Innovation of relational-communicative contexts for a transforming education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v4i1.2651

Keywords:

collaborative-dialogic practices, educational contexts, relational transformations, social constructionism, possibilities

Abstract

The research described here arose from the question of how to generate transformative processes in educational contexts, taking into account that, in Ecuador, education is still marked by the hierarchization of knowledge and relationships that seek homogenization and standardization. An innovative perspective was chosen for the process, social-relational constructionism, which looks at care and education as a creative, assertive, and proactive appropriation of everything that happens to us in life: links, work, relationships, and meaningful encounters; whose permanent learning processes need spaces for reflection and accompaniment.

The relational research involved teachers, authorities, parents, and other members of educational contexts, over 4 years, and had as its scenario the implementation of the project "Caring for the Caregiver" for educational and protection institutions for children and adolescents in Tungurahua-Ecuador, between the years 2016 and 2019.

The purpose of the research is to understand how from the collaborative-dialogical practices and the generative approach - as ways of being and doing - new relational conditions are created that put in the center the opening towards the diverse, the different and the local and in which the students build their own creative, emotional and relational resources. The result shows that freedom, dialogue, curiosity, critical reflection, respect for difference, and relational ethics enhance educational contexts and generate transformations that contribute to a life of dignity and to the construction of possibilities and common well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andersen, T. (1991). El equipo reflexivo: Diálogos y diálogos sobre los diálogos. Editorial Gedisa.

Andersen, T. (2013). Una oración en cinco líneas. Sobre la producción de significados desde la perspectiva de la relación, el prejuicio y el embrujo. En Deissler, K. & McNamee, S. (Eds.) Filo y Sofía en diálogo: la poesía social de la conversación terapéutica. (pp. 76-83). Ed. Taos Institute Publication.

Anderson, H. (1999). Conversación, lenguaje y posibilidades. Un enfoque posmoderno de la terapia. Editorial Amorrortu.

Anderson, H. (2012). Relaciones de colaboración y conversaciones dialógicas: ideas para una práctica sensible a lo relacional. Family Process, Vol. 51 (No. 1), 1-20. https://es.scribd.com/document/125580289/Relaciones-de-Colaboracion-y-Conversaciones-Dialogicas-Ideas-Para-Una-Practica-Sensible-a-Lo-Relacional.

Anderson, H. (2013). Sistemas de lenguaje colaborativos y relaciones de colaboración: un enfoque posmoderno de la terapia y la consulta. En Deissler, K. & McNamee, S. (Eds) Filo y Sofía en diálogo: la poesía social de la conversación terapéutica. Ed. Taos Institute Publication.

Anderson, H. (2019). Conversaciones Interrumpidas. En Chaveste, R. y Molina, ML (Comp). Harlene, conversaciones interrumpidas. Taos Institute Publications/WorldShare Books©2019.

Bajtin, M. (1997) Hacia una filosofía del acto ético. De los borradores y otros escritos. Editorial Anthropos.

Belart, A. y Ferrer, M. (1998). El ciclo de la vida, Una visión sistémica de la familia. Editorial Desclée De Brouwer.

Fonseca, M., Correa, A., Pineda, M. y Lemus, F. (2011). Comunicación Oral y Escrita, México: Pearson Educación. http://bvirtual.uce.edu.ec:2057/visor/30016

Fried-Schnitman, D. (1998). (Ed.) Reflexiones de Cierre. Diálogos, certezas e interrogantes. En Fried Schnitman, D. Nuevos paradigmas, cultura y subjetividad. Editorial Paidós.

Fried-Schnitman, D. (2015). Diálogos para la transformación: experiencias en terapia y otras intervenciones psicosociales en Iberoamérica – Volumen 1. Taos Institute Publications/WorldShare.

Freire, P. (1972). Pedagogía del oprimido. Editorial Tierra Nueva.

Gergen, K (2016). El Ser relacional. Más allá del Yo y la Comunidad. Editorial Desclée de Brouwer, S.A.

Miller, A. (2009). Salvar tu vida. Barcelona. Editorial TusQuets.

McNamee, S. y Gergen, K. (1996). La terapia como construcción social. Ed. Paidos.

McNamee, S. y Hosking, D.M. (2012). Research and Social Change: A Relational Constructionist Approach. Routledge.

McNamee, S. (2013). La poesía social de la investigación comprometida con la relación. La investigación como conversación. En Deissler, K. & McNamee, S. (Eds) Filo y Sofía en diálogo: la poesía social de la conversación terapéutica. Ed. Taos Institute Publication.

McNamee, S (2016). Resources for Facilitating Differing Worldviews, Taos Institute December 2016. http://www.taosinstitute.net/Websites/taos/files/Content/5868649/Resources_for_Facilitating_Multiple_Worldviews_(McNamee).pdf

Montaigne, M. (trad. en 2007). Los ensayos (edición de 1595 de Marie de Gournay). Barcelona España: Editorial Acantilado.

Morin, E. (1998). Epistemología de la Complejidad. En Fried Schnitman, D. (1998). Nuevos paradigmas, cultura y subjetividad. Editorial Paidós.

Rogers, C. (1989). La persona como centro. Editorial Herder.

Satir, V. (2002). Nuevas relaciones humanas en el núcleo familiar. Editorial Paz.

Sisto, V. (2008). La investigación como una aventura de producción dialógica: la relación con el otro y los criterios de validación en la metodología cualitativa contemporánea. Psicoperspectivas, VII (1), 114-136.

Stratton-Berkessel, R. (entrevistador) (6 de octubre 2015) Being Open to Multiple Perspectives Enriches Relationships, With Ken Gergen – PS045 (audio en podcast). https://positivitystrategist.com/being-open-to-multiple-perspectives-enriches-relationships-with-ken-gergen-ps045/

Tapia Figueroa, D. (2018). ¿Cómo el construccionismo social y las prácticas colaborativas y dialógicas son útiles para la co-construcción relacional de un espacio de formación y supervisión terapéuticas? Una experiencia en el contexto de una cultura local (tesis de doctorado. Universidad Libre de Bruselas -VUB- y Taos Institute).

Published

2021-01-30

How to Cite

Crespo-Balderrama, M., & Tapia- Figueroa, D. (2021). Innovation of relational-communicative contexts for a transforming education . Cátedra, 4(1), 35–55. https://doi.org/10.29166/catedra.v4i1.2651