This is an outdated version published on 2019-05-29. Read the most recent version.

Change of the cognitive matrix for the formation of the person in Ecuador

Authors

  • Floralba del Rocío Aguilar Gordón
  • Julio Rosero Guillén

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v2i2.1684

Keywords:

Curriculum, Formation, Personalism, Education, Gabriel Marcel

Abstract

The present article reflects on the curriculum and cognitive matrix of the educational model that currently rules the Ecuadorian education, taking as reference the personalist vision of Gabriel Marcel. The document proposes to rethink the different dimensions of the educational activity emphasized in the main postulates of personalism that allows the revaluation of the man and of the education, promoting centrality of the individual versus pragmatic training, economist and consumerist, which as ultimate purpose has promulgated today’s society. This work consists of three parts: the first analyzes the anthropological vision that guides current Ecuadorian education, taking as reference some postulates expressed in the National Plan for Good Living 2013-2017 and the National Development Plan 2017-2021. Toda una vida with different postulates established in the Constitution of the Republic of Ecuador of 2008, in the Organic Law of Higher Education and other regulations related to the educational proposal. The second part reflects on Gabriel Marcel’s personalist proposal and its implications in the Ecuadorian educational work and in the integral formation of the human being, having the person as fundamental center of social development. The third part analyses the advantages and disadvantages of an anthropological proposal for the integral education in Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Gordón, F. (2019). Fundamento, evolución, nodos críticos y desafíos de la educación ecuatoriana actual. Actualidades Investigativas en Educación, Vol. 1 (N.19). Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Aguilar-Gordón, F. (2017). El currículo basado en competencias profesionales integradas en la universidad ecuatoriana. REXE. Revista de estudios y experiencias en educación, 16(31), 129-154.

Arenas, F., & Fernández, J. (2015). Pensamiento filosófico contemporáneo. Valencia: Universidad de Valencia.

Bentham, J. (1839). Deontología o ciencia de la Moral (Tomo I). Valencia: Librería de Mallen y Sobrinos.

Burgos, J. M. (2012). Introducción al personalismo. Madrid: Palabra.

Castellano, H. G. (2007). El pensamiento crítico en la escuela. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Coll, C. (1996). Constructivismo y educación escolar: Ni hablamos siempre de lo mismo ni lo hacemos siempre de la misma perspectiva epistemológica. Anuario de Psicología (69), 153-178.

Colom, A. (2002). La (de) construcción del conocimiento pedagógico. Barcelona: Paidós.

Constitución del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Registro Oficial 449.

Dal Maschio, E. A. (2015). Platón: La verdad está en otra parte. Barcelona: Bonalletra Alcompas, S. L.

Delval, J. (1997). Hoy todos son Constructivistas. Barcelona: Cuadernos de Pedagogía.

Guilar, M. E. (marzo de 2009). La idea de Bruner: "de la revolución cognitiva" a la "revolución cultural". Educere, 13(44), 235-241.

Kant, I. (2000). Lógica. (Jäsche, Trad.) Madrid: Akal.

Marcel, G. (1957). Filosofía concreta. Revista de occidente.

Marcel, G. (1964). El misterio del ser. Buenos Aires: Sudamericana.

Marcel, G. (1987). Aproximaciones al misterio del ser. Barcelona: Encuentro.

Marías, J. (1980). Historia de la Filosofía. Madrid: Hunab Ku.

Ministerio de Educación. (2006). Plan Decenal de Educación. Quito: ME.

Ministerio de Educación. (2014). Educación Ecuador. Recuperado el 18 de 06 de 2016, de Ministerio de Educación del Ecuador: http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Santillana.

Mounier, E. (1983). El Personalismo. Bogotá: Editorial Nueva América.

Mounier, E. (2007). El Compromiso de la Acción. Madrid: Fund. Emmanuel Mounier.

Pérez de Laborda, A. (2000). Sobre quién es el hombre: Una antropología filosófica. Madrid: Ediciones Encuentro, S. A.

Rousseau, J. J. (2008). El Emilio, sobre la educación. Pamplona: Eunsa.

Senplades. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017. Quito: Senplades.

Senplades. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Quito: Senplades.

Urbayen, J. (1997). La concepción de Gabriel Marcel acerca de la dignidad personal. Salamanca: Universidad.

Vivas Herrera, J. (2013). Educación y conocimiento: El problema del conocer en la escuela. Sophia: Colección de filosofía de la educación, 231-250.

Zubiri, X. (1983). Inteligencia sentiente: Inteligencia y razón. Madrid: Taurus.

Published

2019-05-29

Versions

How to Cite

Aguilar Gordón, F. del R., & Rosero Guillén, J. (2019). Change of the cognitive matrix for the formation of the person in Ecuador. Cátedra, 2(2), 15–38. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i2.1684

Issue

Section

Philosophy of education