Tell me UCE: Gender violence in medical education.

Authors

  • Ana Vargas Medica Familiar
  • Rita del C. Bedoya Vaca

DOI:

https://doi.org/10.29166/rfcmq.v46i1.2709

Keywords:

Gender-based violence, Medical ethics, Medical residence, Medical education, Sexual harassment

Abstract

Objective: To make gender violence visible during medical training in the postgraduate program at the Universidad Central del Ecuador.

Subjects and method: a mixed study was carried out among graduates and postgraduate students from 2012 to 2019 and university authorities. The virtual survey was addressed to 2,143 physicians and 358 responses were obtained; in-depth interviews were conducted with 13 postgraduates and 7 authorities. For the quantitative part, the frequencies of the variables were analyzed, as well as the association between them with the Chi2 test. The   qualitative analysis was made from the feminist theory and the gender approach.

Results: 87% of the respondent’s report violence in the form of derogatory comments, sexual harassment and discrimination. The variables sex and perception of violence are independent. Regarding the qualitative part of the study, the discourses point to the symbolic weight of gender roles in training and professional practice, poor institutional response, lack of knowledge and lack of empowerment on the subject.

Conclusions: In postgraduate medical training there is perception of gender violence, characterizing it contributes to quality assurance in higher education, allows guiding interventions to prevent it and helps to understand how it models professional practice in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Vargas, Medica Familiar

Ministerio de Salud Pública

Rita del C. Bedoya Vaca

Ministerio de Salud Pública 

Universidad Central del Ecuador

References

Bedoya R, Romero NC. Mateo MM. Feminización de la profesión médica en el Ecuador [tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona: Departamento de Pediatría, Obstetricia, Ginecología y Medicina Preventiva; 2015. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2015/hdl_10803_333057/rbv1de1.pdf

Castro R. Pautas de género en el desarrollo del habitus médico: los años de formación en la escuela de medicina y la residencia médica. Salud colectiva. 2014; 10(3):339-351. Disponible en: https://www.scielosp.org/article/scol/2014.v10n3/339-351/

Lamas M. Diferencias de sexo, género y diferencia sexual. Cuicuilco. 2000 ;7(18):25. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35101807

Martínez AL. Reconstrucciones del poder en las jerarquías: Violencia en la educación médica universitaria en el Ecuador [tesis doctoral]. FLACSO: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales; 2016. Disponible en: https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/xmlui/handle/10469/11655

Academias Nacionales de Ciencias, Ingeniería y Medicina. Acoso sexual de mujeres: clima, cultura y consecuencias en las ciencias académicas, la ingeniería y la medicina. Washington, DC: The National Academies Press. 2018: 32-36. Disponible en: https://doi.org/10.17226/24994

Fnais N, Soobiah C, Chen MH, Lillie E, Perrier L, Tashkhandi M, et al. Harassment and discrimination in medical training: A systematic review and meta-analysis. Acad Med. 2014; 89(5):817-27. Disponible en https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24667512/

Estévez ME, Villota VI, Zapata MM, Echeverría C. La Escuela Médica de Quito:

origen y trayectoria de tres siglos. Rev Fac Cien Med. 2018; 43(1):145–63.

Protocolo general para la prevención, atención y sanción de los casos de violencia sexual y de género. Universidad central del Ecuador (diciembre, 2017) Disponible en: http://aka-cdn.uce.edu.ec/ares/w/uce_noticias/Comunicados/2018/PROTOCOLOGENEROUCE.pdf

Diéguez R, Martínez IM, Medrano M, Rodríguez MS. Creencias y actitudes del alumnado universitario hacia la violencia de género. Rev Esp Edu Med. 2021; 21(1): 3-10. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7211118

Bedoya R, Martín MM, Romero NC. El oficio de ser médico. En: Ejercicio de la profesión médica en Ecuador. Análisis multidisciplinar desde el enfoque de género. Barcelona: Bubok Publishing; 2016: 53–74. Disponible en: https://www.bubok.es/libros/250100/Ejercicio-de-la-profesion-medica-en-Ecuador-Analisis-multidisciplinar-desde-el-enfoque-de-genero

Zapata ME, Vázquez GV, Alberti MP. Género, feminismo y educación superior: una visión internacional. Montecillo: Colegio de Pos[t]graduados, Especialidad en Estudios del Desarrollo Rural; 2001 Disponible en: https://www.worldcat.org/title/genero-feminismo-y-educacion-superior-una-vision-internacional-gender-feminism-and-higher-education-an-international-overview/oclc/651566609

Morgan AU, Chaiyachati KH, Weissman GE, Liao JM. Eliminating Gender-Based Bias in Academic Medicine: More than Naming the “Elephant in the Room.” J Gen Intern Med. 2018; 33(6): 966-8 Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29564608/

Sepúlveda AC, Mota A, Fajardo G, Lagunes I. Acoso laboral durante durante la formación como especialista en un hospital de pediatría en México: un fenómeno poco percibido. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2017; 55(1):92-101. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/imss/im-2017/ims171n.pdf

Löffler-Stastka H, Seitz T, Billeth S, Pastner B, Preusche I, Seidman C. Importancia del género en la actitud hacia la comunicación médico-paciente en estudiantes de medicina y médicos. Wien Klin Wochenschr. 2016; 128 (17-18):663–8. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5033990/

González R, Suárez C, Polanco C, Polanco M, Hernández A, Fuentes A, et al.

¿Cómo entendemos la violencia de género en las instituciones de educación superior? GénEros. 2012; 11(2): 79-96. Disponible en: http://bvirtual.ucol.mx/descargables/198_como_entendemos_violencia.pdf

Lagarde MM. Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. México: EdUNAM; 2005: 750-55. Disponible en: https://www.casadellibro.com/libro-los-cautiverios-de-las-mujeres-madresposas-monjas-putas-presa-s-y-locas/9789683690739/954145

Scott JW. Reverberaciones feministas. Rev Cien Soc. 2012; 10:339-69. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/recs/n10/n10a11.pdf

Milstein D, Mazur V. Cuerpo y género en la educación médica. Topía. 2017; 89(6): 6-12. Disponible en: https://www.topia.com.ar/articulos/cuerpo-y-genero-educacion-medica

Pastor MI, Belzunegui Á, Pontón P. Mujeres en sanidad: entre la igualdad y la desigualdad. Cuad Relac Laborales. 2012;30(2):497–518.

Carrasquer P. La doble presencia. El trabajo y el empleo femenino en las sociedades contemporáneas. [Tesis doctoral] Univ Autónoma de Barcelona: Departamento de Sociología. 2009. Disponible en : http://www.tdx.cat/handle/10803/5147

Capdevielle J. El concepto de habitus: “con Bordieu y contra Bordieu.” Anduli Rev andaluza Ciencias Soc. 2011;(10):31-46. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3874067

Amorós C. La gran diferencia y sus pequeñas consecuencias... para las luchas de las mujeres. Madrid: Cátedra; 2005:75-85. Disponible en: https://www.mujeresenred.net/spip.php?article404

Samsudin EZ, Isahak M, Rampal S. La prevalencia, los factores de riesgo y los resultados del acoso laboral entre los médicos principiantes: una revisión sistemática. Eur J Work Organ Psychol. 2018; 27(6):700-18. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1359432X.2018.1502171

Saletti L, Delgado A, Ortiz T, López LA. Gender differences in the perception of professional achievement in family medicine, Spain. Rev Esp Salud Publica. 2013; 87(3):221-38. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/253334581_Gender_differences_in_the_perception_of_professional_achievement_in_family_medicine_Spain

Serrano E, Fernández M, Zapater F. Violencias en espejo, dos voces de mujeres profesionales de la salud. Ctalunyaplural, 2018: 13. Disponible en: http://catalunyaplural.cat/es/violencias-espejo-dos-voces-mujeres- profesionales-salud/

Modelo de evaluación institucional de universidades y escuelas politécnicas del Ecuador. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CACES). 2019. Disponible en : https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/12/3.-Modelo_Eval_UEP_2019_compressed.pdf

Published

2021-01-01

How to Cite

1.
Vargas A, Bedoya Vaca R del C. Tell me UCE: Gender violence in medical education. . Rev Fac Cien Med (Quito) [Internet]. 2021 Jan. 1 [cited 2024 Dec. 22];46(1):33-46. Available from: https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CIENCIAS_MEDICAS/article/view/2709