Challenges and achievements of the implementation of interactive groups in a learning community
DOI:
https://doi.org/10.29166/catedra.v4i1.2676Keywords:
educational actions, dialogic learning, didactics, interactive groups, inclusion, innovationAbstract
The present research was born from the need to evaluate the achievements and challenges regarding the implementation of a new educational methodological strategy proposed in Ecuador. The objectives were: 1) To evaluate the application of Interactive Groups as a methodological strategy for learning. 2) To determine the difficulties faced by the institution in the implementation phase. 3) To establish what has been achieved. This descriptive and qualitative work considers the Antisana Educational Unit as a case study, an institution located in a rural context in Ecuador. The applied research instruments were a semi-structured interview with the rector and focus groups with teachers, students and volunteers. The areas of investigation converged on institutional administrative management, teacher qualities, application of the interactive group methodology, and volunteer performance. The main achievements were egalitarian dialogue, transformation and solidarity, as principles of dialogic learning, in addition to student leadership and the empowerment of the area of proximate development. Difficulties were noted in some students, teachers and volunteers evidenced in the lack of empowerment, superficiality of instrumental activities and low participation, respectively. The challenges generated from this first experience revolve around the consolidation of the strategy through the internalization of the interactive groups approach. It is necessary to propose collaborative activities and to integrate other social actors as volunteers. Aspects that will strengthen social inclusion and cohesion.
Downloads
References
Álvarez, C. (2017). Comunicación, entendimiento y aprendizaje en grupos interactivos. Investigación en la Escuela, 91, 90-105. DOI: https://doi.org/10.12795/IE.2017.i91.06
Álvarez, C. (2016). Las dificultades para innovar en la escuela: el caso de los grupos interactivos. Investigación en la Escuela, (88), 127-138. https://bit.ly/2Qmovlm
Andrés Reina, A.B. (2016). Grupos interactivos como práctica innovadora y facilitadora de la inclusión educativa. (Trabajo de fin de grado, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla, Andalucía). https://bit.ly/2E4uQpv
Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.
Castro, M., Gómez, A. y Macazaga, A. (2014). Aprendizaje dialógico y grupos interactivos en educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (25), 174-179. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4555265
Chocarro, E., y Mollà, S. (2017). Aportaciones de los grupos interactivos desde la perspectiva de estudiantes y voluntariado. Innovación educativa, (27), 61-73. DOI: https://doi.org/10.15304/ie.27.4203
Community of Research on Excellence for All (2018a). Formación en comunidades de aprendizaje. Módulo 1. Introducción y bases científicas de las comunidades de aprendizaje. file:///C:/Users/MAVE/Downloads/download.pdf
Community of Research on Excellence for All. (2018b). Formación en comunidades de aprendizaje. Módulo 6. Grupos Interactivos. Recuperado de https://bit.ly/2K8p45v
Community of Research on Excellence for All (s.f.). Comunidades de aprendizaje. Aprendizaje dialógico. https://bit.ly/32RNh9K
Creamer, M. (2019). El aprendizaje dialógico: Transformación de la escuela en el marco de la implementación de comunidades de aprendizaje en Ecuador (Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Madrid). https://bit.ly/3aLZJL2
Flecha, R., Padrós, M., y Puigdellívol, I. (2003). Comunidades de Aprendizaje: transformar la organización escolar al servicio de la comunidad. Organización y gestión educativa, 5, 4-8. Recuperado de https://bit.ly/3nyhUcd
García, R., Molina, S., Grande, L. y Buslón, N. (2016). Análisis de las interacciones entre alumnado y diversas personas adultas en actuaciones educativas de éxito: Hacia la inclusión de todos y todas. Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 115-132. https://bit.ly/2EkPdOL
Gómez, M., Aguilera, A. y Prados, M. (2016), El voluntariado de la Universidad de Sevilla en los grupos interactivos de las comunidades de aprendizaje. Profesorado revista de currículum y formación del profesorado, 20(2), 278-295. https://bit.ly/379Lksp
Iglesias, B., de la Madrid, L., Ramos, A., Robles, C. y Serrano, A. (2013). Metodologías innovadoras e inclusivas en educación secundaria: los grupos interactivos y la asamblea de aula. Tendencias pedagógicas, (21), 63-78. https://bit.ly/2Qo5JjH
Núñez, M., Espinoza, C., Acuña, C., Vargas, L. y Lagos, I. (2017). Grupos interactivos en aula y el incremento de los resultados de aprendizaje en lenguaje en un colegio vulnerable. Scielo Educ. rev. 33(e158882), 1-29. https://bit.ly/31xMkTN
Oliver, E., y Gatt, S. (2010). De los actos comunicativos de poder a los actos comunicativos dialógicos en las aulas organizadas en grupos interactivos. Revista signos, 43(2), 279-294. https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v43s2/a02.pdf
Ordóñez, R., y Rodríguez, M. R. (2016). Los Grupos Interactivos como metodología didáctica en Educación Secundaria: Estudio de casos en un centro constituido en Comunidad de Aprendizaje. Revista de Investigación en Educación, 14(2), 141-155. https://bit.ly/3aUMtE2
Ottone, E., y Hopenhayn, M. (2007). Desafíos educativos ante la sociedad del conocimiento. Revista Pensamiento Educativo, 40(1), 13-29. https://bit.ly/31TsnXE
Picardo, O., Escobar, J. y Pacheco, R. (2005). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación (1ra ed.). https://bit.ly/34NEQOc
Rodríguez, J. (2012). Comunidades de aprendizaje y formación del profesorado. Tendencias pedagógicas, 19, 67-86. Recuperado de https://bit.ly/2KoEuGh
Valls, R. & Kyriakides, L. (2013) The power of Interactive Groups: how diversity of adults volunteering in classroom groups can promote inclusion and success for children of vulnerable minority ethnic populations. Cambridge Journal of Education, 43(1), 17-33. DOI: https://doi.org/10.1080/0305764X.2012.749213
Valls, R., Buslón, N., y López, I. (2016). Grupos interactivos: interacciones que aumentan el aprendizaje y la solidaridad. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (367), 17-21. DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i367.y2016.003
Vieira, L. y Puigdellívol, I. (2013). ¿Voluntarios dentro del aula? el rol del voluntariado en “Comunidades de aprendizaje”. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 12(24), 37-55. https://www.redalyc.org/pdf/2431/243129663003.pdf
Zubiri, H., Vidu, A., Rios, O., & Morla, T. (2020). Inclusivity, participation and collaboration: Learning in interactive groups. Educational Research, 62 (2) 162-180. DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2020.1755605