Instalaciones fílmicas: Entre la “muerte del cine” y la resistencia en el arte contemporáneo

Authors

  • Fabiana Gallegos Universidad del Cine, Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1875

Keywords:

Film, Installations, Museums, Obsolescence, Experimental

Abstract

Film installations are an art practice that locates the –already obsolete cinematic apparatus in a contemporary art space, outside of the traditional cinema theater or black cube. Various artists coming from visual and audiovisual arts have begun to create fi lm installations that, far from considering it obsolete, propose a redefi nition of cinema and a resistance against the so called “death of cinema”, through an aesthetic and epistemological expansion of the cinematic apparatus.
Even though these works haven’t awoke particular interest in being studied because of their specifi city within the vast and diverse territory of audiovisual installation, it is necessary to pay attention to this kind of hybrid and anachronistic proposals between fi lm and visual arts, especially in a context in which it is possible to detect an immanent proliferation of the moving image in museums, and the digital image imposes itself as the primary format in the cinema industry while at the same time an entire system of fi lm as a medium disappears. (Traducido por Natalia Cortesi) 

References

Alonso, Rodrigo (1998). Oscar Bony. Fuera de la tiranía de la imagen (catálogo). Página 12 (suplemento especial) / Museo de Arte Moderno. Buenos Aires.
Denegri, Andrés (2013). “Éramos esperados (plomo y palo), 2013”, en La Ferla, J. Cine de exposición. Instalaciones fílmicas de Andrés Denegri, págs. 57-58. Buenos
Aires: Fundación OSDE.
Dubois, Phillipe (2001). “Máquinas de imágenes: una cuestión de línea general”, en Video, cine, Godard, págs. 9-30. Buenos Aires: Libros del Rojas/UBA.
Foucault, Michel (1991) “El juego de Michel Foucault”, en Foucault, M. Saber y verdad, trad. Julia Varela y Fernando Álvarez-Uría, págs. 127-162. Madrid: Ediciones
La Piqueta.
García, Ana Claudia (2015). “Cine instalado. El lugar de las imágenes fílmicas en el arte contemporáneo”, en colab. de La Ferla, J. Aurora. Instalaciones fílmicas.
Andrés Denegri, págs. 22-39. Salta: Ministerio de Cultura y Turismo de la Provincia de Salta. Museo de Bellas Artes.
Krauss, Rosalind (1985). “La escultura en el campo expandido”, en Foster, H. (C oord.), La posmodernidad, edición española traducido por Jordi Fibla. págs.
59-74. Barcelona: Kairós, S.A.
La Ferla, Jorge (2013). Cine de exposición. Instalaciones fílmicas de Andrés Denegri. Buenos Aires: Fundación OSDE.
Monloch, Kate (2010). Screens: Viewing Media Installation Art. Electronic Mediations, Vol.30. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.
Oubiña, David (2009). Una juguetería fi losófi ca. Cine, cronofotografía y arte digital. Buenos Aires: Ediciones Manantial.
Païni, Dominique (2002). Le temps exposé. Le cinema de la salle au musée. París: Ed. Cahiers du cinema.
Parente, André (2009). “A forma Cinema: Variaç oes e Rupturas”. En Katia Maciel, Transcinemas, págs. 23-47. Rio de Janeiro: Contracapa. 
Sharits, Paul (1978). Statement Regarding Multiple Screen/Sound “Locational” Film Environments- Installations”, págs. 79-80 del núm. 65-66, New York: Film Culture.
Youngblood, Gene (2012). “Cine Expandido”, edición en español traducido por María Ester Torrado. Sáenz Peña: Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Zielinski, Siegfried (2007).  “El modelador mediático de Loyola. Athanasius Kircher en el contexto de una arqueología de los medios”, en Genealogías comunicación, escucha y visión, págs. 21-47. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Artes y Humanidades, Departamento de Arte.

Published

2019-04-12