Incidence of personal, environmental, and social interaction factors in school dropout in distance - virtual education

Authors

  • Angel Vivanco-Saraguro Unidad Educativa Juan Montavo

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v3i3.2279

Keywords:

School dropout, abandonment, personal and environmental factors, social interaction, distance education, virtual education

Abstract

Dropout is probably the biggest problem affecting distance - virtual education systems. For that reason, contemporary studies mention that it is necessary to investigate with a critical sense the factors that generate this problem. In this sense, in the program of the Distance - Virtual Baccalaureate of the Juan Montalvo Educational Unit of the city of Quito, as a unit committed to the education of young people and adults with unfinished schooling, the objective was to evaluate the incidence of personal, environmental, and social interaction factors in the school dropout of this program. The study was developed under a quantitative approach of correlation, and an online questionnaire was applied to first and third year students of the Unified General Baccalaureate. The analysis of the results was made with a 5% error, and the Chi-square test was applied to determine the independence or correlation between the variables. The results indicated that most of the personal and environmental factors do not have a significant influence on school desertion. While, most of the social interaction factors showed to have a significant influence on the decision to drop out or to abandon the studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angel Vivanco-Saraguro, Unidad Educativa Juan Montavo

References

Acuña Escobar, C. E. (2018). Deserción escolar en educación a distancia: datos de estudio. Revista Vinculando, 1-10. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/330599406_LA_DESERCION_ESCOLAR_EN_LA_EDUCACION_A_DISTANCIA

Antamba, L. (2015). Desagregación socio-demográfica de la tasa de abandono a primer año del bachillerato. Contexto, Análisis de indicadores educativos, 1, 15-29. Recuperado de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/01/Publicaciones/PUB_ContextoVol1_may2015.pdf

Benítez Zavala, A. (2016). Abandono escolar: modelos que lo explican y programas para atenderlo. Una revisión crítica. Revista de Educación y Desarrollo, 37, 27-32. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/37/37_Benitez.pdf

Bryndum, S., & Jerónimo, J. (2005). La motivación en los entornos telemáticos. RED. Revista de Educación a Distancia, V(13), 1-24. Recuperado de https://revistas.um.es/red/article/view/24381/23721

Capera Urrego, A. I. (2015). Influencia de los factores personales y académicos sobre la deserción de estudiantes en la educación a distancia. Revista de Investigaciones UNAD, 14(1), 61. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/318353542_Influencia_de_los_factores_personales_y_academicos_sobre_la_desercion_de_estudiantes_en_la_educacion_a_distancia

Cruz Garza, M. E. (2003). Deserción escolar, factores dependientes de la institución educativa, en estudiantes de la carrera de Químico Farmacéutico Biologo de la Facultad de Ciencias Químicas de la Universidad Autónoma de Nueva León (Universidad Autónoma de Nueva León). Recuperado de http://eprints.uanl.mx/5350/1/1020149157.PDF

De Aguinaga Vázquez, C. P., & Barragán de Anda, A. B. (2007). La presencia social como elemento minimizador de la deserción en la educación a distancia. Virtual Educa Brasil. Recuperado de https://reposital.cuaed.unam.mx:8443/xmlui/bitstream/handle/20.500.12579/1455/38-CDV.PDF?sequence=1

Espíndola, E., & León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 39-62. Recuperado de http://www.seg.guanajuato.gob.mx/Ceducativa/CartillaB/6antologia/antecedentes/pdf/32.- LA DESERCIÓN ESCOLAR EN AMÉRICA LATINA UN TEMA PRIORITARIO PARA LA AGENDA REGIONAL.pdf

Frankola, K. (2001). Why Online Learners Drop Out. Workforce Management, 80(2), 53-58. Recuperado de https://coursecontent.ntc.edu/synchronous/why-online-learners-drop-ou.pdf

García Aretio, L. (2019). El problema del abandono en estudios a distancia. Respuestas desde el Diálogo Didáctico Mediado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 245. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/22433

García, D., Guajardo, V., & Valdez, F. (2014). La Retroalimentación como factor indispensable en la educación on-line. VI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social – VI CILCS – Universidad de La Laguna, 1-21. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/14SLCS/2014_actas/071_Garcia.pdf

González, G. de P. (2017). Factores que favorecen la presencia docente en entornos virtuales de aprendizaje. Tendencias pedagógicas, (29), 43-58. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/676818

González Lira, A. M. (2002). Reflexiones sobre los factores que influyen en la desercion escolar del adolescente (Universidad Pedaógica Nacional). Recuperado de http://200.23.113.51/pdf/19411.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación (Quinta; S. A. D. C. V. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, Ed.). Recuperado de https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia de la investigación 5ta Edición.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). La educación en Ecuador: Logros alcanzados y nuevos desafíos Resultados educativos 2017-2018. En Ministerio de Educación. Recuperado de www.evaluacion.gob.ec

Morfin Otero, M., González Quintanilla, C. A., & Palomera Pérez, B. J. (2018). Deserción en un programa en línea de cuatro ciclos. Revista EDUCATECONCIENCIA, 18(1), 39-64. Recuperado de http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/463/521

Muñoz Barreneche, C. F. (2013). Deserción escolar, un concepto que no concluye: Casos de no conclusión satisfactoria del ciclo escolar en la Institución Educativa De Santa Librada (Universidad del Valle). Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/6446/1/0461928-p.pdf

Peña Quintal, E. C., & Rodríguez Góngora, F. C. (2019). Estrategias para disminuir la deserción escolar en el Bachillerato en Línea de la Universidad Autónoma de Yucatán. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, (21), 71-80. Recuperado de http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/68533

Peralta Castro, R., & Mora Rodríguez, J. (2016). El abandono en la educación virtual y a distancia: el caso de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia-UNAD, Colombia. VI CLABES Sexta Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior, 1-10. Recuperado de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1330/1819

Posligua Anchundia, R. (2019). La realidad educativa y social ecuatoriana a partir del análisis de la deserción académica. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 36-45. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047159

Pugo Pugo, S. X. (2017). Causas que incidieron en la deserción estudiantil en la básica superior del Colegio Particular a Distancia Mario Rizzini de la ciudad de Cuenca, periodo 2015-2016 (Universidad Politécnica Salesiana, Sede Cuenca). Recuperado de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/14500/5/UPS-CT007142.pdf

Rivera Montalvo, D. E. (2011). Factores que Inciden en la Retención o Deserción del Estudiante a Distancia (Nova Southeastern University). Recuperado de http://ponce.inter.edu/cai/tesis/derivera/index.pdf

Ruiz Ramírez, R., García Cué, J. L., & Pérez Olvera, M. A. (2014). Causas y consecuencias de la deserción escolar en el bachillerato: caso Universidad Autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 51-74. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134004.pdf

Tinto, V. (1982). Limits of Theory and Practice in Student Attrition. The Journal of Higher Education, 53(6), 687. Recuperado de http://www.sigmus.edu.rs/eng/files/Limits of Theory and Practice in Student Attrition.pdf

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, ANUIES, MEXICO, 71, 1-9. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A3ES.pdf

Vásquez Martínez, C. R., & Rodríguez Pérez, M. C. (2007). La deserción estudiantil en educación superior a distancia: perspectiva teórica y factores de incidencia. Revista latinoamericana de estudios educativos, 37(3), 107-122. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27011410005

Venegas Alvarez, G., Chiluisa Chiluisa, M., Castro Bungacho, S., y Casillas, I. (2017). La deserción en la educación. Revista Boletín Redipe, 6(4), 235-239. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/240

Published

2020-09-29 — Updated on 2021-01-07

Versions

How to Cite

Vivanco-Saraguro, A. (2021). Incidence of personal, environmental, and social interaction factors in school dropout in distance - virtual education. Cátedra, 3(3), 111–128. https://doi.org/10.29166/catedra.v3i3.2279 (Original work published September 29, 2020)