Pedagogies of solidarity: service-learning model for social transformation. A view from the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.4015

Keywords:

Service learning, solidarity pedagogies, social transformation, Universidad Surcolombiana

Abstract

The accelerated changes currently experienced by societies in general have significantly affected the educational field, causing the expiration of conventional educational paradigms, conceiving the rethinking of their theoretical and practical nature as an imperative need in the educational system.  Therefore, and as an alternative to face these new learning needs, the objective of this research was to analyze the usefulness of solidarity pedagogies from the perspective of the university as a model of service learning for social transformation. In order to respond to the stated objective, a qualitative type of research was used, with descriptive scope and documentary type design, based on primary documentary sources, the technique of review and analysis of the information collected was used to support the theoretical bases of this research. Among the most important findings, it can be mentioned that those pedagogies that are applied from the principle of solidarity contribute to form people more committed to make significant contributions to the society in which they develop. Finally, it was concluded that solidarity pedagogies are innovative forms of learning oriented to the service of society, originated from the need to achieve an alternative that promotes social growth and development; they are models of intervention that not only promote social progress, but also improve the quality of education and the formation of values and principles in those involved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abal de Hevia, I. (2016). Aprendizaje servicio solidario: una propuesta pedagógica innovadora. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje y Servicio, 2, 3-32. https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/RIDAS2016.2.2

Albuquerque, P. P. D. (2019). Economía Social y Solidaria: la necesidad de una pedagogía solidaria para contrarrestar la ambigüedad y la incertidumbre económica. AREAS. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 39/2019, Economía Social y Cooperativismo en América Latina, una revisión interdisciplinar, pp. 45-51. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/89167/1/408421-Texto%20del%20art%C3%ADculo-1371491-1-10-20191230.pdf

Amariles-Mejía, C. (2015). Acerca de las concepciones y prácticas de la educación en el sector solidario de Medellín, Colombia. Cooperativismo & Desarrollo, 23(106), 7-23. http://dx.doi.org/10.16925/co.v23i106.1125. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/co/article/view/1125

Arboleda, O. y Lopera, L. (2011). Concepciones y prácticas sobre pedagogía y educación cooperativa y solidaria. Desisio. Saberes para la acción en educación de adultos. 29, mayo-agosto 2011. Pp. 56-61. https://www.crefal.org/decisio/images/pdf/decisio_29/decisio29.pdf

Arratia Figueroa, A. (2008). Ética, solidaridad y" aprendizaje servicio" en la educación superior. Acta bioethica, 14(1), 61-67. https://scielo.conicyt.cl/pdf/abioeth/v14n1/art08.pdf

Bentancor, C. y Cabrera, M. (2006). Al Encuentro de una pedagogía solidaria en el medio rural. En: Heuguerot, C. y Caamaño, C. (Coord.) Estudios en docencia: rutinas y rupturas. Primeras roducciones de la Red Latinoamericana de Estudios en Docencia. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad de la República de Uruguay. https://www.fhuce.edu.uy/images/Educaci%c3%b3n/Heuguerot-Caamao_WEB-completo.pdf#page=60

Blandon W., y Niño, D. (2009). Consenso para la búsqueda y consolidación del modelo en pedagogía solidaria. Trabajo de grado. Universidad de la Gran Colombia, Colombia. https://repository.ugc.edu.co/bitstream/handle/11396/829/CONSENSO%20PARA%20LA%20BUSQUEDA%20Y%20CONSOLIDACION%20DEL%20MODELO%20EN%20PEDAGOGIA%20SOLIDARIA.pdf?sequence=1

Buxurrais, M. (1998). Educar para la solidaridad. ACSUR Las Segovias. IberLibro. https://www.academia.edu/1532046/Educar_para_la_Solidaridad

Cotán, A. (2019). Resiliencia en la educación: factores protectores ante la adversidad en el alumnado con discapacidad. En: Cotán Fernández, A. (Ed.) Nuevos paradigmas en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Einhoven, The Netherlands, Adaya Press. https://bit.ly/3xwSYZv

Díaz, A. (2020). Justicia social, reconocimiento y solidaridad. Sobre la actualidad de la pedagogía de Paulo Freire. DOSSIER Revista del IICE 48 167-179. doi: 10.34096/iice.n48.10209

Fernández, M. (2005). La tarea docente como intervención solidaria: en búsqueda del sentido de la pedagogía de la diferencia. http://bibliotecadigital.academia.cl/xmlui/handle/123456789/1650

Fernández, Y. y Martínez, MªJ. (2016). Cuando sentimiento y acción confluyen en la práctica educativa. Alianzas entre EpD y ApS para una ciudadanía global. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje y Servicio, 2, 111-138. DOI10.1344/RIDAS2016.2.6

Flores, J. (2014). Pedagogía, solidaridad y transformación social. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 53, p. 59-74, jul./set. 2014. Editora UFPR. DOI: 10.1590/0104-4060.36581

Fuentes Cómbita, J. D. J., Gómez Gómez, T., y Osorio Cardona, R. (2018). Educación transformadora desde el pensamiento crítico y la pedagogía solidaria de la Universidad La Gran Colombia. https://repository.ugc.edu.co/bitstream/handle/11396/5561/EDUCACI%c3%93N%20TRANSFORMADORA%2016-05-10-3-21.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Gallardo, D. (2019). Escala de medida de Responsabilidad Social en el contexto universitario: una triple visión basada en competencias, formación y participación del estudiante. Estudios Gerenciales, 35 (151), 159-177. http://doi.org/10.18046/j.estger.2019.151.3138

García, A. y Mendía, R. (2015). Acompañamiento Educativo: El rol del educador en Aprendizaje y Servicio Solidario. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 19, núm. 1, enero abril,pp. 42-58. Universidad de Granada, Granada, España.

Gavrila, M. (2018). A New Direction in University Teaching. Between Solidarity, Complexity and Media Education. Italian Journal of Sociology of Education, 10(2), 57-75. http://ijse.padovauniversitypress.it/2018/2/5

Gezuraga, M.; Herrero, M.A. (2017). El aprendizaje servicio en universidades de Buenos Aires: avanzando hacia su institucionalización. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 3, 4-22. https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/RIDAS2017.3.2/21586

Guzmán Aguilar, R. M., Vázquez, J. A., & Escamilla Ortiz, A. (2020). Cambio de paradigma en la educación. Cirujano general, 42(2), 132-137. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-00992020000200132

Haker, H. (2014). Nueva reflexión sobre la solidaridad y la justicia. Concillium, 354, número monográfico: Vivir en la diversidad. https://www.revistaconcilium.com/wp-content/uploads/2019/pdf/354.pdf

Imen, P. (2021). Hacia una pedagogía de la solidaridad: tendiendo puentes entre el cooperativismo y la educación. Revista Idelcoop. N| 233. Sección: Educación y Cooperativismo. 157-174pp. https://www.idelcoop.org.ar/sites/www.idelcoop.org.ar/files/revista/pdf/233_revista_completa_ok.pdf

Lamas, H. (2016). La pedagogía de la alternativa. Revista de Investigación Apuntes Psicológicos. Volumen 1, Número 2. Universidad Peruana Unión. ISSN: 2415-0606. https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/ri_apsicologia/article/view/869

Lugo, M. y De-Juanas, A. (2020). Participación social y solidaria estudiantil en la universidad: el punto de vista del profesorado. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. Vol. 24, Nº3. DOI: 1030827/profesorado.v24i3.11560

Magill, K. R. & Rodriguez, A. (2021). Teaching as intellectual solidarity. Critical Education, 12(1), 1-21. https://ices.library.ubc.ca/index.php/criticaled/article/view/186451

Meirieu, Ph. (2022). El futuro de la Pedagogía. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 69-81. https://doi.org/10.14201/teri.27128. https://www.torrossa.com/it/resources/an/5031570#

Montes, V., Ressel, A., Silva, N. y Coppini, V. (2005). “Nuevas formas pedagógicas para la formación, capacitación e información en organizaciones de la economía social y solidaria”. Programa de Colaboración Académica entre la Unión Europea y América Latina. ALFA. Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Morales, M., Morales, E., Urtusuastegui, E. y Rosete, J. (2022). “Ponerse en los zapatos del estudiante”. Una experiencia docente de aprender y enseñar en diálogo. Desisio. Saberes para la acción en educación de adultos. 56, enero-abril 2022. Pp. 46-54. https://www.crefal.org/decisio/images/pdf/decisio_56/decisio_56_completo.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, [2018]). Plan de Acción 2018-2028. III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe. IESALC.

Páez-Granja, R. y Martínez-González, AB. (2019). Innovación educativa y su incidencia en el profesorado. Revista Cátedra, 2(3), 83-103. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/1803

Pastore, R. (2017). Reflexiones sobre educación universitaria en economía social y solidaria: apuntes para el debate desde una práctica de democratización universitaria. En: Coraggio, J. L. (editor). Miradas sobre la economía social y solidaria en América Latina. Ediciones UNGS. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20210325054604/Miradas-sobre-la-economia-social.pdf

Ramos, M. L. y Centurión, Á. J. (2018). Programa socio-educativo de aprendizaje y servicio solidario para mejorar el nivel de conciencia social en estudiantes universitarios - Rev. Tzhoecoen 2018 VOL. 10 / Nº 1, ISSN: 1997-8731. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/tzh/article/view/782/pdf

Rodríguez, C. O. (2019). Hacia una pedagogía solidaria en una ciudad cualquiera:¿ Quién habla?¿ Quién escucha?. Trenzar. Revista de Educación Popular, Pedagogía Crítica e Investigación Militante (ISSN 2452-4301), 1(2), 118-129. https://revista.trenzar.cl/index.php/trenzar/article/view/8

Tapia, M. N. (2000). La Solidaridad como Pedagogía. Buenos Aires, Argentina: Ciudad Nueva.

Tapia, M. N. (2006). Aprendizaje y servicio solidario: algunos conceptos básicos. Buenos Aires, Argentina: Programa Nacional Educación Solidaria. http://www.ucv.ve/uploads/media/Aprendizaje_y_servicio_solidario_M_.Nieves_Tapia.pdf

Tapia, M. N. (2010). La propuesta pedagógica del "Aprendizaje-Servicio": una perspectiva latinoamericana. Tzhoecoen, revista científica, n.5, p.23-43. http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/uami/sabi/Aprendizaje_y_servicio/pdfs/La_propuesta_pedagogica_del-Aprendizaje_servicio-_una_perspectiva_latinoamericana.pdf

Tapia, M. N. (2012). La solidaridad como pedagogía: la propuesta del “aprendizaje-servicio”. STUDIUM EDUCATIONIS-Rivista semestrale per le professioni educative, (1), 23-36. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/studium/article/view/578

Tapia, M.R. y Peregalli, A. (2020). Aprender, servir y ser solidarios en tiempos de pandemias. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 10, 49-61. DOI10.1344/RIDAS2020.10.5 https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/33106/32706

Urdapilleta Carrasco, J. (2019). Fortalecimiento de la responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de la economía social y solidaria. Perfiles educativos, vol. XLI, núm. 164, pp. 171-185, 2019. Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. DOI: https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.303.661 https://www.redalyc.org/journal/132/13271594011/html/

Zambrano, A. (2022). Cuestiones filosóficas de la pedagogía en las ciencias de la educación en Francia. Praxis y Saber, 13(32), e13836. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/13836/11346

Zarzuela, A. y García, M. (2020). Comprendiendo el encuentro entre significados del Aprendizaje y Servicio crítico en contextos comparados. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(1), 57-77. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000100057

Published

2023-01-25

How to Cite

Pirela-Hernández, A., Perdomo-Guerrero, C. ., & Rodríguez-Villasmil, B. . (2023). Pedagogies of solidarity: service-learning model for social transformation. A view from the university. Cátedra, 6(1), 92–109. https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.4015

Issue

Section

Education and inclusion