Implementación de la técnica de Lectura y Composición Cooperativa Integrada (CIRC) para mejorar la comprensión lectora de los alumnos de décimo año de Educación General Básica.

Autores/as

  • William Santiago Chuquiguanga Tenesaca Universidad Nacional de Educación
  • Genesis Milena Bravo Caguana

DOI:

https://doi.org/10.29166/kronos.v6i1.7693

Palabras clave:

Aprendizaje Cooperativo, Comprensión Lectora, Investigación Acción Exploratoria

Resumen

Education First (2022) y British Council (2015) afirman que existe una falta de cultura lectora en la población, lo que afecta tanto al inglés como a su lengua materna. Por lo tanto, el desarrollo de la comprensión lectora es
crucial para los estudiantes de inglés como lengua extranjera (EFL), ya que les permite acceder a fuentes primarias, ampliar su vocabulario y dominio del idioma, alcanzar el éxito académico y fomentar el aprendizaje permanente y el desarrollo personal. Por lo tanto, los docentes de EFL deben centrarse en mejorar las habilidades lectoras de sus estudiantes para aumentar su competencia en inglés (Casco y Mayorga, 2021). Por esta razón, el presente estudio buscó investigar cómo la técnica de Lectura y Composición Cooperativa Integrada (CIRC) afectó las habilidades de comprensión lectora de estudiantes de décimo grado en una escuela secundaria pública en Cuenca, Ecuador. El presente estudio empleó herramientas cuantitativas y cualitativas dentro del marco de la Investigación Acción Exploratoria.
Esto incluyó pruebas diagnósticas y sumativas, y reflexiones escritas, recopiladas antes y después de la intervención
CIRC. La investigación encontró que la técnica CIRC mejoró significativamente la comprensión lectora y motivó a
los estudiantes. Los métodos cooperativos, como la técnica CIRC, mejoran la comprensión lectora, la comunicación,
el pensamiento crítico, las habilidades académicas y las conexiones sociales entre pares, lo que la convierte en una
herramienta valiosa para los educadores.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Alvarez Llerena, C. L., & Ha, X. V. (2022). Exploring English language teaching in Ecuadorian sec

ondary schools: Teachers’ beliefs about the national curriculum reform. Language Related Research,

(5), 117-140. http://dx.doi.org/10.52547/LRR.13.5.5 DOI: https://doi.org/10.52547/LRR.13.5.5

Asrifan, A., & Raskova Octaberlina, L. (2021). The Cooperative Integrated Reading and Composition

(CIRC) Strategy in Teaching Reading Comprehension Teaching Comprehension. ScienceOpen Preprints.

https://doi.org/10.14293/s2199-1006.1.sor-.ppmy3fc.v1 DOI: https://doi.org/10.14293/S2199-1006.1.SOR-.PPMY3FC.v1

Ayu, Y. M., Suparman, U., & Putrawan, G. E. (2017). The Implementation of CIRC Technique to

Improve Students’ Reading Narrative Text in The Second Grade of Junior High School 7 Bandar

Lampung (Doctoral dissertation, Lampung University). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/123/article/

view/13966/pdf

Azhari, S. N., Cahyani, I., & Kirana, P. (2019). Application model cooperative integrated reading and

composition (CIRC) to improve reading comprehension skills of class V elementary school student.

International Journal of Science and Applied Science: Conference Series, 3(1). https://doi.org/10.20961/

ijsascs.v3i1.32452

British-Council. (2015). English in Ecuador An examination of policy, perceptions and influencing

factors. https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/English%20in%20Ecuador.pdf

Carrillo, N. M. R., Labre, M. G. P., & Valle, V. V. Y. (2019). The effects of cooperative learning on

reading comprehension. Explorador Digital, 3(3.1), 143-163. https://doi.org/10.33262/explorador

digital.v3i3.1.875

Casco, G. M. R., & Mayorga, J. I. M. (2021). Reading skill development through CLIL Methodology.

ConcienciaDigital, 4(3), 68-80. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v4i3.1702 DOI: https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v4i3.1702

Castillo, L. (2021 December 17). Ecuador, con bajo desempeño en lectura. El Comericio. Retrieved

from: https://www.elcomercio.com/tendencias/sociedad/ecuador-bajo-desempeno-lectura-ninos.html

Chunata, N. M. I., Espinosa, A. G. R., Silva, E. C. M., & Hernández, S. E. M. (2020). Modelo de apren

dizaje cooperativo del idioma inglés utilizando tecnologías de la información y comunicación. Con

cienciaDigital, 3(2), 55-68. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v3i2.1208 DOI: https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v3i2.1208

EF English Proficiency Index, Ecuador (2022). https://www.ef.com/wwen/epi/regions/latin-america/

ecuador/

EFL Ecuadorian Curriculum. (2016). In M. d. Ecuador, English as a foreign for subnivel superior (p.

.

Fang, Q., Liu, G., Hu, Y., Hu, Y., & Wang, J. (2022). A blended collaborative learning model aiming to DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/202214001017

deep learning. In SHS Web of Conferences (Vol. 140, p. 01017). EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/

shsconf/202214001017

Ghasemi, Z., & Baradaran, A. (2018). The Comparative effect of student team-achievement division

and cooperative integrated reading and composition on EFL learners’ speaking complexity. Interna

tional Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(3), 67-72. https://doi.org/10.7575/aiac. DOI: https://doi.org/10.7575/aiac

ijalel.v.7n.3p.67

Hasjaya, A., Sulkipli, M., Idris, I., Maryam, A., & Ahmad, R. E. (2022). The cooperative type cooperative

integrated reading and composition (CIRC) model is being used to enhance reading comprehension

skills. Journal of Learning Improvement and Lesson Study, 2(2), 32-36. https://doi.org/10.24036/jlils.

v2i2.27

Hayatina, M., & Fajrina, S. A. (2018). Cooperative integrated reading composition to improve pupils’

reading comprehension achievement and motivation. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers

and Teacher Education, 8(2), 29-37. https://doi.org/10.37134/jrpptte.vol8.no2.4.2018 DOI: https://doi.org/10.37134/jrpptte.vol8.no2.4.2018

Indiyani, D. (2018). The use of Jigsaw and Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC)

Method to Improve Reading Comprehension of Report Text of The Second Grade Students of SMK

Nu 06 Nualimin Weleri in The Academic Year of 2017/2018 [Master’s thesis]. http://e-repository.

perpus.iainsalatiga.ac.id/2121/

Jaramillo-Ponton, M. F., Vargas-Saritama, A. B., Cabrera-Solano, P., Rios, L. A. V., & Ojeda, A. Z.

(2019). Improving EFL reading habits in adolescent students from public high schools in Ecuador.

International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(10), 191-202. https://doi.

org/10.26803/ijlter.18.10.12

Legiawati, L. (2017). The CIRC technique in teaching reading comprehension on descriptive text.

Journal of English Education Program (JEEP), 4(1). http://dx.doi.org/10.25157/(jeep).v4i1.1873

Mahdahera, D. D. U., & Ridwan, I. (2023). EFL students’engagement in reading comprehension using

Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) technique. BAHTERA: Jurnal Pendidikan

Bahasa dan Sastra, 22(1), 1-7. http://dx.doi.org/10.21009/bahtera.221.01 DOI: https://doi.org/10.21009/bahtera.221.01

Nanda, D. W., & Azmy, K. (2020). Poor reading comprehension issue in EFL classroom among Indo

nesian secondary school students: Scrutinizing the causes, impacts and possible solutions. ENGLISIA:

Journal of Language, Education, and Humanities, 8(1), 12-24. https://doi.org/10.22373/ej.v8i1.6771 DOI: https://doi.org/10.22373/ej.v8i1.6771

Nurfaidah, S. (2018). Vygotsky’s legacy on teaching and learning writing as social process. LANGKA DOI: https://doi.org/10.31332/lkw.v4i2.1038

WI: Journal of the Association for Arabic and English, 4(2), 149-156. https://dx.doi.org/10.31332/lkw.

v4i2.1038

Rahma, D. (2017). The implementation of cooperative integrated reading and composition strategy to

improve the students’ ability in reading comprehension. Proceedings of the 2nd Annual International Sem

inar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL 2017). https://doi.org/10.2991/

aisteel-17.2017.25

Rahmasari, B., & Swasti, A. (2022). Teaching Reading Using CIRC Method. Journey: Journal of English

Language and Pedagogy, 5(2), 304–309. https://doi.org/10.33503/journey.v5i2.2080 DOI: https://doi.org/10.33503/journey.v5i2.2080

Ronalto, T., Dadi, S., & Karjiyati, V. (2021). Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran

(RPP) Menggunakan Model Cooperative Learning tipe Jigsaw Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas

V SD Negeri Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 32-43. https://doi.

org/10.33369/juridikdas.4.1.32%20-%2043

Sanita, S. (2019). The Effectiveness of Using Cooperative Integrated Reading and Composition

(CIRC) Technique to Improve Students’ Reading Comprehension on Recount Text at The Second Year

of SMPN 5 Parepare (Doctoral dissertation, IAIN Parepare). http://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/880

Smith, R., & Rebolledo, P. (2019). A Handbook for Exploratory Action Research. ELT Journal, 76(2).

https://doi.org/10.1093/elt/ccz025 DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccz025

Susilo, A., Mufanti, R., & Fitriani, A. (2021). Promoting EFL students’ critical thinking and self-voicing

through CIRC technique in Academic Writing courses. Studies in English Language and Education, 8(3),

-934. https://doi.org/10.24815/siele.v8i3.21149 DOI: https://doi.org/10.24815/siele.v8i3.21149

Umar Al Faruq, A. H., Sari, Y. A., & Puspita, N. (2020). Applying of Cooperative Integrated Reading

and Composition (CIRC) Strategy on Students’ Reading Comprehension. Anglophile Journal, 1(1),

-47. http://dx.doi.org/10.51278/anglophile.v1i1.80 DOI: https://doi.org/10.51278/anglophile.v1i1.80

Publicado

2025-08-28

Cómo citar

Chuquiguanga Tenesaca, W. S., & Bravo Caguana , G. . M. (2025). Implementación de la técnica de Lectura y Composición Cooperativa Integrada (CIRC) para mejorar la comprensión lectora de los alumnos de décimo año de Educación General Básica. Kronos – The Language Teaching Journal, 6(1), 38–50. https://doi.org/10.29166/kronos.v6i1.7693