In bioethical criteria in demonstrative and experimental practices with animals in the Career of Pedagogy in Chemistry and Biology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v7i1.5203

Keywords:

animals, bioethics, bioethical principles, didactic material, demonstrative practices

Abstract

Demonstrative and experimental studies with animals over time have been part of the practical teaching of different contents that have contributed to the biological, medical and pharmacological sciences. However, progress in scientific and educational activity has brought with it bioethical difficulties from the academic perspective in the importance of using animals to consolidate theoretical knowledge and from the bioethical-legal perspective in the requirement of good animal management. The objective of the research was to analyze the application of bioethical criteria in demonstrative and experimental practices that use animals in the Pedagogy of Experimental Sciences in Chemistry and Biology. The study had a qualitative-descriptive approach. The interview technique was applied to three laboratory professionals and to an external teacher expert in animal practices.  In addition, laboratory observation was carried out using an observation card with nine indicators and four dimensions in 32 practices with animals. A structured survey of 11 questions was also applied. These instruments were applied to a population of 155 students in their third, fourth and eighth semesters. The survey, interview and observation form were validated by three expert teachers. The results indicated that 68.75% of the practices work with dead individuals, 21.87% with insect vivisection and 9.38% with preserved exotic animals.  In conclusion, most of the practices (78.13%) are in accordance with the framework of the Bioethical Regulations set forth at national and international level and have taken care of animal welfare, avoiding unnecessary sacrifice of animals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, M. (Comunicado personal, septiembre 10, 2021).

Arias, F., León, E., Reyes, L. (2015). Percepción del uso de animales de laboratorio para docencia de Licenciatura en Farmacia. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/600/300

Cardozo, C y Mrad, A. (2008). Ética en investigación con animales: una actitud responsable y respetuosa del investigador con rigor y calidad científica https://www.researchgate.net/publication/46164520_Etica_en_investigacion_con_animales_Una_actitud_responsable_y_respetuosa_del_investigador_con_rigor_y_calidad_cientifica

Comité Asesor Bioética (2009). Principio Bioéticos en animales. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/2062/1802

Comité Institucional de Cuidado y Uso de Animales (2021). https://www.javeriana.edu.co/documents/17504/4840380/IN-P13-POE21+Procedimiento+Operativo+Est%C3%A1ndar+Sujeci%C3%B3n+en+animales+de+laboratorio/e490e82b-1889-4a93-bfcb-ebddf80d7095?version=1.0

García, C., Mejías, I., Castillo, M. (1999). Origen e historia de la disección anatómica. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02551999000200016

Gavilánez, M. (30-31 de marzo de 2023) Primer Curso de Investigación y Bioética en Experimentación Animal [Resumen de la presentación de la Conferencia]

Gil D., Carrascosa J., Martínez F. (2000) Una disciplina emergente y un campo específico de investigación. En J. Perales y P. Cañal (coords.) Didáctica de las Ciencias Experimentales. Alcoy. Editorial Marfil.

González E. (1992) ¿Qué hay que renovar en los Trabajos Prácticos? Enseñanza de las Ciencias 10 (2), 206-211.

Granado, V. (2016). Estudios experimentales. https://sintesis.med.uchile.cl/index.php/profesionales/informacion-para-profesionales/medicina/condiciones-clinicas2/otorrinolaringologia/1093-7-01-3-024

Hernández, M y Fuentes, V. (2018). Ley Orgánica de Bienestar Animal (LOBA) en Ecuador. https://revistes.uab.cat/da/article/view/v9-n3-hernandez-fuentes/pdf_11

La Rosa, E, (2012). Bioética. Medicamentos, conflicto de intereses y control de calidad. https://www.redalyc.org/pdf/5336/533656141016.pdf

Martínez-Hidalgo, M. (2021) ¿Existen alternativas a los experimentos con animales? Revista de Biología y Desarrollo, 51, 81-97. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/207932

Montemayor, G. (2006). El significado de la práctica de disección para los estudiantes de Medicina. file:///C:/Users/PC/Downloads/El_Significado_de_la_Practica_de_Disecci.pdf

Nicasio, M., Bermúdez, V. y Salvador, G. (27 de octubre de 2021).Enfoques y Experiencia de la docencia de posgrado destinada al cuidado y buen uso de animales de laboratorio [ Resumen de presentación] II Reunión Científica Internacional; VII Reunión Científica Regional; VI Congreso Nacional de Ciencia y Tecnología de Animales de Laboratorio.

Ortiz, G. (2016). Víctimas de la educación. La ética y el uso de animales en la educación superior. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602016000100147

Rojas, Y. (2021). Dejando huellas. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/bitstream/handle/001/3427/Premio%20a%20la%20Investigaci%C3%B3n%20e%20Innovaci%C3%B3n%20Educativa_Experiencias%202021.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=18

Romero-Reveron R. Andreas Vesalius (2007). Fundador de la Anatomía Humana Moderna. Int J Morphol, 25: 847-50.

Varcellini, M y Príncipi, G. (2021). Analgesia, Anestesia y Eutanasia en animales de experimentación. Ciencia y Bienestar de los Animales de Laboratorio (235-252). Universidad de la Plata.

Vargas, B., Ambriz, D., Navarro, M., Trejo, A., Rodríguez, G., y González, M. (2018). Manejo de Animales de Bioterio de la UAM-I. Universidad Autónoma Metropolitana, 1 ed.

Vargas, J. (2023). I Curso de Investigación y Bioética en Experimentación animal. Universidad Central del Ecuador.

Vilches, M. y Zurita, M. (2014). La experimentación animal. https://core.ac.uk/download/pdf/19577017.pdf

Zurita, J., Márquez, H., Miranda, G., Villacís, M. (2018). Estudios experimentales: diseños de investigación para la evaluación de intervenciones en la clínica. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-91902018000200178RevAlergMex. 2018;65(2):178-186.

Published

2024-01-22 — Updated on 2024-01-30

Versions

How to Cite

Murillo-Cumbal, M. ., Velasco-Chaluisa, A., & Pérez-Alarcón, E. (2024). In bioethical criteria in demonstrative and experimental practices with animals in the Career of Pedagogy in Chemistry and Biology. Cátedra, 7(1), 129–151. https://doi.org/10.29166/catedra.v7i1.5203 (Original work published January 22, 2024)

Issue

Section

Biología y Química