Analysis of the implementation of the educational services portal: EducarEcuador
DOI:
https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2210Keywords:
EducarEcuador, educative management, MinEduc, school servicesAbstract
This article presents the analysis of the implementation of the EducarEcuador educational platform in the national education system, as well as the importance of using virtual platforms today. It is necessary to emphasize that there are areas that due to their geographical and economic location do not have access to information and communication technologies (ICT). The research will allow to know the status of the implementation of the virtual platform EducarEcuador. This research will be carried out from a review of different bibliographic sources, and experiences and research results on the EducarEcuador platform were investigated. The results obtained from the analysis of statistical documents of the Ministry of Education and the National Institute of Statistics and Censuses (INEC) were also used. However, the investigations found are at the institutional, cantonal or provincial level. This does not allow knowing the real status of the implementation of the EducarEcuador platform in the entire Ecuadorian educational environment. The research seeks to evaluate the rate of incorporation of the virtual platform in the country's educational institutions. Among the results, it is perceived that the implementation and management of the platform's tools has been more well received in the jurisdiction. In addition, the lack of technological infrastructure in the country is perceived. Consequently, the absence of infrastructure limits the management of the educational platform. However, it does not only limit users but it strongly limits the implementation of this platform.
Downloads
References
Aliaga-Erazo, A. D. (2018). Estudio de las dificultades de los docentes de la escuela "Dr. Leónidas García Ortiz" de Riobamba en la plataforma EducarEcuador. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Quito.
Barrionuevo-Murminacho, E. B. (2016). Uso de la plataforma de gestión de servicios educativos EducarEcuador en las actividades educativas de los y las docentes de la unidad educativa "Mitad del mundo". Quito.
Cabrera-Almenara, J., y LLorete-Seguro, M. (2005). Las plataformas virtuales en el ámbito de la teleformación. España.
Cevallos, D., y Villanueva, J. (2019). Influencia de las plataformas virtuales radiofónicas y su evolución ante la construcción de nuevos formatos informativos. Caso de estudio Wilar RTV y WQ Radio. Revista Ceribeña de Ciencias Sociales.
Cevallos, O. I., Mejía, L. A., y Arango-Medina, D. (2019). Auditoria de usabilidad de herramientas implementadas en las plataformas virtuales para ofertar servicios con responsabilidad social. revista Innova Itfip, 69.
Guapizaca -Jinde, A. P. (2016). Uso del portal educativo EducarEcuador de los padres de familia en el seguimiento y control académico a los estudiantes de la unidad educativa del milenio intercultural bilingüe “Chibuleo” de la comunidad de Chibuleo san francisco. Ambato.
Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Lima-Peru: Universidad San Ignacio de Loyola.
INEC. (2016). Tecnologías de la Información y Comunicaciones (TIC'S) 2016.
Jaime-Torres, X. A. (2019). Páginas web educativas. Recuperado el 01 abril de 2020, de http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/3986/MONOGRAF%c3%8dA%20-%20JAIME%20TORRES.pdf?sequence=1&isAllowed=y
López-Álava, J. V. (2017). Uso de la plataforma virtual "EducarEcuador" por parte de los docentes de las instituciones educativas fiscales de Calceta, cantón Bolívar. Calceta.
Mejia-Herrera, V. H. (2015). Uso de la plataforma virtual EducarEcuador como una estrategia innovadora en los procesos educativos del colegio fiscal Ochoa Leon. Machala.
Ministerio de Educación. (2016). Instituciones educativas deben registrar las calificaciones y asistencia de los estudiantes en Educar Ecuador. Recuperado el 02 de abril de 2020 de educacion.gob.ec: https://educacion.gob.ec/instituciones-educativas-deben-registrar-las-calificaciones-y-asistencia-de-los-estudiantes-en-educar-ecuador/
Ministerio de Educación. (2019). Vizualizador Estadistico. Instituciones 2018-2019. Quito.
Ministerio de Educación. (2009). EducarEcuador. Recuperado el 02 de abril de 2020, de educarecuador.gob.ec: https://educarecuador.gob.ec/que-es-educar-ecuador/
Mora -Zambrano, E. R., Bonilla-Jurado, D. M., Núñez -Freire, L. A., y Sarmiento-Saavedra, J. C. (2018). Inadaptabilidad de los docentes al manejo de plataformas virtuales: caso EducarEcuador. Revista Conrado.
Ochoa-Saeteros, A. C. (2012). El uso del portal educativo EducarEcuador de los docentes de la unidad educativa consejo provincial de pichincha y su incidencia en el planteamiento de una propuesta de reingeniería. Ambato.
Sánchez, J. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos. Cevilla-España: Pixel-Bit.
Taipe, L., y Araceli, V. (2016). Plataformas virtuales y proceso enseñanza aprendizaje en los estudiantes de primero de bachillerato de la unidad educativa Atahualpa de la parroquia Atahualpa del cantón Ambato provincia de Tungurahua. Ambato.
Urgilés-Paredes, C. A. (2016). Incidencia del uso de las herramientas didacticas de la plataforma EducarEcuador en la labor docente. Guayaquil.
Vinueza-Vinueza, S. , y Simbaña-Gallardo, V. (2017). Impacto de las TIC en la Educación Superior en el Ecuador. Revista Publicando, 4, 355-368. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/530
Published
Versions
- 2020-09-03 (2)
- 2020-05-29 (1)