Problems in the teaching function from the perspective of the university novel teacher

Main Article Content

Héctor Iván Guerrero Gallardo
https://orcid.org/0000-0002-3026-3720

Abstract

Currently, the investigation of the difficulties that the new university faculty is going through is essential for the generation of alternatives that allow to support their professional development. The proposed objective allowed to establish the problems of the new university teaching staff in their teaching function. This study responds to a qualitative approach. The subjects investigated were 68 new teachers from the Central University of Ecuador. In the methodology, the interview was used through a structured base guide in order to understand the meaning of the narratives of the participants. The results achieved, allowed to reveal that, of the total of protagonists, it was demonstrated that a 34.10% of novice teachers, pointed out that their problems in the teaching function, respond to the lack of basic knowledge of the students regarding the subjects taught. While 56.65% of participants said that their limitations respond to institutional constraints. Finally, a 9.25% of beginners, mentioned that their drawbacks, are due to the little experience they have in new subjects, which are assigned in their academic units. It was concluded that the problems of the new university teaching staff in their teaching functions are: the lack of support from the authorities to meet their requirements at the classroom level, low levels of knowledge mastery of the students and the little professional experience of the teaching staff. new subjects that are established according to the needs of professional careers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Guerrero Gallardo , H. I. (2019). Problems in the teaching function from the perspective of the university novel teacher. FIGEMPA: Investigación Y Desarrollo, 8(2), 66–74. https://doi.org/10.29166/revfig.v1i2.2052
Section
Artículos
Author Biography

Héctor Iván Guerrero Gallardo , Universidad Central del Ecuador. Quito, Ecuador

Docente de la Carrera de Ingeniería Civil

Facultad de Ingeniería, Ciencias Físicas y Matemática

Doctor PhD en Investigación Educativa

Magíster en Gerencia de Proyectos Educativos y Sociales

Doctor en Investigación y Planificación Educativa

References

Antoli, V. (2016). Desarrollo profesional del profesor universitario. Campo Abierto Revista de Educación, 10 (1), 175-197. Recuperado de http://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/2622

Antón, D. y Pérez, M. (2015). La docencia universitaria novel como mejora metodológica. Opción, 31 (3), 104-124. Recuperado de http://200.74.222.178/index.php/opcion/article/viewFile/20478/20389

Ávalos, B. (2009). La inserción profesional de los docentes. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1), 44-59. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev131ART3.pdf

Bozu, Z. (2009). El profesorado universitario novel y su proceso de inducción profesional. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1 (2), 317-328. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3387/2576

Bozu, Z. (2010). El profesorado universitario novel: estudio teórico de su proceso de inducción o socialización profesional. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (3), 55-72. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3186125

Caballero, K., y Bolívar, A. (2015). El profesorado universitario como docente: hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 57-77. Consultado el 3 de marzo de 2014. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5027836

Cardona Andújar, J. (2008). Problemática actual del profesorado: algunas soluciones. Enseñanza: Revista interuniversitaria de didáctica, (26), 29-56. Recuperado de http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-5374/article/viewFile/684/858

Castañeda, L., y Adell, J. (2011). El desarrollo profesional de los docentes en entornos personales de aprendizaje (PLE). En Roig Vila, R. y Laneve, C. (Eds.) La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la Investigación / La práctica educativa nella Societa dellinformazione: L innovazione attraverso la ricerca. Alcoy: Marfil. 83 – 95. Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/24647/1/CastanedaAdell2011preprint.pdf

CEAACES. (2013a). Resolución No. 001-073-CEAACES-2013-29. El Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Consultado el 19 de febrero de 2018. Recuperado de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2013/10/RESOLUCIO%CC%81N-No.-001-073-CEAACES-2013-29-UCE.pdf

CEAACES. (2013b). Informe General sobre la Evaluación, Acreditación y Categorización de las Universidades y Escuelas Politécnicas. Dirección de Acreditación de Universidades y Escuelas Politécnicas. Recuperado de https://universidadsociedadec.files.wordpress.com/2014/04/ceaaces-informe-general-eval-accred-categn.pdf

Cortés González, P., Leite Méndez, A., y Rivas Flores, J. (2014). Un enfoque narrativo de la identidad profesional en profesorado novel. Tendencias Pedagógicas, (24), 199-214. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/download/2101/2199

Díaz, R. T., y Del Toro, P. S. (2013). Estrategias de intervención para la formación de competencias profesionales en la educación superior. Pedagogía Universitaria, 15 (5), 39-53. Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/554/553

Eirín Nemiña, R., García Ruso, H. M., y Montero Mesa, L. (2009). Desarrollo profesional y profesionalización docente. Perspectivas y problemas. Profesorado Revista de currículum y formación del profesorado, 13 (2), 1-13. Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/7378/1/rev132COL3.pdf

Fombona, J., Iglesias, M., y Lozano, I. (2016). El trabajo colaborativo en la educación superior: una competencia profesional para los futuros docentes. Educação & Sociedade, 37(135), 519-538. https://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302016147914

Gómez, A. (2010). Nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y de la incertidumbre. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(68), 17-36. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3276040

Gonzálvez, M., Vicent, M., García, J., e Inglés, C. (2014). La concepción del desarrollo profesional docente como factor influyente en la actividad educativa. XII Jornadas de Redes de investigación en Docencia Universitaria. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad, Universidad de Alicante, España, 650-665. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/41831/1/2014_XII_Jornadas_Redes_51.pdf

Lledó Carreres, A., Gonzálvez Macià, C., Vicent Juan, M., Hernández Amorós, M. J., Delgado Domenech, B., Lorenzo Lledó, G., ... y Martínez Monteagudo, M. C. (2015). Profesorado novel y tutoría entre iguales en innovación tutorial. XIII Jornadas de Redes de investigación en Docencia Universitaria. Nuevas estrategias organizativas y metodológicas e la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio. Universidad de Alicante. España, 668-684. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/49159/1/XIII_Jornadas_Redes_51.pdf

Madero Ayora, M. J., Fondón García, I., y Sarmiento Vega, M. A. (2010). Principales problemas de los profesores principiantes en la enseñanza universitaria. Formación Universitaria, 3 (2), 21-28. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/17057/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mas Torelló, Ó. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado,15 (3), 196-211. Recuperado de http://ddd.uab.cat/pub/artpub/2011/112747/profesorado_a2011v15n3col1.pdf

Mas Torelló, Ó. (2012). Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista. REDU Revista de Docencia Universitaria, 10 (2), 299-318. Recuperado de http://redu.net/redu/index.php/REDU/article/view/381

Mayor Ruiz, C., y Sánchez Moreno, M. (2006). Los jóvenes profesores universitarios y su formación pedagógica: claves y controversias. Revista de Educación, (339), 923-946. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339a40.pdf

Nogueira, G. A., Cubillas-Quintana, F., y González-Fernández, Z. (2018). Reflexiones teóricas sobre la preparación del docente para la orientación profesional en Angola. Pedagogía y Sociedad, 21(52), 162-186, julio-octubre. Recuperado de http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/691

Villacís, D. (2014). La Universidad Central busca otro perfil de docentes frente a las renuncias. El Comercio. junio 24. Recuperado de http://www.elcomercio.com/tendencias/universidad-central-busca-perfil-docentes-frente-renuncias-profesores-escacez.html