Espsñol Inclusive leadership strategies to strengthen the inclusive practice of teachers in the city of Guayaquil - Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3549

Keywords:

competencies, diversity, approach, strategy, inclusive practice, leadership

Abstract

This article is oriented to the analysis of inclusive leadership strategies used by teachers in their daily work. The study was conducted in the educational units Río Marañón and Unidad educativa Juan Diego Cuauhtlatoatzin in the city of Guayaquil-Ecuador. Among the objectives of this research are to determine which inclusive leadership competencies are applied in the classroom and to identify the characteristics of a correct dynamic management of teaching and learning processes in diversity. The methodology is projective-propositional with a quantitative approach; the design is non-experimental. The results show that the majority of teachers, within their functions, have some shortcomings in incorporating factors of inclusiveness in their curriculum, for example, the use of support resources to prevent barriers to student learning. In addition to this, there are also failures in management leadership, as it is not in line with the needs of inclusive learning. A correct diversification of the objectives of respect for diversity and the development of inclusive competencies with the improvement of the professional profile of teachers is therefore recommended, with the use of a guide of inclusive leadership guidelines that contains guidelines for the monitoring of teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta , O. S. (2018). scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11692006000100019&script=sci_abstract&tlng=es. Revista latinoamericana de Enfermería . Obtenido de http://old.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11692018000100609&script=sci_arttext&tlng=es

Baena-Pozo , G. (2019 ). Metodología de la Investigación . Ciudad de México : Grupo Estatal Patria .

Carrillo-Sierra, S. M., Forglony-Santos , J. O., y Rivera-Porras , D. A. (2018 ). Prácticas pedagógicas frebte a la Educación Inclusiva desde la perspectiva del docente. Revista Espacios. Obtenido de https://www.revistaespacios.com/a18v39n17/a18v39n17p15.pdf

Chiavenato, I. (2000). Administración de Recursos Humanos (Quinta ed.). (L. S. Arévalo, Ed.) Bogotá, Colombia: McGraw-Hill Interamericana . Recuperado el 09 de septiembre de 2017

Gallego-Condoy , M., Gallegos Navas , M., & Duchi , A. (2020). La participación de la familia de los estudiantes con discapacidad en la universidad. Estudios Pedagógicos XL VI, N° 3; 141-149.

García-Santana , I. (2017 ). Materiales Montessori: una propuesta de interacción educativa en Educación Infantil . Facultad de Ciencias de la Educación/ Universidad de las Palmas de la Gran Canaria .

Medina-Montesdeoca , A. (2020 ). Incidencia del clima organizacional en el desempeño docente de la Unidad Educativa Particular Santo Domingo de Guzmán. Obtenido de Programa de Maestría en Desarrollo : https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/5611/1/T2266-MDTH-Medina-Incidencia.pdf

Mendoza-Aedo, A. H. (2011). Relación entre clima institucional y desempeño docente en instituciones educativas de inicial de la red N°9 - Callao. Lima, Perú: Universidad San Ignacio de Loyola. Recuperado el 05 de septiembre de 2017, de https://goo.gl/Bwn3eY

Paredes-Fernández, B. (agosto de 2011). La relación entre el clima laboral y el desempeño docente dentro del aula, en el nivel preescolar. Estado de México, México: Tecnológico de Monterrey. Recuperado el 05 de septiembre de 2017

Pérez, R. (2004). Administración de recursos humanos. La Habana, Cuba. Recuperado el 30 de agosto de 2017

Piccione, V. (2016 ). Necesidades educativas actuales de los jóvenes y enfoques innovadores en la enseñanza . Obtenido de Revista de Psicología y Educación : http://www.revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/140.pdf

Ramaciotti , D. P. (2020 ). Glosario de referentes conceptuales asociados a la motivación en el deporte . Tekman Education .

Reviriego-Romero , M. (2020). Colegio Santa Marìa Assumpta. Obtenido de Necesidades formativas de los directores escolares : https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/56740/RPIET_31.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Reyes-Román , D. (2018). Procesos inclusivos en niños y niñas del Cantòn Machala- El Oro- Ecuador . Obtenido de Tesis doctoral. Universidad A Coruña. Facultad de Ciencias de la Educaciòn. : https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/21663/ReyesRoman_DorindaMireya_TD_2018.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Silva-Murillo, R. (2016). Característica de los sistemas en las organizaciones perspectivas . Universidad Católica Boliviana San Pablo. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4259/425942159009.pdf

Torres , M., & Salazar , F. (2017 ). Métodos de recolección de datos para una investigación . Boletín Electrónico N° 3 . Obtenido de https://fgsalazar.net/LANDIVAR/ING-PRIMERO/boletin03/URL_03_BAS01.pdf

UNESCO . (1994). Conferencia Mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad . Obtenido de Organizaciòn de las Naciones Unidas para la Ciencia y la Cultura: https://sid.usal.es/idocs/F8/8.4.2-1366/8.4.2-1366.pdf

Wilson, J. (1992). Casa del libro. Obtenido de https://www.casadellibro.com/libro-como-valorar-la-calidad-de-la-ensenanza/9788475098227/151160

Published

2022-07-19

How to Cite

Barre-Bustamante, J. (2022). Espsñol Inclusive leadership strategies to strengthen the inclusive practice of teachers in the city of Guayaquil - Ecuador. Cátedra, 5(2), 98–112. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3549

Issue

Section

Evaluación del desempeño docente