The Concept of Sustainable Development and its Role in Solving Problems

Main Article Content

David Vivas
María José Tapia
Doménica Sandoval

Abstract

This article briefly shows the origin of sustainable development, as well as future projections of the problems that demographic growth can cause and the impact of industrial progress in the countries. It also analyzes the concepts and characterization that is given to sustainable development, its scope and the advantages that the policies established in the regions that implement these regulations can provide. Likewise, Clean Technologies (CT), which contributes to the improvement of emissions and wastes emitted by industries to the environment. They are treated in the dimension of the efficiency of the industries. It also determines the way that certain indicators can contribute in the evaluation of development and how these can contribute to the resolution of various problems related to the environment and energy such as: Ecological sustainability that is related to the maintenance of ecosystems, Social sustainability, that proposes to improve the quality of life of the people and, Economic sustainability.

Downloads

Metrics

PDF views
916
Dec 13 '21Dec 16 '21Dec 19 '21Dec 22 '21Dec 25 '21Dec 28 '21Dec 31 '21Jan 01 '22Jan 04 '22Jan 07 '22Jan 10 '226.0
| |
HTML views
27
Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 20263.0
|

Article Details

How to Cite
Vivas, D., Tapia, M. J., & Sandoval, D. (2021). The Concept of Sustainable Development and its Role in Solving Problems. INGENIO, 4(2), 46–52. https://doi.org/10.29166/ingenio.v4i2.3408
Section
Artículos
Author Biographies

David Vivas, Universidad San Francisco de Quito

Docente, Facultad de Ingeniería

María José Tapia, Universidad Tecnológica Equinoccial

Facultad de Ciencias Administrativas

Doménica Sandoval, Universidad de Pisa

Facultad de Ingeniería Civil e Industrial

References

A. García, «Breve historia de la educación ambiental: Del conservacionismo hacia el desarrollo sostenible,» Futuros N° 12, p. 10, 2008.

M. Muñoz, Educación Popular Ambiental para un Desarrollo Sostenible., Habana: Tesis Doctoral, 2003.

Naciones Unidas, «La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe,» Naciones Unidad, Santiago, 2018.

E. Gudynas, Ecología, Economía y Ética del Desarrollo Sostenible, Quinta ed., Montevideo: CLAES, 2004.

p. e. m. A. I. Programa de las Naciones Unidas, «Producción más Limpia: Un paquete de recursos de capacitación,» 1999. [En línea]. Available: http://www.pnuma.org/industria/documentos/pmlcp01e.pdf.

C. d. I. y. C. A. d. N. A. CICEANA, «www.ciceana.org.mx,» 12 09 2007. [En línea]. Available: http://www.ciceana.org.mx/recursos/Tecnologias%20limpias.pdf.

J. Arroyave y L. Garcés, «Tecnologías Ambientalmente Sostenibles,» Producción + Limpia Vol.1 N°2, pp. 78-86, 2006.

A. Mercado y K. Córdova, «Desarrollo Sustentable - Industria: Más controversias, menos respuestas,» Ambiente & Sociedade Vol. 1, pp. 1-23, 2005.

M. A. Arias, «Academia Nacional de Educación Ambiental,» Septiembre 2003. [En línea]. Available: http://www.ambiental.ws/anea.

G. Foladori, «Avances y Límites de la Sustentabilidad Social,» Economía, Sociedad y Territorio Vol III, pp. 621-637, 2002.

N. Midletton y P. O'keefe, Redefinig Sustainable Development, London: Pluto Press, 2001.

O. I. d. E. A. OIEA, Indicadores Energéticos del Desarrollo Sostenible: Directrices y Metodologías, Viena: ORGANISMO INTERNACIONAL DE ENERGÍA ATÓMICA, 2008.

E. Tréllez y C. Quiroz, Formación ambiental participativa. Una propuesta para América Latina, Lima: CALEIDOS, 1995.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.