Academic requirements for exercise by exception in the teaching process - Health Service
DOI:
https://doi.org/10.29166/odontologia.vol27.esp.2025-e6677Keywords:
Service Teaching, Training Practice, Medical Practice Management, Health Sciences, Training of ProfessionalsAbstract
Introduction: Professional practice in healthcare fields requires the possession of a title accrediting expertise. However, students are occasionally permitted to perform certain interventions on patients under the supervision of an accredited professional within the learning environment. Objective: To identify the necessary requirements of a regulation of clinical practices for the exercise by exception of the human resources in training of the four programs that make up the Faculty of Health of the University of Magdalena. Materials and Methods: Members of the teaching-service committee from the psychology, medicine, nursing, and dentistry programs of the University voluntarily participated. An assessment was conducted for each academic program regarding the delivery of teaching-learning processes, laboratories, and clinical and community formative practice; considering the technical-scientific, ethical, and procedural aspects undertaken by the students. Results: It was found that in the teaching experience within health programs, there is a clear difficulty in defining the type of professional practice imparted in the learning practice scenarios. Conclusion: It can be affirmed that the academic requirements for exceptional exercise in the teaching-service process within health programs have been defined and identified.
Downloads
References
Young P, Finn BC, Bruetman JE, Emery JDC, Buzzi A. William Osler: el hombre y sus descripciones. Rev Med Chil. 2012;140(9):1218–27. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872012000900018&lng=en&nrm=iso&tlng=en
Geffen L. A brief history of medical education and training in Australia. Med J Aust. 2014;201(S1). Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.5694/mja14.00118
Paredes M, Monsalve M. Relación Docencia - Servicio de un Programa Académico de Medicina: Un Diagnóstico de su Condición [Internet]. En: La investigación en contextos interdisciplinarios. Ciénaga, Colombia: INFOTEP; 2019. página 8–25.Disponible en: http://www.infotephvg.edu.co/cienaga/hermesoft/portalIG/home_1/recursos/libros-ies-infotep/28062020/capitulo1-libro.pdf
Schmotzer MS. Abraham Flexner and the reform of American medical education to 1915 [Internet]. 1979;Disponible en: https://scholarworks.montana.edu/xmlui/bitstream/handle/1/6055/31762100154457.pdf?sequence=1
Alfonso Roca MT, García Barbero M. La responsabilidad social de las facultades de Medicina. Una exigencia inaplazable para adaptarse a las necesidades de la población. Educ Médica. 2021;22(2):99–105. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1575181320301571
Oriol-Bosch A. De Flexner a Bolonia. Educ Médica. 2010;13(4):193–5. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132010000400001
Ministerio de Salud y Protección Social (Colombia). Decreto 2376 de 2010 [Internet]. Bogotá, Colombia: 2010. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/DECRETO 2376 DE 2010.pdf
Congreso de la República de Colombia. Constitución Política de Colombia [Internet]. Bogotá, Colombia: 1991. Disponible en: https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social (Colombia). Ley 100 de 1993 [Internet]. Bogotá, Colombia: 1993. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/ley-100-de-1993.pdf
Salazar-López R. La relación docencia-servicio. Colomb Med. 2010;41(3):202–5. Disponible en: https://colombiamedica.univalle.edu.co/index.php/comedica/article/view/705
Corte Constitucional (Colombia). Sentencia C-399 de junio 2 de 1999 [Internet]. Bogotá, Colombia: 1999. Disponible en: https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1999/C-399-99.htm
Presidencia de la República de Colombia. Decreto 3050 de 1997 [Internet]. Bogotá, Colombia: 1997 [citado 2022 feb 6]. Disponible en: https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=7400
López-Calva M. Ética profesional y complejidad. Los principios y la religación. Perfiles Educ. 2013;35(142):1–10. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982013000400020
Ministerio de Educación Nacional (Colombia). Decreto 1330 de 2019 [Internet]. Bogotá, Colombia: 2019. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-387348_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional (Colombia). Modelo de evaluación de la docencia servicio para el desarrollo de programas académicos en salud [Internet]. 2021. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-403336_Documento_00.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social (Colombia). Ley 1438 de 2011 [Internet]. Bogotá, Colombia: 2011. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/LEY 1438 DE 2011.pdf
Ávila-Morales J. La deshumanización en medicina. Desde la formación al ejercicio profesional. IATREIA. 2017;30(2):216–29. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/iatreia/article/view/26067
Lascariz-Jiménez G. Mala praxis Responsabilidad del profesional en medicina. Med Leg Costa Rica. 2000;17(1–5). Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-00152000000100005
Quiñones-Mosquera WA, Mancilla-Lozano JT, Ramírez-Pardo EH. Diseño de propuesta del sistema de información para la relación docencia- servicio del programa de enfermería de la Universidad de Cundinamarca 2016 [Internet]. 2017;Disponible en: https://repositorio.ucundinamarca.edu.co/handle/20.500.12558/788
Carvajal-Hermida EY, Pérez-Giraldo B, Sánchez-Herrera B. Fortalecimiento de las alianzas docencia-servicio para el avance de la enfermería en Colombia. Gerenc y Políticas Salud. 2017;16(32). Disponible en: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/gerepolsal/article/view/19885
Rodríguez-Silva H. La relación médico-paciente. Rev Cuba Salud Pública. 2006;32(4):1–3. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000400007
Jaramillo-Ángel CP, Vélez-Álvarez C, Giraldo-Osorio A, Valentín Arboleda-Isaza. Escenarios de práctica formativa en el modelo de salud colombiano. Rev Cuba Educ Médica Super. 2020;34(3):1–17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Congreso de la República de Colombia. Ley 1164 de 2007 [Internet]. Bogotá, Colombia: 2007. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/LEY 1164 DE 2007.pdf
Contreras-Fajardo GM. Percepciones de los estudiantes del programa de optometría del Área Andina - Bogotá, sobre el aprendizaje que obtienen del currículo oculto en la relación docencia servicio [Internet]. 2017;Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/63976
Vélez Álvarez C, Jaramillo Ángel CP, Giraldo Osorio A. Docencia-servicio: responsabilidad social en la formación del talento humano en salud en Colombia. Educ Médica. 2018;19:179–86. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1575181317301675
Congreso de la República de Colombia. Ley 2043 de 2020 [Internet]. 2020 [citado 2022 feb 5];5. Disponible en: https://acortar.link/U8e16u
Consejo Superior Universitario. Reglamento Estudiantil [Internet]. Santa Marta, Colombia: 2003. Disponible en: https://www.unimagdalena.edu.co/Content/Public/Docs/reglamento_estudiantil.pdf
Presidencia de la República de Colombia. Decreto 196 de 1971 [Internet]. Bogotá, Colombia: 1971. Disponible en: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=92330
Ministerio de Educación Nacional (Colombia). Sistema de Créditos Académicos [Internet]. Altablero2001 [citado 2022 feb 6];1. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87727.html
Flórez-Gutiérrez C, Mayorga-Palacios ADP, Vargas-Escobar LM. La práctica formativa como escenario de aprendizaje significativo del cuidado de enfermería. Rev Colomb Enfermería. 2017;14(12):93. Disponible en: http://revistas.unbosque.edu.co/index.php/RCE/article/view/2031
Ministerio de Salud y Protección Social (Colombia). Resolución 3409 de 2012 [Internet]. Bogotá, Colombia: 2012. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resolución 3409 de 2012.pdf
Bonilla-Escobar FJ, Bonilla-Velez J, Tobón-García D, Ángel-Isaza AM. Medical student researchers in Colombia and associated factors with publication: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2017;17(1):254. Disponible en: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-017-1087-9
Carmona Ramírez CF, Tirado Otálvaro AF, Orozco Giraldo IC. Percepción de los gerentes y directivos de las IPS públicas del Área Metropolitana del Valle de Aburrá sobre los convenios docencia - servicio en salud. Med UPB. 2020;39(1):23–30. Disponible en: https://revistas.upb.edu.co/index.php/medicina/article/view/313
Ministerio del Trabajo (Colombia). Decreto 1072 de 2015 [Internet]. Bogotá, Colombia: 2016. Disponible en: https://www.mintrabajo.gov.co/documents/20147/0/DUR+Sector+Trabajo+Actualizado+a+15+de+abril++de+2016.pdf/a32b1dcf-7a4e-8a37-ac16-c121928719c8
Presidencia de la República de Colombia. Decreto 109 de 2021 [Internet]. Bogotá, Colombia: 2021. Disponible en: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=157252
Céspedes-Nieves GM. Diseño de un modelo de la relación docencia-servicio basado en una estructura de valores y en la humanización en el Servicio De Rehabilitación en el Hospital Militar Central [Internet]. 2015;Disponible en: https://repositorio.fucsalud.edu.co/handle/001/331
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 William René González Álvarez, Angela Edith Coral Córdoba, Jorge Homero Wilches

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.