Exploratory study for a habitational densification process, without parking, in the Hypercentre of Quito

Authors

  • Diego Hurtado Vásquez Central University of Ecuador

Keywords:

Quito, densify, sustainability, affordable housing, centrality, mobility, parking

Abstract

In this study, carried out in the city of Quito, in an area with a small fixed population, in which the majority of citizen activities are concentrated, it is verified that if the minimum parking requirement required by the current ordinance is eliminated, will be able to obtain lower-cost housing, affordable for larger population strata, in order to contribute to densify it and reduce urban sprawl. The concept of Transport Oriented Development (ITDP, 2014) is applied in the research, which proposes that densities should be densified in places where there are good public transport systems, equipment, shops and services, in order to reduce dependence on the automobile private, which in turn allows reducing vehicular traffic lanes and parking spaces, recovering the public space for pedestrians, cyclists and for the development of multiple citizen activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Hurtado Vásquez, Central University of Ecuador

Arquitecto, Magister en Arquitectura Mención Diseño Urbano. Docente de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo

References

Agencia de Ecología Urbana de Barcelona. (2008). Plan Especial de Indicadores de Sostenibilidad
Ambiental de la Actividad Urbanística de Sevilla. Barcelona: Ayuntamiento de Sevilla.
Alexander, C., Ishikawa, S., & Silverstein, M. (1980). Un lenguaje de patrones. Barcelona: Gustavo Gili.
Cerón, J. (24 de octubre de 2016). ¿Está lista Bogotá para tener conjuntos de vivienda sin parqueaderos? Recuperado el 24 de octubre de 2016, de EL TIEMPO: http://www.eltiempo.com/bogota/bogota-va-a-tener-conjuntos-de-vivienda-sin-parqueaderos-37926
Despacio. (2013). Estacionamientos y Políticas de Reducción de Congestión en América Latina. New York: ITDP.
Díaz, R. (19 de febrero de 2017). La tontera del estacionamiento gratuito. Recuperado el 20 de febrero de 2017, de PEDESTRE: https://ciudadpedestre.wordpress.com/2017/02/19/la-tontera-del-estacionamiento-gratuito/
Empresa Municipal de Movilidad y Obras Públicas. (2009). Plan Maestro de Movilidad para el Distrito Metropolitano de Quito 2009-2025 . Quito: MDMQ.
Espinosa, S. (14 de noviembre de 2014). Para erradicar las distinciones de clase hay que reorganizar la ciudad: Entrevista a David Harvey. Recuperado el 12 de abril de 2017, de
Marxismo Crítico: https://marxismocritico.com/2014/11/14/para-erradicar-las-distinciones-de-clase-hay-que-reorganizar-la-ciudad/Gehl, J. (2014). Ciudades para la gente. Buenos Aires: Ediciones Infinito.
ITDP. (2014). DOT Standard v2.1. México: ITDP.
Kodransky, M., & Hermann, G. (2011). De la disponibilidad a la regulación de espacios de estacionamientos: el cambio de políticas en las ciudades europeas. New York: ITDP.
Municipio del Distrito Metropolitano de Quito. (s/f). Ordenanza 172. Reglas Técnicas de Arquitectura y Urbanismo. Quito: MDMQ.
Sañudo, A. (2014). Menos cajones más ciudad. México: ITDP.
------- (3 de abril de 2017). ¿Qué queremos: una gran ciudad o un gran estacionamiento? Recuperado el 4 de abril de 2017, de HUFFPOST: http://www.huffingtonpost.com.mx/
andres-sanudo/que-queremos-una-gran-ciudad-o-un-gran-estacionamiento/?utm_hp_ref=mx-homepage
Secretaría de Territorio Hábitat y Vivienda. (2011). Plan Metropolitano de Ordenamiento Territorial 2012-2022. Quito: Municipio del DMQ.
Secretaría de Territorio Hábitat y Vivienda. (2014). Red Verde Urbana. Quito: Municipio del DMQ.
The Economist. (8 de abril de 2017). Parkageddon. How not to create traffic jams, pollution and urban sprawl. Recuperado el 8 de abril de 2017, de The Economist: http://www.economist.com/news/briefing/21720269-dont-let-people-park-free-how-not-createtraffic-jams-pollution-and-urban-sprawl
Tirachini Hernández, A. (6 de mayo de 2015). Opinión: Políticas de estacionamiento, evidencia internacional. Recuperado el 26 de febrero de 2016, de Plataforma Urbana: http://www.plataformaurbana.cl/archive/2015/05/06/opinion-politicas-de-estacionamiento-evidencia-internacional/

Published

2018-01-16

How to Cite

Hurtado Vásquez, D. (2018). Exploratory study for a habitational densification process, without parking, in the Hypercentre of Quito. Revista Ciencias Sociales, 1(39), 27–46. Retrieved from https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CSOCIALES/article/view/1029