This is an outdated version published on 2019-01-30. Read the most recent version.

Digital competences in professorsand studentsof Universidad Central del Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1560

Keywords:

Digital, skills, teachers, students, education, TIC

Abstract

The currentrole ofprofessors working at the Universitystrengthen due to the connectivity, since in order to teach the students the professors need to know the different technological tools offered by the Web 2.0 through Information Technology and Communication-ICT, reason for which professorsmust be preparednot only to acquire basic knowledge in technology, but to be competent to apply thisinformationin their teaching practices. The objective of this research is to know the digital skills of future professionals based on their perception. For this, 1,799 out of a totalpopulation of 40,000 students ofUniversidad Central del Ecuadoranswered a questionnaire on knowledge perception, application and assessment of digital competences. According to the results, most of the future professionals have a high level of digital competence (especially in basic digital skills); likewise, certain significant contrasts were obtained with respect to agein the area of basic digital skills.In the case of teachers, it was determined that the use of web 2.0 tools causes difficulty in teaching processes, while students have an attachment in their use. The implementation of technological resources in the teaching-learning processpromotes a significant change in institutions of higher education, which will allow to train professionals capable of facing today's society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, C. (2001). Las nuevas funciones docentes y los nuevos medios. Facultad de Pedagogía. Universitat de Barcelona. Recuperado el 12 de diciembre de 2018, de http://dewey.uab.es/pmarques

Bordignon, F., Cicala, R., Di Salvo, C. J., Martinelli, S., &Perazzo, M. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje utilizados para la enseñanza en profesorados y universidades nacionales. La Plata: UNIPE.

Bautista García-Vera A. (2004). Las nuevas tecnologías en la enseñanza. Temas para el usuario.ISBN 978-84-460-2175-9. Madrid: Akal.

Cabero, J., Martínez, F., Salinas, J., (Coords.) (2003). Medios y herramientas de comunicación para la educación universitaria. En Martínez, F., El profesorado ante las nuevas tecnologías. Panamá: Sucesos Publicidad.

Cabero, J., Bartolomé, A., Cebrián, M., Duarte, A., Martínez, F., Salinas, J. (1999). Tecnología educativa. Madrid: Editorial Síntesis.

Cabero, J. y otros (1999). La formación y el perfeccionamiento del profesorado en nuevas tecnologías. En J. Ferres y P. Marqués (coords.), Comunicación educativa y nuevas tecnologías. Madrid, Praxis.

Duderstand, J. (1997). “The future of the university in an age of knowledge”. Journal of Asynchronous Learning Networks (vol. 1, n.º 2). Sloan Consortium. Recuperado el 19 de noviembre de 2018, http://www.aln.org/alnweb/journal/issue2/duderstadt.htm

García Vallinas, E. (2007). Prólogo: Empleo, formación y justicia social. Revista TAVIRA, nº 24, 2008, http://rodin.uca.es:8081/xmlui/bitstream/handle/10498/9962 /34828916.pdf?sequen

Gonzales, B. (2012). Educación y pedagogía para el siglo XXI.Recuperado el 19 de diciembre de 2018, de: http://pedablogia.wordpress.com/2012/06/15/lascompetenciasdigitales- de-los-docentes-del-siglo-xxi/, publicado el 15 de junio de 2012.

Hargreaves, A. (2000). Nueva profesionalidad para una profesión paradójica. Cuadernos de Pedagogía, N° 290. Abril-2000

Ibáñez, C. (2011). Internet y su utilización por parte del profesorado en el aprendizaje de los educandos en el ciclo de educación secundaria del Liceo Experimental Manuel de Salas. Tesis doctoral. Madrid: UCM. OCDE (2002). Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, Informe. Recuperado el 23 de noviembe de 2018, de http://www.oecd.org/dataoecd/18/27/34023784.pdf.

OEI (2011). Integración TIC en la escuela, indicadores cualitativos y metodología de la investigación. Recuperado de: www.oei-idietics.org

PARCERISA, A. (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Graó.

Salinas, J. (1997). “Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información”. Revista Pensamiento Educativo [artículo en línea] (n.º 20; pp. 81-104). PUC de Chile.

Published

2019-01-30

Versions

How to Cite

Cobos Velasco, J. C., Jaramillo Naranjo, L. M., & Vinueza Vinueza, S. (2019). Digital competences in professorsand studentsof Universidad Central del Ecuador. Cátedra, 2(1), 76–97. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1560