Educational management strategies for strengthening teacher ethics
DOI:
https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3543Keywords:
management strategies, teacher ethics, values practice, educational management program, interpersonal relationsAbstract
This research responds to the need to improve ethical behavior, interpersonal relationships and the practice of values in private Franciscan educational institutions. In order for this difficulty to be understood and incorporated as practice in the classroom, the application of a program of educational management strategies was proposed to strengthen teaching ethics oriented towards compliance with institutional norms, collaborative work and practice of managerial skills within the framework of the principle’s teacher ethics. The methodology is of a quasi-experimental type with two groups: experimental and control selected through a non-probabilistic sampling of 35 teachers in each group. A pre-test and post-test were used with a questionnaire validated through expert judgment, Cronbach's Alpha was 0.959, which verifies the reliability of the questionnaire. The program was developed in 15 sessions. The data was processed using descriptive and inferential statistics with the non-parametric Mann Whitney SPSS U test. The results verified changes in the ethical behavior and ways of acting of the teachers, significant differences were found; in the experimental group the fair and good levels decreased; increased the very good level by 91.40%. It was concluded that the application of the program improved the pedagogical practices of teachers with thoughts and feelings of Franciscan philosophy to have a behavior based on justice, peace and ecology. Ideas that are reflected in reality and in decision-making oriented towards the well-being of others and oneself.
Downloads
References
Acevedo, C., Valenti, G., & Aguiñaga, E. (2017). Gestión institucional, involucramiento docente y de padres de familia en escuelas públicas de México. Calidad En La Educación, 46(46), 53–95. https://doi.org/10.4067/S0718-45652017000100053
Agüero, R. (2019). Producción científica: estudio de caso de las buenas prácticas docentes en una universidad pública. Universidad “César Vallejo.” https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/33791
Álvarez, C. (2015). Planificación Para La Comprensión; Un Estudio Cuasi Experimetal.
Álvarez, C. (2015). Planificación para la comprensión; Un estudio cuasi experimental. Universidad de Chile, 1–100. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/137533
Anchelia-Gonzales, V., Inga-Arias, M., Olivares-Rodríguez, P., & Escalante-Flores, J. L. (2021). La gestión administrativa y compromiso organizacional en instituciones educativas. Propósitos y Representaciones, 9(SPE1), e899–e899. https://doi.org/10.20511/PYR2021.V9NSPE1.899
Arroyo-Cañada, F. (2019). La investigación sobre el desarrollo de habilidades directivas en la educación superior. Revista de Administración y Educación Empresarial, 2, 28–35. https://doi.org/10.35564/jmbe.2019.0004
Asamblea Nacional del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Registro Oficial No. 417, 1–102. www.educacion.gob.ec
Botero, L. (2017). El liderazgo en la gestión administrativa como impulsor de la estrategia para la competitividad internacional empresarial. Revista Ciencias Estratègicas. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/8029
Cabezas, E., Andrade, D., & Torres, J. (2018). Introducción a la metodología de la investigación científica. PEARSON, 1–322. www.repositorio.espe.edu.ec.
Cabrera, A. (2019). Valores políticos y sociales de católicos, evangélicos y personas sin religión en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7113729
Carrillo-Velarde, M. (2020). La ética y los valores en la educación superior. Dominio de Las Ciencias, 6(3), 1108–1117. https://doi.org/10.23857/DC.V6I3.1340
Casadiego-Duque, Y., Rojas, C., & Delgado-Sánchez, V. P. (2020). Relación entre el compromiso ético del Contador Público y la importancia de esta labor ante la sociedad. Sostenibilidad, Tecnología y Humanismo, 11(2), 97–106. https://doi.org/10.25213/2216-1872.99
Castillo, P., Puigdellivol, I., & Antúnez, S. (2017). El liderazgo compartido como factor de sostenibilidad del proyecto de comunidades de aprendizajes. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 43(1), 41–59. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100003
Chacón, L. (2014). Gestión educativa del siglo XXI: bajo el paradigma emergente de la complejidad. Omnia, 20(2), 150–161.
Chávez, G., & Martínez, B. (2011). Los profesores universitarios: entre la exigencia profesionaL y eL compromiso ético-social. SINÉCTICA, 2–13. http://www.sinectica.iteso.mx/index.
Chen-Quesada, E., Cerdas-Montano, V., & Rosabal-Vitoria, S. (2020). Modelos de gestión pedagógica: Factores de participación, cambio e innovación en centros educativos costarricenses. Revista Electrónica Educare, 24(2), 317–345. https://doi.org/10.15359/REE.24-2.16
Cruz, M., Pozo, M., Andino, A., & Arias, A. (2018). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación de los estudiantes. Etic@net. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación En La Sociedad Del Conocimiento, 18(2), 196–215. https://doi.org/10.30827/ETICANET.V2I18.11889
Durán, S., & Martínez, H. (2018). La ética en la práctica docente. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://doi.org/.html //hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1811etica-practica-docent
Farfán, M., & Reyes, I. (2017). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual. Gestión Educativa Estratégica y Gestión Escolar Del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje: Una Aproximación Conceptual. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/917
García, D. (2018). Concepciones y prácticas en formación ética de los formadores de maestros de la escuela normal superior de Manizales (Colombia). DIPÓSIT DIGITAL. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/117222
González, J., Llautong, A., Ramírez, C., Giovannetti, V., & Sánchez, A. (2018). Algunas experiencias de trabajo colaborativo como estrategia de innovación educativa en una Unidad Educativa Fiscal de Guayaquil, Periodo Lectivo 2017/2018. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 96, 1–145.
Hasek de Bermúdez, S., & Ortiz-Jiménez, L. (2021). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional En Ciencias Sociales. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/1086
Izarra, D. (2019). Actitudes de docentes y estudiantes de postgrado en educación. Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativas., 55, 117–129. https://doi.org/10.46583/EDETANIA_2019.55.423
Marín, M. (2018). Estrategias Gerenciales Axiológicas que permitan fortalecer la ética profesional del docente de la Unidad Educativa “Barrera” Núcleo Libertador del Estado de Carabobo. In Universidad de Carabobo.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Mejoramiento Pedagógico. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/mejoramiento-pedagogico/
Montero, E. (2015). Evaluación de la metodología aplicada al modelo de evaluación de desempeño de la Dirección Regional de Trabajo y Servicio Público de Loja “Ministerio del Trabajo” año 2014. UTPL, 1–109.
Moreno, M., & Wong, H. (2018). Relación de las habilidades directivas y satisfacción laboral en la empresa Chicken King. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 2–17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?
Palacios, G. (2017a). La práctica de ética y valores de los docentes, su incidencia en la formación profesional de los estudiantes de la Facultad de Filosofía, Universidad Central del Ecuador. RUA. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/73936
Patiño, W. (2015). La Propuesta de Francisco de Asís como alternativa de vida, ante la crisis de sentido de hoy. Revista El Ágora, 559–571.
Hasek de Barbúdez, S. R., Ortiz Jiménez, L., Hasek de Barbúdez, S. R., & Ortiz Jiménez, L. (2021). Leadership: An opportunity for Educational Management. Revista Internacional de Investigación En Ciencias Sociales, 17(2), 405–416. https://doi.org/10.18004/RIICS.2021.DICIEMBRE.405
Piñón, J. (2014). Feuerbach: “Dios como esencia del hombre (Homo homini Deus).” Andamios, Revista de Investigación Social, 11(24), 191. https://doi.org/10.29092/uacm.v11i24.239
Reyes, O., & Hernández, G. (2019). Identifying and Including Core Human Values in University Training. Rev. Cubana Edu. Superior, 38(2), 1–15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000200017
Ramos, G., & López, A. (2019). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 45(3), 185–199. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300185
Hasek de Barbúdez, S. R., Ortiz Jiménez, L., Hasek de Barbúdez, S. R., & Ortiz Jiménez, L. (2021). Leadership: An opportunity for Educational Management. Revista Internacional de Investigación En Ciencias Sociales, 17(2), 405–416. https://doi.org/10.18004/RIICS.2021.DICIEMBRE.405
Piñón, J. (2014). Feuerbach: “Dios como esencia del hombre (Homo homini Deus).” Andamios, Revista de Investigación Social, 11(24), 191. https://doi.org/10.29092/uacm.v11i24.239
Reyes, O., & Hernández, G. (2019). Identifying and Including Core Human Values in University Training. Rev. Cubana Edu. Superior, 38(2), 1–15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000200017
Rodríguez, E. (2016). Valores éticos y gestión educativa. Revista Conrado. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/417
Rodríguez, L., Escobar, M., Aveiga, V., & Ulbio, D. (2019). Estrategia de Formación y Desarrollo de la Competencia Docente llamada Gestionar la Orientación Educativa Familiar, en la Educación Básica Superior. Información Tecnológica, 30(6), 277–288. https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000600277
Rodríguez, M., García, W., & Fuentes, C. (2020). Valores éticos y emociones desde el desarrollo de metodologías activas en la formación docente. Revista Scientific, 5, 229–246. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.11.229-246
Rosales, G. (2021). Ética docente y del cuidado en la educación. RICSH Revista Iberoamericana de Las Ciencias Sociales y Humanísticas, 10(19), 284–306. https://doi.org/10.23913/RICSH.V10I19.243
Samour, H. (2014). El pensamiento de Sócrates 470-399. Revista UTEC. http://repositorio.utec.edu.sv:8080/xmlui/handle/11298/310
Sánchez, M., & Delgado, J. (2020). Gestión Educativa en el desarrollo del aprendizaje en las Instituciones Educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 1819–1838. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V4I2.196
Sanz, R., & Hirsch, A. (2016). Ética profesional en el profesorado de educación secundaria de la Comunidad Valenciana. Perfiles Educativos, 18(1), 1–18.
Solano, A., Bolaños, O., & Monge, I. (2021). Indicadores de gestión comunitaria: aportes desde la mirada de las personas directoras de instituciones educativas. Revista Innovaciones Educativas, 23(34), 130–149. https://doi.org/10.22458/IE.V23I34.3558
Soto, G. (2005). El De Magistro San Agustín: una posible lectura desde la relación filosofía y educación. Revista Folios, 22, 11–19. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345955979002.pdf
UNESCO. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2020: Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. UNESCO, 1–458. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374817
Wong, J., Samillán, G., Huaman, E., & Limaylla, A. (2021). Impacto delCivid-19 en la formación y práctica de valores del profesional de enfermería. Revista Cubana de Educación Superior, 1–15.