This is an outdated version published on 2019-01-30. Read the most recent version.

Relation between academic performance and attendance as factors of student promotion

Authors

  • Segundo Napoleón Barreno Freire Universidad Central del Ecuador
  • Oswaldo Haro Jácome
  • Paola Flores Yandún

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1552

Keywords:

Approval, attendance, grades, averages, promotion, student academic performance, disapproval

Abstract

Thisarticle shows the correspondence between academic performance and attendance as factors of success of the students studying atthe Faculty of Philosophy and Education Sciences (FFLCE) of Universidad Central del Ecuador(UCE), from documentary information of the institutional files registered by the Computer Services Unit of the Faculty of Philosophy (USIF) in the academic period 2016 -2017, speciallythe qualifications component of all the levels (semesters), considered the grade-point averages of the subjects about current careers for the degree, approved by the Council of Higher Education(CES), in which 3617 students are enrolled. The grade-point averages and attendance were calculated through a statistical analysis with the use of the correlation coefficient, and a 0.75 was obtained. This means that there is a moderate positive correlation, and directly proportional. Academic performance and attendance by gender (men -women)does not show significant difference, which means that they have similar qualifications and attendtoclasses equally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arribas, J. M. (2014). Valoración del rendimiento académico de los alumnos de la Facultad de Educación de la UVA (Segovia) en el primer año de implantación de grado. Revista de Educación a Distancia, 1(43), 1-22

Carretero, M. (2009). Constructivismo y Educación. Buenos Aires, Argentina: Paidos

Consejo de Educación Superior. (2016). Reglamento del Sistema de Evaluación Estudiantil Obtenido de http://www.uleam.edu.ec/wp-content/uploads/2016/10/

Consejo de Educación Superior. (2017). Reglamento de Régimen Académico. Quito: CES.

Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación. 31(1), 43-63

Murillo, E. (2013). Factores que inciden en el rendimiento académico de matemáticas. San Pedro Sula: Universidad Pedagógica de Honduras.

Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-13

Rodríguez, N. (2016). Lineamientos para evaluacion estudiantil de grado. Quito: UCE.

Rodríguez, N. (2017). Lineamientos para la Evaluación Estudiantil de Grado. Quito: UCE Obtenido de https://bit.ly/2xFF6gu

Salvador L (sf). Estadística Elemental. Obtenido de http://personales.unican.es/salvadol/apuntes2b.pdf

Suárez, A. (2011). http://organizandoelcentroeducativo.blogspot.com. Obtenido de https://bit.ly/2xBIda1

Universidad Central del Ecuador. (2016). Estatuto Universitario. Quitio: Universitaria UCE.

Universidad Central del Ecuador. (2017). Instructivo para la Evaluación Estudiantil de Grado. Quito: UCE.

Universidad de las Palmas Gran Canaria. (2011). Definición de asistencia regular y circunstancias objetivas de justificación de ausencia de clase. Obtenido de https://bit.ly/2MXVi26

Universidad de Loyola Andalucía. (s.f., portada). La importancia de la asistencia a clases. obtenido de https://www.etea.com/web/as00510/asistencia_seccion

Published

2019-01-30

Versions

How to Cite

Barreno Freire, S. N., Haro Jácome, O., & Flores Yandún, P. (2019). Relation between academic performance and attendance as factors of student promotion. Cátedra, 2(1), 44–59. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1552