Challenges of virtual education in Latin América
DOI:
https://doi.org/10.29166/catedra.v5i1.3487Keywords:
education, virtual education, social inequality, povertyAbstract
The purpose of this article is to show and exhibit the challenges of virtual education in Latin America as a result of the advances in communication and information technologies that are currently being deployed internationally, and which were also accelerated after the COVID-19 pandemic. It was known that virtual education would lead to a change in the teaching and learning processes, but not in the way it prevailed, where it was revealed in all its contextualization, since it was characterized by the abandonment in the accompaniment and tutoring of students. In Latin America, education was transfigured from the institutions to the students' homes, leading to mostly negative rather than positive educational experiences for a large number of students at all school levels. This was due to the great social inequality prevailing in Latin America, creating a new social categorization, such as the inforricos and the infopobres. In other words, between those who can and cannot access virtual education. The above, showed again the great social, economic and educational differences that still exist in Latin America. Finally, this unfortunately does not favor people's literacy, nor does it favor the universal right to education.
Downloads
References
Aguilar, F.R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos, 46(3), 213-223.
Alonso, C., Gallegos, D. y Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje Procedimiento de Diagnóstico y Mejora. España. Ediciones Mensajero S.A.
Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. REICE-Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15.
Cantú-Martínez, P.C. (2021). Educación superior durante y tras la pandemia de COVID-19 examinada mediante la bioética hermenéutica. En: P. Quezada (Coord.) SARS-COV2. COVID-19. La pandemia: reflexión y retos desde la bioética y la tanatología. (pp. 76-96). México. Fondo Editorial de Nuevo León el Instituto de Investigaciones Jurídicas y Docencia de la Administración Pública del Estado de Nuevo León.
Cantú-Martínez, P.C. y Rojas-Márquez, J.M. (2018). Estilos de aprendizaje: La experiencia de la Escuela Preparatoria Técnica Médica en la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Revista Electrónica Educare, 22 (2), 1-8.
Castro, S. y Guzmán de Castro, B. (2005). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: Una propuesta para su implementación, Revista de Investigación, 58, 83-102.
Cetrángolo, O. y Curcio, J. (2017). Financiamiento y gasto educativo en América Latina. Santiago. CEPAL y Ministerio de Asuntos Exteriores de Noruega.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2021). Panorama Social de América Latina, 2020. Santiago. CEPAL.
De la Cruz, G. (2017). Igualdad y equidad en educación: retos para una América Latina en transición. Educación, 26(51), 159-178.
Durkheim, E. (1989). Educación y Sociología. México. Colofón.
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México. Siglo XXI Editores.
García, B. (2010). Pensamiento de Simón Rodríguez: la educación como proyecto de inclusión social. Revista Colombiana de Educación, 59, 134-147.
Gluz, N.B. (2020). Educación y desigualdades: desafíos para las políticas públicas en tiempos de pandemia. En: N.B. Gluz, C.M. Lima y R. Elias (Coords). Estado y derecho a la educación en América Latina. Desafíos para la investigación educativa a partir de la pandemia. (pp. 9-20). Buenos Aires. CLACSO.
Gluz, N.B., Lima, C.M. y Elias, R. (2020). Estado y derecho a la educación en América Latina. Desafíos para la investigación educativa a partir de la pandemia. Buenos Aires. CLACSO.
Guichot, V. (2006). Historia de la educación: reflexiones sobre su objeto, ubicación epistemológica, devenir histórico y tendencias actuales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2(1), 11-51.
Martínez, A. (2009). La educación en América Latina: un horizonte complejo. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 163-179.
Mires, F. (1996). La revolución que nadie soñó o la otra posmodernidad. Caracas. Editorial Nueva Sociedad.
Munari, A. (1994). De la aventura de la OIE a los principios educativos de Piaget. Perspectivas-Revista de Educación Comparada, 24(2), 315-332.
Naciones Unidas (1948). La Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Naciones Unidas (2021). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Recuperado de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Nieto, R.A. (2012). Educación virtual o virtualidad de la educación. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 137-150
OCDE/CEPAL/CAF (2016), Perspectivas económicas de América Latina 2017: Juventud, competencias y emprendimiento. Paris. OECD Publishing.
Sepúlveda-Romero, M.E. (2019). Humanización del acto de la retroalimentación en la educación virtual. Revista Virtu@lmente, 7(1), 95-115.
Venegas, L.K. y Green, L.V. (2018) Medios interactivos: la brecha digital como agenciadora de la construcción de subjetividades. Educación y Ciudad, 35, 115-124.