Form in Arts
DOI:
https://doi.org/10.29166/ays.v2i22.4274Keywords:
Form, art, representation, reading, morphology, typology, deviceAbstract
Form is an essential presence in art. We speak of composition in visual and cultural representations in general. In the visual arts it is the relation of the components among themselves and the frame of containment. It has an internal structure that supports and justifies it. It constitutes the work and holds its logic. Its compositional and morphological structural analysis accounts for the way it is constructed and presented. It reveals a conception and interpretation of the world: a reading. Artistic representations are related to the physical, social, political, spatial and temporal circumstances of man and his will of expression. They accompany the evolution of philosophical and scientific thought and use technological inventions to be materialized: they are inexorably linked to the context that gives them relevance and meaning. This allows us to understand that each change in representation installs a new way of apprehending the space-temporal relationship and the subject that represents and is represented.
References
Bourriaud, Nicolás: (2009). Radicante. Buenos Aires. Adriana Hidalgo editora. Los sentidos | Artes visuales. Traducción de Michèle Guillemont. Título original: Radicant.- (2008). Estética relacional. Adriana Hidalgo editora. Los sentidos | Artes visuales. Traducción: Cecilia Beceyro y Sergio Delgado. Título original: Esthétique relationnelle.
Déotte, Jean-Louis: (2013). La época de los aparatos. Buenos Aires Adriana Hidalgo editora,. Traducción. Antonio Oviedo. Título original L’Epoque des appareils. Éditions Lignes et Manifeste/Léo Scheer.
Doberti, Roberto: (2008). Espacialidades. La construcción del concepto de forma Buenos Aires. En 2. Teoría. Ediciones Infinito.
Francastel, Pierre: (1970). Sociología del arte. Emecé Editores. Traducción: Susana Soba Rojo. Título original: Études de sosciologie de l’art. Editions Denoël, 1970.
Groupe µ: (1993). Tratado del signo visual. Para una retórica de la imagen. Madrid. Ed. Cátedra, Signo e imagen. Traducción: Manuel Talens Carmona. p190. Título original. Traite du signe visuel. Pour un réthorique de l’image. Editions du Seuil, 1992.
Gubern, Román: (1996). Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto. Barcelona. Editorial Anagrama, S.A.
Panofsky, Erwin: (1976). Estudios sobre iconología. Madrid. Alianza Editorial S.A. Título original: Studies in Iconology. Harper & Row, Inc. New York, 1962.
Schnaith, Nelly: (1999). Paradojas de la representación. Barcelona. Línea de Fractura. Café Central
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nora A. Pereyra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.