Innovative approaches of the environmental education with the use of urban organic residues
DOI:
https://doi.org/10.29166/catedra.v2i2.1639Keywords:
environment, use, education, organic waste, ICTAbstract
This document arises from the need to strengthen environmental education in the educational field through the use of organic waste, which are seen as waste and generators of environmental, economic and social problems. The importance of environmental education as an essential tool to raise awareness and sensitize, especially to achieve the empowerment of students and promote an ecological culture. The purpose of this article is to analyze the opportunities for environmental education focused on the use of organic waste generated at the urban level. Evaluate formal environmental education in different target groups and the relationship of their learning with ICT (Information and Communication Technologies) and social networks. Its main contribution is a presentation of the reality of environmental education in the country and in different cultural contexts. The methodology used in the study is based on bibliographical research, of an expository nature; In addition, information is collected on the shortcomings and educational projects in Ecuador on environmental issues.
Downloads
References
Acosta, V. (2013). Las redes sociales como herramienta para la educación. Journal Technology, 12(1), 55-65.
Boeve, J., Gericke, N., Olsson, D., y Berglund, T. (2015). The Effectiveness of Education for Sustainable Development. Sustainability, 7, 15693-15717.
BP Global. (2018). Biofuels production. Recuperado el 15 de febrero de 2019, de https://www.bp.com/en/global/corporate/energy-economics/statistical-review-of-world-energy/renewable-energy/biofuels-production.html
Calvachi, V., & Navarro, N. (2013). Evaluación Ambiental de la Incineración de los residuos orgánicos biodegradables de los residuos sólidos urbanos. (Tesis de grado). Escuela Politécnica Nacional, Quito.
Carvajal, A. (2014). Las TIC, la educación y un ambiente sustentable y sostenible. Recuperado el 13 de febrero de 2019, de OEI: https://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Las-TIC-la-educacion-y-un-ambiente
Castillero, O. (2017). ¿Por qué maduran antes las chicas que los chicos? Recuperado el 18 de febrero de 2019, de Psicología y Mente: https://psicologiaymente.com/personalidad/por-que-maduran-antes-chicas-que-chicos
Castillo, R. M. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Educare, 14(1), 97-111.
Cervantes, M. (2015). Educación ambiental en los medios de comunicación. Ciencia UANL(74), 16-19. Obtenido de Ciencia UANL: http://cienciauanl.uanl.mx/?p=4439
Corraliza, J. (14 de septiembre de 2016). ¿A qué edad debería comenzar la educación ambiental y quién tendría que impartirla? Recuperado el 13 de febrero de 2019, de HUFFPOST: https://www.huffingtonpost.es/2016/09/14/ninos-educacion-reciclaje_n_11989524.html
Díaz, D., Castilo, L., y García, P. D. (2014). Educación ambiental y primera infancia: Estudio de caso Institución Educativa Normal Superior y Fundación Educadora Carla Cristina del Bajo Cauca. (Tesis de grado). Universidad de Antoquia.
EMGIRS EP. (2017). Residuos orgánicos de Quito serán aprovechados mediante lombricultura. Recuperado el 11 de febrero de 2019, de https://www.emgirs.gob.ec/index.php/noticiasep/340-residuos-organicos-de-quito-seran-aprovechados-mediante-lombricultura
FECYT. (2018). Encuesta de Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España. Recuperado el 14 de febrero de 2019, de https://icono.fecyt.es/informes-y-publicaciones/percepcion-social-de-la-ciencia-y-la-tecnologia-en-espana
Gädicke, J., Ibarra, P., y Osses, S. (2017). Evaluación de las percepciones medioambientales en estudiantes de enseñanza media de la ciudad de Temuco, Región de La Araucanía. Scielo, 43(1), 107-121.
Garza, O. (2003). Influencia de laducación ambiental en la formación del estudiante de la preparatoria No. 13 de la U.A.N.L. (Tesis de posgrado). Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
Graziani, P. (2018). Economía circular e innovación tecnológica en residuos sólidos: Oportunidades en América Latina. Recuperado el 19 de febrero de 2019, de SCIOTECA: http://cdi.mecon.gov.ar/bases/docelec/az4041.pdf
INEC. (2016). Estadística de Información Ambiental Económica en Gobiernos Autónomos Descentralizados Municipales. Recuperado el 15 de enero de 2018, de https://bit.ly/2IL4aY7
INEC. (2017a). Módulo de Información Ambiental en Hogares. Recuperado el 14 de febrero de 2019, de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Encuestas_Ambientales/Hogares/Hogares_2017/DOC_TEC_MOD_AMBIENTAL_ENEMDU%202017.pdf
INEC. (2017b). Tecnologías de la Información y Comunicación. Recuperado el 14 de febrero de 2019, de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/TIC/2017/Tics%202017_270718.pdf
ISWA. (2013). ISWA Guidelines: Waste to Energy in Low and Middle Income Countries. Obtenido de http://www.waste.ccacoalition.org/document/iswa-guidelines-waste-energy-low-and-middle-income-countries
Jahid, M., Gupta, A., & Kumar, D. (2018). Production of Bioethanol from Fruit Wastes (Banana, Papaya, Pineapple and Mango Peels) Under Milder Conditions. Journal of Bioprocessing & Biotechniques, 8(3), 1-11.
Jaramillo, G., & Zapata, L. (2008). Aprovechamiento de los residuos sólidos orgánicos en Colombia. (Tesis de posgrado). Universidad de Antoquia.
Johnson, M., y Valdiviezo, A. (2011). TIC y medio ambiente. Recuperado el 13 de febrero de 2019, de Newsletter: https://www.cepal.org/socinfo/noticias/paginas/9/30389/newsletter14.pdf
Kanal, S. (s.f.). Bioenergy Research Group. Recuperado el 22 de febrero de 2019, de http://www2.hawaii.edu/~khanal/fungal/biofuels.html
Leiva, C. (2011). La utilización del Metanol como Biocombustible. Realidad y reflexión, (31).
MAE. (2017). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. Recuperado el 23 de enero de 2018, de http://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/5-Estrategia-Nacional-de-Educacio%CC%81n-Ambiental.pdf
Maldonado, L. (2006). Reducción y reciclaje de residuos sólidos urbanos en centros de educación superior: Estudio de caso. Ingeniería, 10(1), 59-68.
Matthey, J. (s.f.). Esterification technology. Recuperado el 22 de febrero de 2019, de https://matthey.com/products-and-services/chemical-processes/core-technologies/esterification-technology
Ministerio de Educación. (2016). Guía Introductoria a la metodología TINI. Recuperado el 18 de febrero de 2019, de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/metodo-TINI.pdf
Mueller-Langer, F., Majer, S., y Perimenis, A. (2013). Biofuels: A Technical, Economic and Environmental Comparison. Springer, 110-137.
Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de educación, 195-210.
Olsson, D., y Gericke, N. (2015). The adolescent dip in students' sustainability consciousness—Implications for education for sustainable development. The Journal of Environmental Education, 47(1), 35–51.
Ossa, F. (2018). Lecciones de Holanda en manejo de agua y residuos. Recuperado el 19 de febrero de 2019, de Semana: https://www.semana.com/vida-moderna/multimedia/las-lecciones-de-holanda-en-manejo-de-agua-residuos-para-enfrentar-el-cambio-climatico/441610-3
Palavecinos, M., Amérigo, M., Ulloa, J. B., & Munoz, J. (2016). Preocupación y conducta ecológica responsable en estudiantes universitarios: estudio comparativo entre estudiantes chilenos y espanoles. Psychosocial Intervention, 25, 143–148.
Pedroso, W., y Menéndez, Y. (2017). Vinculación de adolescentes con la gestión ambiental en comunidades costeras de Cuba, a través de la educomunicación y el audiovisual participativo. Revista de Comunicación, 16(1), 147-165.
Pol, E., y Castrechini, A. (2013). ¿Disrupción en la educación para la sostenibilidad? Revista Latinoamericana de Psicología, 45(3), 335-349.
Price, M. (2013). Cómo Noruega convierte basura en combustible ecológico. Recuperado el 19 de febrero de 2019, de BBC Mundo: https://www.bbc.com/mundo/noticias/2013/09/130923_ciencia_noruega_basura_energia_ng
Ricci, M. (2016). A handbook for schools on organic waste management.
Romero, A. (2010). Aprovechamiento de la biomasa como fuente de energía alternativa a los combustibles fósiles. .R.Acad.Cienc.Exact.Fís.Nat, 104(2), 331-345.
Ruíz, M. (2012). Caracterización de residuos sólidos en la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México. Revista internacional de contaminación ambiental, 28(1). Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-49992012000100008
Ruiz, R. (2016). Las redes sociales como herramienta para la Educación Ambiental. Recuperado el 13 de febrero de 2019, de Comunidad Ism: http://www.comunidadism.es/blogs/las-redes-sociales-como-herramienta-para-la-educacion-ambiental
Salinas, H., Herrera, S. D., Álvarez, D., y Marquéz, A. (2016). Sustentabilidad y educación ambiental con el uso de las TIC’S y currículo. ResearchGate(1), 2997-3007.
Vargas, J. P., Buzón, J., Vergara, D., y Molina, E. (2011). Reducción de los Residuos Sólidos Orgánicos en Colombiapor medio del Compostaje Líquido. INGENIARE(11), 37-44.
Vázquez, Á., y Manassero, M. (2005). Actitudes de los jóvenes en relación con los desafíos medio-ambientales. Infancia y Aprendizaj, 28(3), 309-327.
Zsóka, Á., Marjainé, Z., Széchy, A., y Kocsis, T. (2013). Greening due to environmental education? Environmental knowledge,attitudes, consumer behavior and everyday pro-environmental activities of Hungarian high school and university students. Journal of Cleaner Production, 48, 126-138.
Zúñiga, C. (2004). Aula virtual: nueva herramienta para la Educación Ambiental. Revista Biocenosis, 18, 38-42.
Downloads
Published
Versions
- 2020-09-03 (2)
- 2019-05-29 (1)