Problematics in the investigative function from the perspective of the university novel teacher
Main Article Content
Abstract
At present the study of the problems of the university novel teacher is important for the generation of proposals that contribute to their professional development. The proposed objective allowed to establish the problems of the new university teaching staff in their investigative function. The research responds to a qualitative approach. The subjects investigated were 68 new teachers from the Central University of Ecuador. In the methodology, the analysis of interviews was used, through a structured base guide with the intention of understanding and interpreting the meaning of the stories of the protagonists. The results achieved, allowed to reveal that, of the total of participants, it was found that 65.84% of novice teachers, said that their problems in the investigative function, are due to institutional constraints. While a 29.19% of protagonists, said their problems respond to personal constraints. Finally, 4.97% of participants mentioned having no problems. It was concluded that the problems of the university novel faculty in their investigative functions are: the low research culture that prevails in the university community, the lack of support from the institutional authorities to allocate required budgets and the lack of academic training that teachers have in the methodology of scientific research.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Antoli, V. (2016). Desarrollo profesional del profesor universitario. Campo Abierto. Revista de Educación, 10 (1), 175-197. Recuperado de: http://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/2622
Aramburuzabala, P., Hernández Castilla, R., y Ángel Uribe, I. (2013). Modelos y tendencias de la formación docente universitaria. Profesorado Revista de currículum y formación del profesorado. Vol. 17 (3), 346-356. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/30073/1/rev173COL9.pdf
Bozu, Z. (2009). El profesorado universitario novel y su proceso de inducción profesional. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1 (2), 317-328. Recuperado de: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3387/2576
Bozu, Z. (2010). El profesorado universitario novel: estudio teórico de su proceso de inducción o socialización profesional. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (3), 55-72. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3186125
Cáceres, M., Lara, L., Iglesias, M., García, R., y Bravo, G. (2003). La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Revista Iberoamericana de Educación, (33), 1-14. Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/475Caceres.pdf
Cardona Andújar, J. (2008). Problemática actual del profesorado: algunas soluciones. Enseñanza: Revista interuniversitaria de didáctica, (26), 29-56. Recuperado de: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-5374/article/viewFile/684/858
CEAACES (2013). Resolución No. 001-073-CEAACES-2013-29. El Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Consultado el 19 de febrero de 2018. Recuperado de: http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2013/10/RESOLUCIO%CC%81N-No.-001-073-CEAACES-2013-29-UCE.pdf
CEAACES (2013). Informe General sobre la Evaluación, Acreditación y Categorización de las Universidades y Escuelas Politécnicas. Dirección de Acreditación de Universidades y Escuelas Politécnicas. Recuperado de: https://universidadsociedadec.files.wordpress.com/2014/04/ceaaces-informe-general-eval-accred-categn.pdf
Cortés González, P., Leite Méndez, A., y Rivas Flores, (2014). Un enfoque narrativo de la identidad profesional en profesorado novel. Tendencias Pedagógicas, (24), 199-214. Recuperado de: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/download/2101/2199
Díaz, R. T., y Del Toro, P. S. (2013). Estrategias de intervención para la formación de competencias profesionales en la educación superior. Pedagogía Universitaria, 15 (5), 39-53. Recuperado de: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/554/553
Fombona, J., Iglesias, M., y Lozano, I. (2016). El trabajo colaborativo en la educación superior: una competencia profesional para los futuros docentes. Educação & Sociedade, 37(135), 519-538. https://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302016147914
Gonzálvez, M., Vicent, M., García, J., e Inglés, C. (2014). La concepción del desarrollo profesional docente como factor influyente en la actividad educativa. XII Jornadas de Redes de investigación en Docencia Universitaria. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad, Universidad de Alicante, España, 650-665. Recuperado de: http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/41831/1/2014_XII_Jornadas_Redes_51.pdf
Lledó Carreres, A., Gonzálvez Macià, C., Vicent Juan, M., Hernández Amorós, M. J., Delgado Domenech, B., Lorenzo Lledó, G., ... y Martínez Monteagudo, M. C. (2015). Profesorado novel y tutoría entre iguales en innovación tutorial. XIII Jornadas de Redes de investigación en Docencia Universitaria. Nuevas estrategias organizativas y metodológicas e la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio. Universidad de Alicante. España, 668-684. Recuperado de: http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/49159/1/XIII_Jornadas_Redes_51.pdf
Marcano, M., Marcano, N. y Aular, J. (2013). Capital intelectual en los centros de investigación educativa de las instituciones de educación universitaria. Encuentro Educacional, 20 (2), 230-247. Recuperado de: http://www.produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/download/19651/19608
Martínez Ruíz, M.A. y Sauleda Parés, N. (2004). Criterios de diseño del modelo de redes de investigación para el desarrollo profesional docente en el espacio universitario. En G. Bernabeu Pastor y N. Sauleda Parés (Eds.), Espacios de Investigación en la Profesionalización Docente Universitaria (pp. 5-27). Alcoy: Marfil. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2384361
Naciones Unidas. (2014). Ecuador: Gasto en I+D (investigación y desarrollo), % del PIB. Recuperado de: http://es.theglobaleconomy.com/Ecuador/Research_and_development/
Martínez Ruíz, M.A. y Sauleda Parés, N. (2005). La investigación basada en el diseño y en el diseño del crédito europeo. En M.A. Martínez y V. Carrasco (Eds.), Investigar en diseño curricular. Redes de docencia en el Espacio Europeo de Educación Superior, (Vol. I) (pp. 7-22). Alcoy: Marfil.
Martínez Ruiz, M.A. y Sauleda Parés, N. (2006a). Escenarios alternativos en el presente-futuro de la universidad. En M.J. Frau y N. Sauleda (Eds.), La reconfiguración curricular en el espacio universitario. Redes de Investigación docente en el Espacio Europeo de la Educación Superior, (Vol. II) (pp. 5-20). Alcoy: Marfil.
Martínez Ruiz, M.A. y Sauleda Parés, N. (2006b). Las universidades en la era numérica: nuevas tecnologías, nuevos problemas, nuevas teorías. En M.A. Martínez y V. Carrasco (Eds.), La construcción colegiada del modelo docente universitario del s. XXI. Redes de Investigación docente en el Espacio Europeo de la Educación Superior (Vol. I) (pp. 5-25). Alcoy: Marfil.
Mas Torelló, Ó. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado. 15 (3), 196-211. Recuperado de: http://ddd.uab.cat/pub/artpub/2011/112747/profesorado_a2011v15n3col1.pdf
Sánchez, E. F. y Flores, J. Y. (2013). La formación docente y el desarrollo curricular como alternativas de innovación educativa. Revista EDUCARE, 17 (1), 166-181. Recuperado de: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/educare/article/view/1094/397
Villacís, D. (2014, junio 24). La Universidad Central busca otro perfil de docentes frente a las renuncias. El Comercio. Recuperado de: http://www.elcomercio.com/tendencias/universidad-central-busca-perfil-docentes-frente-renuncias-profesores-escacez.html
Vivas, M., Becerra, G. y Díaz, D. (2005). La formación del profesorado novel en el Departamento de Pedagogía de la Universidad de Los Andes Táchira. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (1), 2-17. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido-vivas.html