Relevance of the ART method for the teaching of the Latin American story in Elementary school (EGB)

Authors

  • Andrés Eduardo Román Orbe
  • Kerly Lizbeth Hidalgo Medina

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1295

Keywords:

ART, qualitative, method, process, learning

Abstract

The ARTE method is a set of reflexive, theoretical and experimental activities based on the learning theories of Piaget, Vygotsky and Ausubel. The methodology used for the research was qualitative, bearing in mind that it is a humanistic researchabout thediversification of the classroom. The relevance and importance of this method is evident throughout the methodological process of the research taking into consideration the integration that took place between the pre-professional practices of the school year and the compilation of theoretical foundations. The ARTE method within its evaluation process recognizes diversity and dialogue as the main actors and foundations for improving the quality of the education system, since the student is given autonomy and awareness of the processes in all their dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albares, P. (2017). Metodología del Aprendizaje. México DF: Salamandra.

Amer, J. y Pascual, B. (2015). Las perspectivas del profesorado y el alumnado sobre la implementación de los programas de diversificación curricular en institutos de enseñanza secundaria del municipio de Palma (Mallorca). Profesorado, 126-138.

Aragón, M., & Jiménez, Y. (2009). Diagnóstico de los estilos de aprendizaje en los estudiantes: Estrategia docente para elevar la calidad educativa (pp. 14 - 16). Xalapa: Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana.

Barrera, S. (2011). Didáctica de la Lengua (5th ed., p. 28). México D.F.: UNAM.

Canclini, N. G. (1995). Consumidores y Ciudadanos: Conflictos multiculturales de la globalización. México, D.F: Grijalbo.

Carrera, B. y Mazzarella, C. (2001). Vygostky: enfoque sociocultural. Educere ISSN:1316-4910, 41-44.

Coll, C. (2013). Implicaciones sobre la reforma curricular . Madrid : Ministierio de Educación Española Domingo, M. y Gómez (2014). Estudios sobre la reflexión. Bogotá: PAIDOS

Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje: una aproximación conceptual. Iberoamericana de Educación, 1-17.

Figueroa, E., Esteves, Z., Bravo, O. y Estrella, P. (2017). Los escenarios educativos en la actualidad: historicidad, reflexiones y propuestas para la mejora educativa en el Ecuador. INNOVA research Journal, 175-188.

Garcia-Vega M. (2010). Organización metodológica del aprendizaje. Educación y desarrollo, 14.

García, S. (2013). Aproximaciones didácticas. Barcelona: Torremar.

Gonzalez, M., & Perez, N. (2014). La evaluación del proceso de enseñanza-aprendizaje. fundamentos básicos (8th ed., p. 26). Madrid: Área de Educación Física UCLM.

Hativa, L. (2000). Contextos de Aprendizaje. Educar, 9, 4. Retrieved from http://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/culcyt/article/viewFile/782/748

Ministerio de Educación. (2016). Actualización curricular 2016. Quito: Ministerio de Educación.

Montico S. (2004) La motivación en el aula universitaria: ¿una necesidad pedagógica? Ciencia y tecnología. Universidad de Oviedo.

Mozon, G. (2015). Evaluación Educativa. Buenos Aires. Obtenido de http://www.josefinastrinitarias.org/laasuncionc/PJ/aplicaciones/adj/example/files/Evaluacin.pdf

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.a ed.). Madrid, España: Autor.

Rodríguez, F. y Moreira (2002). Diseño de actividades metodológicas. México DF: Fondo Cultural Financiero.

Rodríguez, M. L. (2004). La teoría del aprendizaje significativo. Santa Cruz de Tenerife: Centro de educación a Distancia C.E.A.D.

Rojas, M. T. (2010). La investigación acción y la práctica docente. Cuaderno de Educación, 42.

Palacios, L. (2006). El valor del Arte en el proceso educativo. Reencuentro. Análisis de problemas Universitarios. Buenos Aires, p.6

Sarah, R. (2011). Aprender a enseñar: una introducción a la didáctica general. Quito: Stijn Janssen y Norma Velasco, VVOB - Ecuador.

Viveros, P. (2003). Ambientes de aprendizaje: una opción para mejorar la calidad de la educación. Universidad Eurohispanoamericana, 1-13.

Published

— Updated on 2020-09-03

Versions

  • 2020-09-03 (2)
  • (1)

How to Cite

Román, A. E., & Hidalgo Medina, K. L. (2020). Relevance of the ART method for the teaching of the Latin American story in Elementary school (EGB). Cátedra, 2(1), 132–147. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1295