Intrinsic motivation and its impact on the academic performance of university students in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v7i1.5431

Keywords:

academic performance, strategies, gamification, intrinsic motivation, university education

Abstract

Education is currently immersed in a changing world, which supports the importance of implementing different strategies that prioritize the interests and encourage intrinsic motivation of students to achieve educational goals through the use of innovative techniques and strategies such as gamification, with the purpose of acquiring knowledge in a more active, participatory, autonomous and dynamic way. In this way, the development of skills and abilities that contribute significantly to the improvement of academic performance will be enhanced. In order to go deeper into this topic, the research was proposed with the objective of developing intrinsic motivation through gamification strategies, evidencing its incidence on the academic performance of students in the second semester of the Pedagogy Career of a university in Ecuador. The study was developed under a quantitative approach, with a quasi-experimental method of correlational type, approaching a sample of 129 students, divided into two groups, a control group with 65 members and an experimental group with 64. The information was collected through the application of a pretest and a posttest that led to the design of a proposal implemented to the experimental group. The main results showed that intrinsic motivation developed with gamification activities is positively related to academic performance, since it is a fundamental contribution to the integral preparation of university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, L., y De la Cruz, G. (2018). La universidad cercada, el currículum oculto de la Universidad Latinoamericana. Debates en Evaluación y Curriculum, 3(3), 468-480. doi:https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/B021.pdf

Alemán, M., Navarro, O., Suárez, R., Izquierdo, Y., & Alemán, T. (2018). La motivación en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas. Rev. Med. Electrón., 40(4), 1257-1270. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000400032&lng= es.

Álvarez, A., y Polanco, N. (2019). La gamificación como experiencia de aprendizaje en la educación. Revista Tecnólogica-Educativa Docentes 2.0., 17(1), 1-5. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/30/61

Aranda, M. y Caldera, J. (2018). Gamificar el aula como estrategia para fomentar las habilidades socioemocionales. Educ@rnos, 31(15), 25-40. https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2018/09/articulo-maria-guadalupe.pdf

Barrientos, E., Vildoso, J., & Ramos, J. (2019). Las metodologías, la motivación intrínseca y el rendimiento de los estudiantes de la Facultad de Educación de la UNMSM. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(Edicion Especial, 13), 1-24. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=20077890&AN=137409072&h=heDyTaLitROqjmpWCTvGxMdxD4bpKy2XBqhrYi03vCm8zFr5Iyg4cb6hiY0deJpt1Rp9fWyr3JZEzAqnQix%2BHg%3D%3D&crl=c

Bernate, J. y Guativa, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 141-154. doi:https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599937

Carrión, E. (2018). El uso de la gamificación y los recursos digitales en el aprendizaje de las ciencias sociales en la educación superior. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 6, 1-14. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/340828/431612

Castro, R., Saldaña, O., y Bustamante, N. (2020). Principios psicológicos cognitivos viables en la praxis educativa. Delectus, 5(2), 29-38. doi:https://doi.org/10.36996/delectus.v5i2.181

Chacón, R., Zurita, F., Martínez, A., Olmedo, E., & Castro, M. (2018). Healthy Habits, learning process, and academic achievement in adolescents: A cross-sectional study. Nutrients, 10(15), 1566. Obtenido de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30360502/

Choudhury, S. y Pattnaik, S. (2020). Emerging themes in e-learning: a review from the stakeholders’ perspective. Computers & Education. 144(44), 1-20. doi: http://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103657

Corchuelo, C. (2018). Gamificación en educación superior: experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula. EDUTEC: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63(6), 1-13. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/927/pdf

Escribano, E. (2020). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 1-25. https://www.redalyc.org/jatsRepo/440/44055139021/html/index.html

Fiallos, G. (2021). La Correlación de Pearson y el proceso de regresión por el Método de Mínimos Cuadrados. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 2491-2509. doi:https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/466/573

Fischer, C., Malycha, C., & Achafmann, E. (2019). The Influence of Intrinsic Motivation and Synergistic Extrinsic Motivators on Creativity and Innovation. Frontiers in Psycology, 10(137), 1-15. doi:https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00137

Fonseca, F., Navarro, I., Villagrasa, S., Redondo, E., & Valls, F. (2018). Sistemas de Visualización Gamificados para la mejora de la Motivación Intrínseca en Estudiantes de Arquitectura. Proceedings of the CINAIC, 41(13), 209-214. https://www.researchgate.net/profile/David-Fonseca-3/publication/32004115 2_Sistemasde_Visualizacion_Gamificados_para_la_mejora_de_la_Motivacion_Intrins eca_en_Estudiantes_de_Arquitectura_-_Gamified_Visual_Systems_for_improving _the_Intrinsic_ Motivation_

Fuentes, E., Perales, R., & Navarrete, H. (2019). Estudio cualitativo sobre el uso de la gamificación en Educación Superior para promover la motivación en el alumnado. Aula de encuentro, 21(2), 5-26. doi:http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/5117

Fuentes, M., del Mar, M., Carrasco, M., Jiménez, A., Martinez, A., Soler, A., & Vaello, T. (2018). El aprendizaje basado en juegos: experiencias docentes en la aplicación de la plataforma virtual" Kahoot". Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante, 1239-54.

García, T., & Pintrich, P. (1994). Regulación de la motivación y la cognición en el aula: El papel de los autoesquemas y las estrategias de autorregulación. Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203763353-6/regulating-motivation-cognition-classroom-teresa-garcia-paul-pintrich

Heredia, B., Pérez, D., Cocón, J., & Zavaleta, P. (2020). La Gamificación como Herramienta Tecnológica para el Aprendizaje en la Educación Superior. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 49-58. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.144

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6° ed. ed.). McGraw-Hill Education. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/ 2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investiga cion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación (1° ed. ed.). McGraw-Hill. Obtenido de http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292

Lorente, M. (2019). Problemas y limitaciones de la educación en América Latina. Un estudio comparado. Foro de Educación. 17(26), 1-23, 17(26), 1-23. http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/6133/Problemas%20y%20limitaciones%20de%20la%20educaci%c3%b3n%0

Manzano, A., Ortiz, A., Rodríguez, J., & Aguilar, J. (2022). La relación entre las estrategias lúdicas en el aprendizaje y la motivación: Un estudio de revisión. Rev. Espac., 43(29), 29-45. https://www.revistaespacios.com/a22v43n04/a22v43n04p03.pdf

Masso, J., Romero, M., Fonseca, L., & Gallego, A. (2021). Cuestionario de Motivación y Estrategias de Aprendizaje Forma Corta – MSLQ SF en estudiantes universitarios: Análisis de la Estructura Interna. Los Libertadores: Fundación Universitaria, 1(1), 1-8. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/4215/Masso_Juliana_2021.pdf?sequence=1

Oberti, A., & Bacci, C. (2020). Metodología de la Investigación. Buenos Aires, Argentina: F. d. Plata, Ed. AVirtual-FaHCE. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.11944/pp.11944.pdf

Ortiz, A., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e Pesquisa, 44(e173773), 1-17. doi:http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773

Ramírez, M., & Lugo, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en el marco de la innovación educativa. Comunicar, 65(8), 1-12. doi:https://doi.org/10.3916/C65-2020-01

Revelo, C. (2018). La gamificación como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: un mapeo sistemático de literatura. Lámpsakos, 19(31), 31-46. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/6139/613964506004/html/

Reyes, W. y Quiñonez, S. (2020). Gamificación en la educación a distancia: experiencias en un modelo educativo universitario. Apertura. 12(2), 1-19. doi: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-61802020000200006

Smiderle, R., Marqués, L., Coelho, J, Rigo, S. (2019). Studying the impact of gamification on learning and engagement of introverted and extroverted students. IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 5(1), 1-20. doi:https://doi.org/10.1109/icalt.2019.00023

Van der Wal, M., Beijaard, D., Schellings, G., Geldens, J. (2018). Exploring changes in student teachers´meaning-oriented learning. Journal of Education for Teaching, 45(1), 155–68. https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/121795896/Exploring_changes_in_student_teachers_meaning_oriented_learning.pdf

Virtanen, M., Haavisto, E., Kaariainen. M. (2018). Ubiquitous learning environments in higher education: A scoping literature review. Education and Information Technologies, 23(1), 985–98. https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-017-9646-6

Yigzaw, S., Jormanainen, I., & Tukiainen, M. (2019). Trends in the Role of ICT in Higher Education Knowledge Management Systems. Entramado, 19(5), 1-8. https://dspace.uef.fi/bitstream/handle/123456789/26458/Trends%20in%20the%20Role%20of%20ICT%20in%20Higher%20Education%20KMS_TEEM19.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-01-22 — Updated on 2024-01-30

Versions

How to Cite

Figueroa-Oquendo, A. (2024). Intrinsic motivation and its impact on the academic performance of university students in Ecuador. Cátedra, 7(1), 53–75. https://doi.org/10.29166/catedra.v7i1.5431 (Original work published January 22, 2024)