. (2013). Plan nacional para el buen vivir. Registro Oficial.

Dos Santos, T. (2020). Construir soberanía: Una interpretación económica de y para América Latina. CLACSO.

Dussel, E. (2014). Filosofías del Sur y descolonización. Docencia.

Echeverría, B. (2008). Sobre el 68 en México: 68+40=60 (pp. 1-20). Nueva Era. Recuperado el 18 de agosto de 2024, de file:///C:/Users/soporte/Downloads/68_mas_40_igual_a_60-Sobre_el_68%20(1).pdf

Freire, P. (1997). Política y educación. Siglo XXI.

Grupo de Estudios sobre Colonialidad. Gesco. (2012). Los avatares de la crítica decolonial: Entrevista a Santiago Castro-Gómez realizada por el Grupo de Estudios sobre Colonialidad. Tabula Rasa, 13, 213-230. Recuperado en 2024, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39624572012

Grupos de Trabajo Universidad y Sociedad Quito, Guayaquil y Cuenca. (2017). Lineamientos de políticas públicas para la educación superior (2017-2022). En S. Cabrera Narváez, C. Cielo, & K. Y. Moreno Yánez (Eds.), Las reformas universitarias en Ecuador (2009-2016): Extravíos, ilusiones y realidades (pp. 427-437). UASB.

Korol, C. (2007). La educación como práctica de libertad. Nuevas lecturas posibles. En C. Korol, Hacia una pedagogía feminista: Géneros y educación popular (pp. 9-22). El Colectivo.

Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Del Signo.

Ramos, P. S., & Abatedaga, N. C. (2018). A cien años del “Grito de Córdoba”: Introducción. Recuperado el 13 de noviembre de 2024, de https://revistafaro.cl/index.php/faro/article/view/564/525

Sánchez López, B. P. (2015). III Congreso Estudiantil de Investigación del Sistema Incorporado 2015: ¿Por qué Ayotzinapa significa tanto? Centro Educativo Cruz Azul.

Villavicencio, A. (diciembre de 2014). La universidad virtuosa (37 p.). UASB. Recuperado de http://hdl.handle.net/10644/4175

Published

2025-03-31

How to Cite

Yépez Maldonado, P. (2025). Public university, students, reality, and limits. Revista Ciencias Sociales, 1(46), 85–98. https://doi.org/10.29166/csociales.v1i46.7554